کاهش ۴۰ درصدی دبی آب در شهرستان رفسنجان

فت فتو/کرمان فرماندار رفسنجان با بیان اینکه ۴۰ درصد میانگین دبی آب در شهرستان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: متوسط میانگین دبی چاه های مجاز در سال ۷۸، ۲۵ لیتر بوده که اکنون به ۱۴ لیتر بر ثانیه رسیده است. حسین رضایی صبح امروز ۳۰ تیرماه در آیین افتتاح موسسه ذینفعان آبخوان رفسنجان اظهار […]

فت فتو/کرمان فرماندار رفسنجان با بیان اینکه ۴۰ درصد میانگین دبی آب در شهرستان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: متوسط میانگین دبی چاه های مجاز در سال ۷۸، ۲۵ لیتر بوده که اکنون به ۱۴ لیتر بر ثانیه رسیده است.

حسین رضایی صبح امروز ۳۰ تیرماه در آیین افتتاح موسسه ذینفعان آبخوان رفسنجان اظهار کرد: اساسی ترین اقتصاد رفسنجان به باغداری و منابع آبی گره خورده و سه نسل است که نام این شهرستان با پسته عجین شده و در دنیا مشهور است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در باغات نباید به هیچ قیمتی نابود شود، افزود: متوسط خرده مالکین در چاه های کشاورزی، ۱۱۲ نفر در هر چاه است و شاید ۲۰ درصد عمده مالکین چاه های آب کشاورزی را مدیریت می کنند.

وی بیان کرد: باغداران بزرگ رفسنجانی هم به خاطر ترس از تغییر پروانه باغات، سطح باغات خود را کاهش نمی دهند و هم چنین موانع قانونی در این حوزه، بهره وری محصول پسته را تحت تاثیر قرار داده است.

رضایی افزود: عدم انتقال آب چاه توسط کشاورز از یک روستا به روستای دیگر، عدم هزینه  کرد دریافتی عوارض آب از کشاورزان از سال ۹۹ برای خود مناطق کشاورزان و افزایش قبوض برق کشاورزان و … از دیگر مشکلاتی است که کشاورز با آن مواجه است.

وی با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی در نقاط مختلف شهرستان رفسنجان عنوان کرد: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب هر سال در باغات استفاده یا به هدر می رود ولی در این حوزه مدیریتی صورت نمی گیرد.

عضو هیات مدیره موسسه ذینفعان آبخوان رفسنجان اقدام تجهیز چاه های آب شرب شهر به تله متری و مانیتوری توسط اداره آبفای شهرستان را اقدامی تحسین برانگیز خواند و گفت: چنین اقدامی را اداره منابع آب باید انجام می داد تا با آمار دقیقی که ارائه می شد، برای مدیریت کلان آب منطقه ای تصمیم گیری شود.

 فرماندار رفسنجان با اشاره به عدم هزینه کرد عوارض آب از سال ۹۹ کشاورزان از سوی دولت، خاطرنشان کرد: هزینه این عوارض باید برای دشت همان منطقه هزینه شود متاسفانه به خزانه رفته و برگشتی نداشته است.

وی گفت: تصمیماتی در وزارت نیرو اخذ می شود به ضرر کشاورز است و باعث می شود فکری برای منابع آبی نشود.

رضایی بیان کرد: جمعی دلسوز اعم از کشاورزان، خانه کشاورز و انجمن های صنفی باغداران و … برای حفظ سفره های آب زیرزمینی گرد هم جمع شدند تا برای اولین بار برای مدیریت آب و منابع آبی تصمیم بگیرند.

وی افزود: در ادوار گذشته هر تصمیمی که در حوزه پسته گرفته شده و همیشه نگاهی بالادستی بوده هیچ جا بخش خصوصی دخالت نداشته است ضمن اینکه قوانین وضع شده در حوزه بهره وری، ضد بهره وری است باید در این موضوع اقدام اساسی شود.

وی در پایان سخنان خود ضمن استقبال و حمایت از این موسسه اظهار امیدواری کرد که راه اندازی این موسسه بازخورد خوبی در آینده برای کشاورزان و حوزه پسته شهرستان داشته باشد.

انتهای پیام




کاهش ۴۰ درصدی دبی آب در شهرستان رفسنجان

منبع: ایـسنا
? کاهش ۴۰ درصدی دبی آب در شهرستان رفسنجان