کرمان نیازمند مهندسی فرهنگی/ظرفیت‌های معنوی که راهگشا هستند

یک فعال فرهنگی کرمانی می‌گوید: شهدای شاخص انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت، مقاومت و مخصوصا سردار دل‌ها و همین طور روحانیون شاخص مبارز و شهید استان از جمله ظرفیت‌های معنوی کرمان است که بسیار راهگشا و گره‌گشا هستند. به گزارش فت فتو از کرمان، از آنجا که کرمان یک استان فرهنگی است و […]


یک فعال فرهنگی کرمانی می‌گوید: شهدای شاخص انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت، مقاومت و مخصوصا سردار دل‌ها و همین طور روحانیون شاخص مبارز و شهید استان از جمله ظرفیت‌های معنوی کرمان است که بسیار راهگشا و گره‌گشا هستند.

به گزارش فت فتو از کرمان، از آنجا که کرمان یک استان فرهنگی است و به واسطه مرقد مطهر سردارِ آسمانی شهید حاج‌قاسم سلیمانی به سمت جهان شهر پیش می‌رود، بالاتر از هر حوزه‌ای، فرهنگ قرار می‌گیرد و توجه به آن، رسیدن به اهداف در دیگر حوزه‌ها را نیز فراهم می‌کند.

محمدمهدی خردبخش مدیر موسسه فرهنگی – مذهبی شهدای کربلا استان کرمان که بیش از ۲۰ سال در این حوزه فعالیت دارد، سیاست زدگی در حوزه فرهنگی را یکی از عوامل ضعف در این حوزه می‌داند و می گوید: همه فعالان فرهنگی کرمان به صورت جزیره‌ای و پراکنده فعالیت می‌کنند، وضعیت فرهنگی استان کرمان خوب نیست و باید آن را به سمت درستی هدایت کرد.

وی گفت: روزی که نماینده ولی فقیه در استان معرفی شد و برنامه‌ها و طرح‌های موسسات و نهادهای فرهنگی استان را گرفت و با تک تک آنها جلساتی داشت، نقطه امیدی در دل فعالان فرهنگی به وجود آمد، همه خوشحال بودیم که یک پدر فرهنگی وارد استان شده و می‌تواند همگان را در یک خیمه جمع کند، شاید مسائل سیاسی استان این اجازه را نداد که امیدوارم با تغییر استاندار شاهد تحقق این امر باشیم.

توانایی‌های فرهنگی فرزندان کرمان درخشان است

خردبخش با تاکید بر استعدادها و توانایی‌های فرهنگی فرزندان کرمان، آنان را درخشان توصیف کرد و عنوان داشت: استان ما در این زمینه بسیار غنی است اما برنامه ریزی خاصی وجود ندارد، برخی ناامیدانه گوشه‌ای تنها شده‌اند، آنها ارتباط شان را با مجموعه دولت قطع کرده‌اند که به نفع استان نیست، برخی هم با سخت‌گیری‌های غیرکارشناسی استان را ترک و به شهرهای دیگر رفته و در آنجا خدمت می‌کنند.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی استان بیشتر جنبه تشریفاتی دارد؛ این شورا باید پای کارِ فعالیت‌های فرهنگی باشد، طرح‌ها و برنامه‌ها را جمع‌آوری و برای تحقق آنها تلاش کند، در این چند سالی که فعالیت فرهنگی داریم، هیچ کس از ما برنامه و طرح نخواست، اگر هم خواستند برای تهران بوده تا بتوانند بودجه فرهنگی استان را بگیرند، چیزی که در مجموعه‌ها هم نیامد، فقط باعث شد طرح‌های دسته اول مجموعه‌های موفق لو برود و دیگران کپی‌برداری کنند.

مدیر موسسه فرهنگی – مذهبی شهدای کربلا استان کرمان گفت: توانمندی‌های فرهنگی هر منطقه را در نظر بگیریم، آنها را به افراد قدرتمند و کاربلد بسپاریم تا به شکوفایی آن منطقه کمک کند. کارهای بسیاری زمین مانده و می‌توان موثر و مفید بود، اما حکم می‌خواهد.

