پرونده "دکتر جیم" و "آقای واو" در کرمان گشوده شد/فیلمی که دست روی اصلی‌ترین جرم‌ها گذاشت

فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” در حالی در کرمان رونمایی شد که هنرمندانی چون رضا نیکخواه و شهین تسلیمی به همراه جمعی از هنرمندان مطرح کرمانی با زبان طنز برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم در جامعه جلوی دوربین رفته‌اند. فت فتو – کرمان؛ مهسا حقانیت: فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” در ژانر […]


فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” در حالی در کرمان رونمایی شد که هنرمندانی چون رضا نیکخواه و شهین تسلیمی به همراه جمعی از هنرمندان مطرح کرمانی با زبان طنز برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم در جامعه جلوی دوربین رفته‌اند.

فت فتوکرمان؛ مهسا حقانیت: فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” در ژانر کمدی اجتماعی و با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از خشم و همچنین معرفی و برجسته کردن قانون مجازات جایگزین حبس تولید و رونمایی شد.

غلامرضا نیکخواه، شهین تسلیمی، یدالله شادمانی، نیوشا مدبر، امیر فضل‌آبادی، هدایت سجادی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” به کارگردانی و نویسندگی مسعود اشجعی کارگردان کرمانی جلوی دوربین رفته‌اند.

سرقت، خشونت و مجازات جایگزین حبس مهمترین سوژه‌های فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” هستند و همایون همتی مجری طرح در این اثر کمدی است.

مهدی حشمتی از هنرمندان کرمانی اجرای آیین رونمایی از فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” را بر عهده داشت، وی در سخنانی اظهار داشت: در حالی همیشه در امضای بعضی فیلم‌ها نام وزارت‌خانه‌های مرتبط را می‌بینیم که در فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” نام دادگستری کرمان ثبت شده است و این حضور دادگستری برای ساخت یک اثر قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر یک زبان بسیار قدرتمند برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی است و وقتی در لایه‌های جامعه نگاه کنیم، می‌بینیم کارهای بزرگی را با هنر می‌توان انجام داد.

افزایش جرایم بیانگر وجود بیماری در جامعه است 

در همین حال معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار داشت: ظرفیت هنر و استفاده از ظرفیت هنرمندان یک موقعیت بسیار ارزشمند و طلایی برای کاهش آسیب‌ها و جرایم است.

مهدی قویدل بیان کرد: امیدواریم تولید فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو تلنگر و نقطه عطفی برای برنامه‌های بهتر در راستای استفاده از ابزار هنر باشد، زیرا اهمیت و نقش هنر در پیشگیری از وقوع جرم بر کسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: در جهان امروز با وجود پیشرفت‌های زیاد در علم و فناوری اطلاعات اما با افزایش جرم، جنایت، بزه، آسیب‌ها و معضلات جدید با پیچیدگی‌ها و شیوه‌های جدید مواجه هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه داد: با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات فرهنگی و قضایی در کشور باز هم شاهد سیر صعودی آسیب‌ها و جرایم هستیم و افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، جرایم و آسیب‌ها، جمعیت کیفری در زندان‌ها نشان از این است در سطح جامعه با معضل و بیماری مواجه هستیم و باید از همه ابزارها در راستای پیشگیری از این جرایم استفاده کنیم.

قویدل با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها در جامعه زیاد است، افزود: در جرم‌شناسی موضوعی با عنوان جرم‌شناسی فرهنگی داریم که می‌گوید جرم می‌تواند به مثابه فرهنگ و فرهنگ به مثابه جرم باشد.

وی تصریح کرد: فرهنگ یک جامعه می‌تواند تبدیل به جرم شود و یا اینکه فرهنگ می‌تواند راه اعتلای یک جامعه را روشن کند و رقم بزند و استفاده از ابزار فرهنگ و هنر نیاز امروز جامعه ماست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان داشت: در قوانین جدید، قانون آیین دادرسی کیفری، برنامه ششم توسعه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های رئیس قوه قضاییه ابلاغ می‌شود شاهد این هستیم در راستای پیشگیری از وقوع جرم باید از همه ظرفیت‌ها استفاه کنیم.

قویدل با بیان اینکه ظرفیت هنر و استفاده از ظرفیت هنرمندان یک موقعیت بسیار ارزشمند و طلایی است، عنوان کرد: در قوانین جدید نگاه قانون‌گذار به سمت استفاده از ظرفیت‌هایی‌ست که به نفع متهم و جامعه و کاهش جمعیت کیفری باشد.

با جامعه هنری آشتی کنیم 

وی اضافه کرد: میانجی‌گری، صلح و سازش، نهادهای مردمی، مشارکت‌های میان‌نهادی، عدالت ترمیمی، نظام نیمه‌آزادی، استفاده از پابند الکترونیک، تعویق مجازات و مجازات‌های جایگزین ازجمله ظرفیت‌ها برای کاهش جمعیت کیفری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار کرد: قانون‌گذار به‌دنبال این است که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای کاهش جمعیت زندان و زندانیان بهره ببریم و از وارد شدن آسیب به خانواده زندانیان و جامعه بکاهیم.

