کُمیت لنگ نبود زمین برای ساماندهی کارگاه های ضایعاتی کرمان/ کانون بزه هنوز مشتعل است

محمود شعر باف گفت: برای طرح ساماندهی کارگاه ها دو قطعه زمین در شرف آباد و الله آباد به ما داده شد اما متاسفانه در تعارض با سازمان راه و شهرسازی قرار گرفت که عملا سودی برای ما نداشت بنابر این قرار شده است دو قطعه دیگر به ما اختصاص داده شود که هنوز تخصیص […]

محمود شعر باف گفت: برای طرح ساماندهی کارگاه ها دو قطعه زمین در شرف آباد و الله آباد به ما داده شد اما متاسفانه در تعارض با سازمان راه و شهرسازی قرار گرفت که عملا سودی برای ما نداشت بنابر این قرار شده است دو قطعه دیگر به ما اختصاص داده شود که هنوز تخصیص داده نشده است.

به گزارش فت فتو؛ جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات یک شغل مهم و با درآمد مناسب است که کمتر به آن نگاه اقتصادی شده است.

بیشتر افرادی که صرفا ضایعات و قراضه‌های فلزی یا غیرفلزی را جمع‌آوری کرده و می‌فروشند، در طول مدت معین قادر خواهند بود تا انبارهای خود را تاسیس کنند. نکته‌ جالب توجه این است که شاید از دور از ذهن ها باشد، درآمد خوبی به این افراد (کارگاه داران ضایعات) تعلق می گیرد.

از طرفی صرف نظر از منافع مالی که در کار جمع‌آوری و خرید و فروش ضایعات وجود دارد، این کار یک الزام غیر قابل انکار برای محیط زیست، جامعه و اقتصاد است.

اما آنچه سبب شده است تا این کارگاه ها در استان کرمان تبدیل به کانون بزه شود وجود انباردارانی است که برای جمع اوری ضایعات خود از معتادین، سارقان، و … استفاده می برند و کانونی برای استعمال مواد مخدر و خرید و فروش اموال سرقتی تبدیل شده است. این معضل در استان کرمان زنگ خطر را به صدا در اورد و مسئولان را برای سامانده این کارگاه ها ترغیب کرد.

سال گذشته یدالله موحد رییس کل سابق دادگستری استان کرمان بر لزوم پایش تصویری کارگاه های ضایعاتی تاکید کرده و به همه دستگاه ها وظایفشان را در زمینه ساماندهی کارگاه های ضایعاتی گوشزد و تاکید کرده بود که  شهرداری در خصوص کارگاه های ضایعاتی بیشترین مسئولیت را دارد.

در حالی که  این کارگاه ها کانون بزهکاری و آسیب شده اند عدم اقدام دستگاه های مربوطه در خصوص کارگاه های ضایعاتی مشکل ایجاد کرده و همه مسئولیت های خود را در زمینه کارگاه های ضایعاتی می دانند  اما  این موضوع در کرمان رها شده است و هر کس سلیقه ای رفتار می کند.

در حالی که استان کرمان تنها استانی است که کارگاه های ضایعاتی آن در نشر موضوع سرقت بسیار مهم هستند و باید جمع شوند و بنا بر گزارش فرماندهی انتظامی، افراد مشغول در این کارگاه ها حتی  به میزانی گستاخ شده اند که برخورد فیزیکی با افرادی که برای پلمب واحد های غیر مجاز مراجعه می کنند، نیز داشته اند.

در حالی که متولی این کارگاه های ضایعاتی شهرداری استان تعیین شده است بنابراین تجمیع مراکز ضایعاتی کرمان و پایش تصویری آنها از الزامات ساماندهی هستند.

بعد از گذشت یک سال از جلسه اضطراری نهادهای قضایی، انتظامی و شهرداری در خصوص ساماندهی کارگاه های ضایعاتی، با متولی این موضوع که شهردار کرمان بود، به گفتگو پرداختیم.

محمود شعر باف شهردار کرمان گفت: در حالی که تنها دو ماه از حضور بنده به عنوان شهردار می گذشت موضوع کارگاه های ضایعاتی در سطح شهر مطرح شد، بنابراین با جدیت این مسئله را بررسی کردیم.

وی تاکید کرد: بعد از شناسایی و جمع اوری اطلاعات متوجه شدیم که ۹۰۰ کارگاه ضایعات در سطح شهر کرمان اعم از غیر مجاز و مجاز شناسایی شدند که طرح انتقال برای آنها آغاز شد و تعداد ۵۰۰ کارگاه از هر دو نوع به خارج از محدوده حریم شهری انتقال داده شد.

شعر باف با بیان اینکه برای اینکه هر ۹۰۰ کارگاه خارج از محدوده حریم شهر قرار گیرند، اهتمام جدی داریم، گفت: الان موضوع اصلی ما انتقال کارگاه ها به خارج از حریم نیست؛ بلکه موضوع اصلی بحث ساماندهی و مجتمع شدن آنهاست.

شهردار کرمان تاکید کرد: کارگاه های ضایعاتی کانون مال خری و اموال مسروقه شده اند و باید به صورت مجتمع در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان با پایش تصویری کنترل و نظارت ان را انجام والا انتقال بدون نظارت دوباره بازگشت به خانه اول است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال مرتب پیگیر بوده ایم، زمینی را به شهرداری انتقال دهند تا این کارگاه ها به صورت مجتمع در کنار هم قرار گیرند؛ اما متاسفانه هنوز به سرانجام نرسیده است.

شعرباف اظهار کرد: برای طرح ساماندهی کارگاه ها دو قطعه زمین در شرف آباد و الله آباد به ما داده شد؛ اما متاسفانه در تعارض با سازمان راه و شهرسازی قرار گرفت که عملا سودی برای ما نداشت بنابراین قرار شده است دو قطعه دیگر به ما اختصاص داده شود که هنوز تخصیص داده نشده است.

شهردار کرمان در پایان خاطر نشان کرد: هدف اصلی از اجرای طرح ساماندهی، انتقال و مجتمع سازی کارگاه های ضایعاتی نظارت و پایش تصویری این واحدها در جلوگیری از اشاعه فرهنگ مال خری و اموال سرقتی است که هنوز با عدم تخصیص زمین اندر خم یک کوچه هستیم.

انتهای پیام/ طهماسبی




کُمیت لنگ نبود زمین برای ساماندهی کارگاه های ضایعاتی کرمان/ کانون بزه هنوز مشتعل است

منبع:آرمـان
? کُمیت لنگ نبود زمین برای ساماندهی کارگاه های ضایعاتی کرمان/ کانون بزه هنوز مشتعل است