خردبخش با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت، وضعیت فرهنگی استان را هم ضعیف کرده است و سال‌ها باید برای احیاء آن وقت بگذاریم و زحمت بکشیم، گفت: به طور مثال ما هنوز نتوانسته‌ایم مجموعه هیئت‌ها را جمع کنیم و یک تصویر ملی از خودمان در سطح کشور داشته باشیم.

وی بی‌برنامگی در حوزه خانواده را از دیگر مشکلات فرهنگی استان دانست و تصریح کرد: برای کودکان، جوانان و زنان تا حدودی نهادهایی تاسیس و کارهایی انجام می‌شود اما خانواده مغفول مانده و عقب‌گرد می‌کند.

حرکت حول محور ولایت طبق وصیت حاج‌قاسم

خاطره اسماعیل‌پور از حافظان قرآن کریم و فعالان فرهنگی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با فت فتو در کرمان، آغاز همه فعالیت‌های فرهنگی بر اساس بیانیه گام دوم را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: کرمان یک استان فرهنگی است، علاوه بر آن، این وصیت حاج‌قاسم است که حول محور ولایت حرکت کنیم، این شهید عزیز از ما خواسته‌اند تا همیشه با ولایت بمانیم، پس باید جلوتر از همه در مسیر بیانیه گام دوم قرار بگیریم و همه فعالیت‌ها را به این سمت ببریم.

وی کمک به اسلامی شدنِ سبک زندگی را از وظایف دولت‌ها خواند و بیان کرد: سبک زندگی مسائلی را در برمی‌گیرد که متن زندگی انسان را می سازد، خانواده، ازدواج، نوع پوشش، مسکن، الگوهای مصرف، معیشت و کسب و کار، رشد و توسعه فردی و اجتماعی، الگوسازی و… از جمله آن است که باید برای آنها ارزش‌سازی کنیم.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: نگرش‌ها، عقاید و باورها باید اصلاح و تقویت شده و علایق و سلیقه‌ها و ایده‌ها همسو با این ارزش‌ها شوند که کرمان در زمینه ارزش‌سازی ظرفیت‌های بیشماری دارد.

مدیر انجمن نسیم محبت، پتانسیل‌های معنوی کرمان را برشمرد و خاطرنشان کرد: شهدای شاخص انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت، مقاومت و مخصوصا سردار دل‌ها و همین طور روحانیون شاخص مبارز و شهید استان بسیار راهگشا و گره‌گشا هستند.

وی اضافه کرد: می‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی نیز در این حوزه استفاده کنیم که پتانسیل عظیم صنایع دستی و گردشگری استان جلوی چشم ما و در اختیار ما است.

نیاز کرمان به مخاطب شناسی و نیازسنجی دوباره

اسماعیل‌پور با تاکید بر اینکه کرمان نیاز به مخاطب شناسی و نیازسنجی دوباره دارد، گفت: استاندار جدید این اقدام را صورت دهد تا نظم به کارها برگردد، او باید بداند چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید انجام شود، چه کارهایی در گذشته مورد غفلت بوده و هر نهاد و ارگان و مجموعه دولتی و خصوصی چه توانمندی‌هایی دارد.

مهرداد کامران بازیگر و کارگردان کرمانی نیز، جایگاه هنر در کرمان را سرشار از کاستی‌ها و کمبودها خواند و اظهار داشت: استعداد در این استان موج می‌زند اما کارهای بزرگ نیز حمایت‌های درخور می‌خواهد.

وی زبان هنر را زبان تاثیرگذاری دانست و بیان کرد: میدان دادن به جوانان و حمایت از آنها می‌تواند امید را در این قشر زنده کرده و جامعه‌ای را هدایت کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/





کرمان نیازمند مهندسی فرهنگی/ظرفیت‌های معنوی که راهگشا هستند

منبع: فــارس
? کرمان نیازمند مهندسی فرهنگی/ظرفیت‌های معنوی که راهگشا هستند