کرونا، پایانی ندارد/موج‌های جدید کرونا، دور از انتظار نیست

فت فتو/کرمان یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه ویروس کرونا اصلا خاموش نمی شود و خاموشی ویروس به معنی ریشه کنی و حذف آن است گفت: جامعه بشری ده ها کرونا ویروس دیگر قبل از کووید ۱۹ را تجربه کرده است. به طور مثال عامل سرماخوردگی یکی از انواع کرونا ویروس بوده ولی امیدواریم این […]

فت فتو/کرمان یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه ویروس کرونا اصلا خاموش نمی شود و خاموشی ویروس به معنی ریشه کنی و حذف آن است گفت: جامعه بشری ده ها کرونا ویروس دیگر قبل از کووید ۱۹ را تجربه کرده است. به طور مثال عامل سرماخوردگی یکی از انواع کرونا ویروس بوده ولی امیدواریم این کرونا ویروس هم به ویروس کم خطر تبدیل شود.

دکتر علی اکبر حق دوست در گفت‌وگو با فت فتو درباره وضعیت بیماری های عفونی گفت: طبق روال هر ساله عفونت های تنفسی با شروع فصل سرما و همچنین افزایش تراکم جمعیت (آغاز به کار مدارس) مخصوصا در دو هفته ابتدایی بازگشایی مدارس افزایش پیدا می کند.

او می افزاید: امسال بازگشایی مدارس با بازگشت زائران اربعین حسینی (ع) همزمان شده است لذا این عوامل می تواند به گسترش عفونت ها تنفسی بی‌انجامد.

به گفته این دکترای اپیدمیولوژی، در دوسه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، مردم مراقبت های بیشتری از جمله زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی انجام می دادند لذا انتقال بیماری های تنفسی در این بازه کم شده بود و در نتیجه سطح ایمنی جامعه کاهش یافته است.

به اعتقاد معاون سابق وزیر بهداشت، دلایل فوق الذکر دست به دست هم داده و انتظار می رود در چند هفته آینده خیزش عفونت های تنفسی در سطح جامعه را داشته باشیم.

«کرونا کماکان در جامعه بشری دنیا در حال انتقال است و ایران نیز مستثنی از این موضوع نیست ولی از قدرت و توان این ویروس مخصوصا اشکال خطرناک آن کاسته شده است.» این مطلب بخش دیگری از سخنان حق دوست درباره بیماری بیماری کووید ۱۹ به فت فتو بود.

حق دوست می گوید: از خود کرونا فی النفسه هراسی نداریم اما چون درمان مناسبی برای مداوای اشکال خطرناک آن نداشتیم، باعث شد این پدیده هم جهان شمول و هم ترسناک باشد و انتظار می رود که کم کم این ویروس هم مثل خیلی از ویروس های تنفسی به صورت اندمیک در جامعه بشری منتقل شود و اشکال خطرناک و شدید آن که سبب بستری و فوت افراد می شود، کاهش یابد.

معاون سابق وزیر بهداشت ادامه می دهد: معمولا ویروس ها موج های متعددی می زنند تا به حد نسبتا پایین اندمیک برسد و امیدواریم به این فاز نزدیک شده باشیم.

به اعتقاد این دکترای اپیدمیولوژی، ویروس همانند سنگی است که در آب انداخته می شود و موج های مختلف ایجاد می کند؛ اما موج های آن کم کم به سمت میرایی می رود لذا اینکه کرونا موج جدیدی ایجاد کند، دور از انتظار نیست و هیچ کسی نمی تواند تایید کند که دیگر جهش و موج جدیدی بوجود نمی آید اما موج های همین ویروس دیگر قدرت خطرناک بودن و بیماری زایی شدید مثل سویه دلتا نخواهد داشت.

ویروس خاموش شدنی نیست

حق دوست در پاسخ به این سوال که زمان خاموشی این ویروس چه زمانی خواهد بود؟ به فت فتو می گوید: ویروس اصلا خاموش نمی شود و خاموشی ویروس به معنی ریشه کنی و حذف آن است و جامعه بشری ده ها کرونا ویروس دیگر قبل از کووید ۱۹ تجربه کرده بود. به طور مثال عامل سرماخوردگی یکی از انواع کرونا ویروس است و امیدواریم این کرونا ویروس هم به ویروس کم خطر تبدیل شود.

طبق گفته او، سویش هایی که جدیدا گزارش می شوند هیچ کدام توان و قبراقی(چابکی) لازم برای ایجاد موج سنگین در همه جامعه و مخصوصا کودکان را نداشتند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که موج های بعدی هم کم رمق و ضعیف باشند؛ می افزاید: طبق تجربیات بشر در زمینه بیماری های مشابه در ادوار گذشته، انتظار بوجود آمدن سویش خیلی خطرناک ویروس، با گذشت زمان کمتر و کمتر می شود.

این دکترای اپیدمیولوژی درباره میزان اثربخشی واکسن در کنترل کرونا ویروس به فت فتو می گوید: واکسن در کاهش سرعت موج ها بی تاثیر نبوده اما اینکه چند درصد موثر بوده هنوز نمی دانیم و برآورد میزان سهم واکسن و سهم انتقال ویروس و ایمنی اکتسابی خیلی آسان نیست اما واکسن حتما موثر بوده و زدن آن بهتر از نزدن آن است.

«کماکان از درس هایی که در دوران شیوع کرونا گرفتیم، باید استفاده کنیم زیرا در زندگی روزمره با انواع عفونت های تنفسی مواجه هستیم بنابراین تا می توانیم اصول کلی بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مطبوع، پرهیز از روبوسی ها، زدن ماسک در اماکن پرتراکم و … را رعایت کنیم و بهتر است حتی با خاموش شدن کروناویروس این آموخته های خود را فراموش نکنیم.» این آخرین توصیه حق دست در این گفت‌وگو به مردم بود.

انتهای پیام




کرونا، پایانی ندارد/موج‌های جدید کرونا، دور از انتظار نیست

منبع: ایـسنا
? کرونا، پایانی ندارد/موج‌های جدید کرونا، دور از انتظار نیست