قویدل خاطرنشان کرد: مصمم هستیم از این ظرفیت‌ها به نفع پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌ها استفاده کنیم و ما به عنوان دستگاه قضایی و همچنین دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و پلیسی باید با جامعه هنر و هنرمندان و ابزارهای جدیدی که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم موفق باشد، آشتی کنیم و این ظرفیت‌ها را به به‌سمت پیشگیری و کاهش آسیب‌ها ببریم.

استفاده از هنرمندان کرمانی در فیلم “دکتر جیم” و “آقای واو”

وی از برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی با حضور متخصصان هنرمند در رشته‌های مختلف به عنوان یکی از برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌ها، چالش‌ها، معضلات و انحرافات اجتماعی و جرایم نام برد. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با قدردانی از اشجعی کارگردان فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو اظهار کرد: وی با تلاش و جدیت همراه همکارانش از ظرفیت هنرمندان استانی استفاده کرد و این نشان می‌دهد در استان کرمان چه ظرفیت‌های خوبی در حوزه سینما و هنر هفتم وجود دارد.

قویدل تصریح کرد: فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو می‌تواند مدل بسیار خوبی برای سایر استان‌ها و در سطح کشور باشد و در این فیلم به ظرفیت استان کرمان توجه کردیم و هنرمندانی که نقش‌آفرینی کردند بازی خوبی داشتند.

وی اضافه کرد: از اعتماد رئیس کل دادگستری استان کرمان قدردانی می‌کنم زیرا این فیلم در سال گذشته تولید شده است و حجت‌الاسلام حمیدی به ما اعتماد کردند تا از این فیلم رونمایی کنیم.

قویدل همچنین از یدالله موحد رئیس کل سابق دادگستری استان کرمان تقدیر کرد و بیان داشت: این فیلم در زمان ریاست موحد و هدایت، حمایت و راهبری وی تولید شد و رئیس کل سابق دادگستری استان کرمان در صحنه فیلم حضور یافت و فیلم‌نامه را مطالعه کرد و فیلم را هم دید و کمک و اثر زیادی داشت تا این برنامه را به نحو احسن به نتیجه برسانیم.

وی همچنین از رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری، مدیرکل زندان‌ها، نیروی انتظامی، دادستان و سرپرست مجتمع ویژه کیفری یک کرمان برای تولید فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو قدردانی کرد.

برگزاری جشنواره «هنر» نیست؛ تولید محتوا کنید

در همین حال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: از دستگاه قضایی استان کرمان قدردانی می‌کنم که از زبان فرهنگ و هنر برای پیشگیری از آسیب‌ها استفاده کردند.

محسن روحی با اشاره به اینکه دادگستری کرمان با فیلم سینمایی “دکتر جیم” و “آقای واو” به‌سمت تولید محتوا رفته است، بیان داشت: چیزی که الان مُد شده و باید با کمک هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر آن را کمرنگ کنیم، این است که به جای اینکه به‌سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری برویم به‌سمت جشنواره رفته‌ایم و این آسیبی‌ست که کشور گرفتار این موضوع شده است.

وی از برگزاری جشنواره به‌عنوان ساده‌ترین کار در حوزه فرهنگی و هنری نام برد و تصریح کرد: اما تولید محتوا سخت‌ترین کار و نیازمند فکر و اندیشه است و از اینکه دادگستری کرمان آن کار سخت را انتخاب کرده به سهم خودم تشکر می‌کنم.

هنرمندان کرمان را باور کنیم 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان داشت: اصحاب فرهنگ و هنر کمک کنند به سمت تولید محتوا در حوزه‌های مختلف برویم و وام می‌گیرم از صحبت‌های مقام معظم رهبری که می‌فرماید «گاهی یک فیلم تاثیرش از هزاران ساعت سخنرانی بهتر است» و امیدواریم با کمک اصحاب و فرهنگ و هنر و دستگاه‌های اجرایی بتوانیم، تولیدات محتوایی و خوبی اشته باشیم.

روحی با تاکید بر اینکه کرمان در فرهنگ و هنر و فیلم و انیمیشن حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح کشور دارد، افزود: باید توانمندی هنرمندان کرمانی را باور کنیم و بیشترین استفاده را از آن داشته باشیم. 

استفاده از زبان هنر برای کاهش آسیب‌ها 

در عین حال رئیس کل دادگستری استان کرمان در سخنانی اظهار کرد: امروز خوشحالم که با همت مشترکی که بین همکاران ما در دستگاه قضایی و هنرمندان استان کرمان شکل گرفته، استان در بهره‌گیری از هنر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم در سطح کشور پیشقدم شده و یک کار سینمایی فاخر و خوب تولید شده است و با زبان هنر به این مقوله پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی بیان داشت: باید از مقوله‌های فرهنگی و هنری برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و جرایم بهره ببریم و جای این مسئله و مقوله در دستگاه قضایی خالی بود.

