۶۸ اکیپ بر کشتار دام در ایام تاسوعا و عاشورا نظارت می‌کنند

کرمان – مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از نظارت بهداشتی ۶۸ اکیپ دامپزشکی بر کشتار دام در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد. به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی بیان داشت: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و با امعان نظر به […]

کرمان – مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از نظارت بهداشتی ۶۸ اکیپ دامپزشکی بر کشتار دام در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد.

به گزارش فت فتو به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی بیان داشت: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و با امعان نظر به روند گسترش بیماری کووید ۱۹ و همچنین با توجه به دستورات بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل‌های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدااله الحسین، اداره کل دامپزشکی استان به منظور حفظ سلامت گوشت دام‌های نذری و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تأمین بهداشت عمومی اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌کند.

وی گفت: این اداره کل با هماهنگی با تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان، ناظرین شرعی، ائمه جمعه و جماعات، اعضا جلسه بهداشت و مرکز بهداشت شهرستان، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی، هیئت امنا و متولیان بقاع متبرکه و… اقدامات لازم در این ایام را به بهترین نحوه ممکن و فراگیرتر از سنوات گذشته اجرایی خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از حضور ۶۸ اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان خبر داد و اظهار کرد: تعداد پرسنل عملیاتی ۳۲ نفر دکتر دامپزشک، ۵۳ نفر بازرسان بهداشتی به همراه ۲۱ نفر از ناظرین شرعی می‌باشند.

رشیدی با اعلام اینکه اولویت کشتار دام‌های نذری در محل کشتارگاه‌های دام می‌باشد از آمادگی لازم کشتارگاه‌های دام استان برای پذیرش دام‌های نذری و ذبح آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کووید ۱۹ (جلوگیری از تجمع بی مورد مردم در واحد) و نیز پیش بینی خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه‌های دام‌های نذری خبر داد.

وی با بیان خدمات رایگان در ۱۵ کشتارگاه دام استان، افزود: پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنیسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ الی ۱۴ در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار فعالیت می‌کنند.

رشیدی از مجهز کردن پرسنل مزبور به وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت خبر داد و بیان داشت: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت سیار در سطح شهرستان‌های استان حضور داشته و در صورت نیاز اقدام به بازرسی لاشه‌های نذری می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه بیان داشت: اکیپ‌های سیار در سطح شهرستانهای استان علاوه بر نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری به هدایت افراد غیر مطلع (افرادی که به عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر کرده‌اند) به کشتارگاه‌های دام خواهند پرداخت.

رشیدی اعلام کرد: عرضه لاشه دام نذری به متقاضیان با نصب لیبل لاشه دام نذری صورت می‌گیرد و قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار دام در کشتارگاه‌های استان سفارش می‌گیرند، ضمن اینکه درج توصیه‌های بهداشتی لازم (از جمله لزوم مصرف لاشه ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال) بر روی لیبل صورت می‌گیرد.

وی از حضور کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی استان به منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ‌های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: رؤسا ۱۶ شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های کشتاری نظارت مستمر دارند.

رشیدی اعلام کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات نذری به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، به متولیان و متصدیان این مراکز در خصوص عدم دریافت و ذبح دام زنده و دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه نذری کشتار شده در کشتارگاه توصیه شده است.

وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان به خصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و …) تاکید کرد و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری‌های خطرناک من جمله تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

رشیدی در پایان با اعلام شماره تلفن ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ در سطح استان کرمان، از شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را سریعاً گزارش نمایند تا با متخلفین برابر ضوابط، برخورد قانونی صورت پذیرد.

کد خبر ۵۲۸۰۷۳۷



منبع:مــهر
? ۶۸ اکیپ بر کشتار دام در ایام تاسوعا و عاشورا نظارت می‌کنند