کرمان را بیشتر بشناسید/ از وجود مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا تا روستایی صخره‌ای در دل کویر

در دل پهناورترین استان کشور، بیش از هفت هزار اثر تاریخی به جا مانده است که هفت جاذبه گردشگری این استان شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قنات های بم وجوپار به عنوان آثار جهانی گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده اند. به گزارش فت فتو؛ استان […]

در دل پهناورترین استان کشور، بیش از هفت هزار اثر تاریخی به جا مانده است که هفت جاذبه گردشگری این استان شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قنات های بم وجوپار به عنوان آثار جهانی گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده اند.

به گزارش فت فتو؛ استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می شود با بیش از هفت هزار جاذبه تاریخی یکی از پنج استان تاریخی کشور است و هفت اثر تاریخی این استان ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قنات های بم و جوپار به عنوان آثار جهانی گردشگری در یونسکو به ثبت رسیده اند. هفته گردشگری بهانه ای است تا گذری بر اماکن دیدنی این استان داشته باشیم.


باغ شاهزاده ماهان


قدمت باغ شازده ماهان به زمان قاجار برمی‌گردد؛ باغی مستطیل شکل با بیش از ۳ هکتار مساحت که از همان ابتدا با سردر باشکوه و منحصر به فرد خود به شما خوش آمد می‌گوید و تفاوتش را نسبت به سایر باغ‌های ایرانی به رخ می‌کشد. درختان بلند و سرسبز، حوضچه‌ها، فواره‌ها و جویبارهای سنگی که در سراسر باغ در جریان است، حس زندگی و شادابی را به شما هدیه می‌دهد که هوای مطبوع کوهستانی این منطقه نیز در این حس زیبا بی‌تاثیر نیست.


باغ شازده نیز مانند اکثر باغ های ایرانی شامل عمارت میانی بوده که به جز بخشی کوچک، باقی مکان‌های آن برای بازدید عموم باز است. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه قرار دارد که برای رسیدن به آن از کرمان فقط ۳۰ دقیقه زمان لازم است.

باغ فتح آباد



باغ فتح آباد که به باغ بیگلر بیگی هم معروف بوده، یکی از زیباترین باغ های ایران است؛ با اینکه این باغ برای سال‌ها کنار گذاشته شده بود و متاسفانه برخی از درختان آن به همین دلیل خشک شد ولی دوباره به زیبایی هر چه تمام‌تر احیا شده و به دوران شکوه خود برگشت. این باغ در زمان قاجار ساخته شد و معماری شاهانه آن در عمارت میانی باغ خودنمایی می‌کند. این باغ در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان و در شهر اختیارآباد قرار دارد.


ارگ بم


ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است که محل آن در شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار داشت. این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد؛ در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. مساحت این ارگ نزدیک به ۱۸۰ هزار متر مربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول هزار و ۸۱۵  متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ۶۷ برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده ‌است.

کویر لوت


دشت لوت یکی از بیابان‌های ایران است که در جنوب شرقی قرار دارد و بخش هایی از آن در استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. این بیابان بیست و هفتمین بیابان بزرگ در بین بیابان‌های جهان به شمار می‌رود. دشت لوت بر خلاف کویر نمک‌زار نیست و دارای تپه‌ای ماسه‌ای و شنی است که یکی از زیباترین مناظر در دشت لوت، کلوت‎های اسرارآمیز شهداد است؛ کلوت‎های شهداد از دور شبیه شهری با آسمان‌خراش‎های کلوخی است که برخی آن را شهر ارواح، شهر خیالی و یا شهر لوت نامیده‌اند.


کلوت‏‌های شهداد مرتفع‎ترین هرم‎های ماسه‎ای دنیا هستند که بر اثر فرسایش باد و آب ایجاد شده‌اند. در میانه این کلوت‎های اعجاب برانگیز تقریبا هیچ حیاتی وجود ندارد و می‎گویند هنوز هیچ انسانی همه‌ بخش‎های این شهر را نپیموده است و به این دلیل به این شهرارواح نیز می گویند.احتمال این که در بیابان لوت قدم بزنید و با تکه ای شهاب سنگ و فسیل برخورد کنید زیاد است. زیرا این منطقه در طول سال ها دست نخورده باقی مانده و فسیل های زیادی در ماسه های مدفون شده اند بنابراین لوت برای اکثر فسیل شناسان بهشت محسوب می شود.

روستای صخره ای میمند


روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دستکند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشنیان خود را حفظ کرده‌اند. این روستا از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان کرمان به شمار می‌رود.


این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همیچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد. این جایزه هر دو سال یک‌بار از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین‌لمللی مانند یونسکو و ایکوموس (شورای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) به آثاری اهدا می‌شود که دارای شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصر به‌ فرد باشند.

قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بم

قدمت این ۲ قنات به اواخر دوران قاجاریه و پهلوی اول می رسد و برخلاف اغلب مسیر طولانی سایر قنات های ایران، طول هر کدام از آنها به حدود چهار کیلومتر می رسد و به نسبت طول کم، حجم آب دهی زیادی دارند.


میزان آب دهی قنات قاسم آباد حدود ۹۰ لیتر بر ثانیه و قنات اکبرآباد ۶۰ لیتر بر ثانیه است که جزو قنات های پر آب استان کرمان هستند و حدود ۳۰۰ هکتار از پوشش باغات منطقه را آبیاری می کنند. قنات های اکبرآباد و قاسم آباد با فاصله ناچیز و به موازات یکدیگر قرار دارند و مادر چاه دو قنات در شرق بم و مظهر آنها در شمال شرق بروات بم قرار دارد. مادرچاه، محور عبور و آبریز این ۲ قنات در محدوده هایی قرار دارد که سال ۱۳۸۳ جزو منظر فرهنگی بم به ثبت جهانی رسیده است.


سفره تغذیه کننده آب قنات ها بر روی گسل بم_ بروات قرار دارد و به دلیل اینکه بخش زیادی از محور عبوری این ۲ قنات از بافت سخت و محکم می گذرد ریزش نداشته و نیاز به لایروبی کمتری دارد. کوچه باغ ها و معابر ایجاد شده طی مسیر عبور این قنات ها در حال حاضر جزو جاذبه های گردشگری است.



 

قنات گوهر ریز جوپار


قنات گوهر ریز در دامنه کوه های جوپار کرمان واقع شده و به لحاظ منطقه ای و موقعیتی هم اکنون یکی از قنات های مهم استان به شمار می رود. این قنات هم اکنون یکی از فعال ترین قنوات منطقه است و آب آن از کوه های جوپار تامین می شود که شیرین و قابل شرب است. در گذشته آسیابی به نام آسیاب بالا بر روی این قنات ساخته شده بود که تا سال ۱۳۵۸ فعالیت داشت.


طول قنات گوهر ریز سه هزار و ۵۵۶ متر و با ۱۲۹ حلقه چاه در شش شاخه، با دبی آب کنونی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، حدود ۳۳۰ هکتار از باغات و اراضی کشاورزی را آبیاری می کند. این قنات از شش رشته قنات حسین یوسف، ختمی، رو به آب، حاج محمد نوش، تل سفید و دروازه تشکیل می شود و عمیق ترین مادر چاه در رشته قنات تل سفید به عمق ۵۰٫۲۴ متر قرار دارد.


انتهای پیام/




کرمان را بیشتر بشناسید/ از وجود مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا تا روستایی صخره‌ای در دل کویر

منبع:دانــا
? کرمان را بیشتر بشناسید/ از وجود مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا تا روستایی صخره‌ای در دل کویر