وی بیان داشت: همیشه از دیگران به‌ویژه از جامعه هنری استان کرمان درخواست داریم بیشتر به بحث آسیب‌های اجتماعی و جرایم بپردازند و توجه داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: امروز خوشحالم که با همت مشترکی که بین همکاران ما در دستگاه قضایی و هنرمندان استان کرمان شکل گرفته، استان در بهره‌گیری از هنر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم در سطح کشور پیشقدم شده و یک کار سینمایی فاخر و خوب تولید شده است و با زبان هنر به این مقوله پرداخته‌اند.

تاثیرگذاری طنزهای سینمایی بر مخاطب 

حمیدی از بهره‌گیری از زبان هنر و زبان طنز در فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو سخن به میان آورد و ادامه داد: در بخشی از این فیلم می‌بینید فرآیندی که در فیلم به آن پرداخته شده استفاده از زبان طنز است که تاثیرگذارتر و موثرتر خواهد بود.

وی یادآور شد: از افرادی که قبل از من در دستگاه قضایی مسؤولیت داشته‌اند به ویژه موحد رئیس کل سابق دادگستری استان کرمان تقدیر می‌کنم که دغدغه تولید فیلم را داشت و فیلمنامه با نظر وی تهیه و تنظیم شده و امروز این فیلم به بهره‌برداری رسیده است.

مقام ارشد دستگاه قضا در استان کرمان تصریح کرد: امیدوارم فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو آغاز استفاده از زبان هنر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم باشد و نه انتهای آن، یعنی با استفاده از این تجربه مفید که با این کار خوب به دست آمده است، کارهای مهم‌تر و فاخرتر در سطح استان و در سطح ملی ارائه شود و با زبان هنر به مبارزه با برخی آسیب‌های اجتماعی بپردازیم.

حمیدی با یادآوری اصل ۱۵۶ قانون اساسی که بر اساس آن پیشگیری از وقوع جرم یکی از تکالیف و وظایف قوه قضاییه است، تصریح کرد: این مهم به تنهایی از عهده قوه قضاییه بر نمی‌آید و همه مسؤولان، حاکمیت و ظرفیت‌های جامعه به کمک بیایند تا این کار انجام شود.

وی متذکر شد: در قوه قضاییه سه دهه بعد از انقلاب اسلامی همچنان تفسیر درست و جامعی از پیشگیری از وقوع جرم نداشتیم و وقتی می‌گفتند پیشگیری از وقوع جرم، ما قضات این طور تعبیر می‌کردیم که قاضی حکمی را صادر کند و این حکم به گونه‌ای اجرا شود که نفس صدور و اجرای حکم بازدارنده باشد و پیشگیری از وقوع جرم کند و البته بخشی از پیشگیری ار وقوع جرم با این روش محقق می‌شود.

حمیدی ابراز داشت: حدود ۱۵ سال است که قوه قضاییه نگاه کامل‌تر و جامع‌تری به بحث پیشگیری ار وقوع جرم دارد و علاوه بر پیشگیری‌های حقوقی و قضایی همچنین تکالیف دیگری دارد و باید کارهای نرم‌افزاری انجام دهد و این طور نیست که بخواهیم فقط با مجازات و سیاست جزاگرایانه به سمت پیشگیری برویم.

وی تصریح کرد: در بحث‌هایی مانند گرانی و تورم و بدحجابی نیز اگر بخواهیم همه کارها را رها کنیم و با ابزار شلاق با این جور پدیده‌ها برخورد کنیم و به اقناع‌سازی نرم افزاری نپردازیم بنابراین نمی‌شود فقط با حکم قاضی و دادگاه و ابزار مجازات به اهداف مدنظر برسیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ابزار هنری یک اثر و مقوله را تثبیت و ماندگار می‌کند، بیان داشت: هر مطلبی می‌خواهید در جامعه ماندگار کنید از زبان هنر به آن بپردازید.

فیلمی که دست روی اصلی‌ترین جرم‌ها گذاشته است 

وی با قدردانی از عوامل فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو بیان داشت: خوشحالم جامعه هنری به مقوله آسیب‌های اجتماعی و جرایم توجه می‌کند و این فیلم در حالی به بحث سرقت و خشونت می‌پردازد که جرم اول و دوم در کشور هستند.

حمیدی همچنین به موضوع استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو اشاره و بیان کرد: این موضوع هم جزو سیاست‌های قوه قضاییه است و در فیلم به آن اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاونت‌ها و حفاظت اطلاعات دادگستری استان کرمان قدردانی می‌کنم که فیلم سینمایی دکتر جیم و آقای واو را تولید کردند تا امروز با افتخار از یک سند فاخر فرهنگی رونمایی کنیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹





پرونده "دکتر جیم" و "آقای واو" در کرمان گشوده شد/فیلمی که دست روی اصلی‌ترین جرم‌ها گذاشت

منبع: فــارس
? پرونده "دکتر جیم" و "آقای واو" در کرمان گشوده شد/فیلمی که دست روی اصلی‌ترین جرم‌ها گذاشت