پروتکل‌های بهداشتی فراموش شد/ کرونا در کرمان جان می‌گیرد

کرمان – مطابق آمار روزانه در کرمان کرونا روند صعودی خود را در زمینه بستری و فوت بیماران ادامه می دهد اما بار دیگر مسئولان و مردم پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند. فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها در هر خانواده کرمانی چندین نفر درگیر بیماری کرونا هستند و کم نیستند خانواده‌هایی که پیراهن سیاه […]

کرمان – مطابق آمار روزانه در کرمان کرونا روند صعودی خود را در زمینه بستری و فوت بیماران ادامه می دهد اما بار دیگر مسئولان و مردم پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند.

فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها در هر خانواده کرمانی چندین نفر درگیر بیماری کرونا هستند و کم نیستند خانواده‌هایی که پیراهن سیاه بر تن کرده‌اند، کافیست چرخی در سطح شهر کرمان بزنید، در هر محله می‌توانید آگهی‌های ترحیم را پشت درب خانه‌ها و مغازه‌ها مشاهده کنید این نشان از ادامه وضعیت بحرانی در استانی دارد که به دلیل همجواری با استان‌های مرزنشین با چالش‌های جدی در بحث شیوع کرونا مواجه شده است.

در استان کرمان مدت هاست تعداد فوتی‌های کرونا بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در نوسان است و حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، کمبود واکسن که طی هفته گذشته به یکی از نگرانی‌های ساکنان این استان تبدیل شده بود امروز کمی بهتر شده و واکسن برکت و سینوفارم در مراکز واکسیناسیون در حال عرضه به مردم است.

نکته جالب توجه اینکه سن مبتلایان به کرونا در کرمان به صورت چشمگیر پایین آمده اما روند واکسیناسیون سنی کرمان مدت هاست ثابت مانده و کاهش نیافته است این در حالی ست که در برخی از استان‌های همجوار سن واکسیناسیون کاهش یافته است.

سرم همچنان در کرمان نایاب است / ‏‬ قیمت داروهای تخصصی نجومی ست

بررسی فت فتو در سطح شهر نشان می‌دهد همچنان سرم تزریقی در سطح داروخانه‌های شهر کرمان نایاب است و این دارو فقط در بیمارستان‌ها یافت می‌شود، هر چند در بازار آزاد نیز می‌توان این دارو را با قیمت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ خریداری کرد، مراکز تست ۱۶ ساعته کرونا نیز در سطح شهر با ازدحام مواجه هستند و از تعداد افرادی که درخواست تست دارند کاسته نشده است.

طبق اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، سیرجان، جیرفت، بم و رفسنجان ظرفیت بخش‌های بستری کرونا در استان نیز بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اشغال است و همچنین بخش‌های غیر کرونایی که در روزهای اخیر برای بستری بیماران تجهیز شده‌اند نیز با حداکثر فعالیت مشغول به خدمات رسانی هستند.

نکته قالب توجه اینکه بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند روند بیماری را در خانه طی کنند و از خدمات پزشکی در خانه‌ها استفاده می‌کنند که البته هزینه‌های هنگفتی روی دست خانواده‌های کرمانی گذاشته است و یکی دیگر از نمودهای این نوع درمان نیز کاهش کپسول‌های اکسیژن در سطح شهر است.

طبق آخرین آمار هم اکنون در استان کرمان هزار و دوازده نفر در استان کرمان بستری و تحت درمان‌های تخصصی قرار دارند، از طرفی تأمین داروهای تخصصی کرونا نیز در کرمان هر چند با هزینه‌های سنگین اما در دسترس است.

هر ساعت یک کرمانی فوت می‌کند

دانشگاه‌های کرمان، رفسنجان و جیرفت به ترتیب بیشترین بیمار بستری را به خود اختصاص داده‌اند، تعداد بیماران بستری ۲۴ ساعت گذشته هم به ۱۸۴ نفر رسیده است و متأسفانه ۲۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بعد از محدودیت‌های کرونایی اخیر اگر نگاهی به سطح شهر کرمان بکنید به وضوح مشخص است که روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی به کلی رها شده و مشاغل مختلف به صورت زیر پوستی مشغول به کار هستند

به این ترتیب تعداد مجموع بیماران کرونایی کرمان به ۳۵ هزار و ۶۸۹ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۴ هزار و ۲۳۷ نفر رسیده است.

اما در مراکز واکسیناسیون هم روند کار از هفته گذشته کند شد و با وجود اینکه تاکنون ۶۸۲ هزار و ۳۶۳ نفر واکسن دز اول و ۳۰۸ هزار و ۹۶ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند اما طی روزهای اخیر بسیاری در انتظار واکسن بوده‌اند و سایت نام نویسی واکسیناسیون باز نمی‌شد.

بنا به پیگیری فت فتو هم اکنون واکسن برکت به افرادی که داوطلب تزریق دوز اول هستند ارائه می‌شود و برای افرادی که برای دز دوم مراجعه می‌کنند واکسن‌های برکت، سینوفارم و آستازنیکا وجود دارد.

اما بعد از محدودیت‌های کرونایی اخیر اگر نگاهی به سطح شهر کرمان بکنید به وضوح مشخص است که روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی به کلی رها شده و مشاغل مختلف به صورت زیر پوستی مشغول به کار هستند و سفرها بار دیگر آغاز شده، بازارهای شهر نیز شلوغ تر از همیشه است.

پروتکل‌های بهداشتی فراموش شد/ کرونا در کرمان جان می‌گیرد

مراسم عروسی جای خود را به عزاداری داد

هر چند به دلیل قرار گرفتن در ماه محرم خبری از برگزاری مراسم‌های عروسی در تالارها نیست اما مراسم‌های عزاداری همچنان به کیفیت قبل برگزار می‌شود و در آرامستان های کرمان می‌توان روند برگزاری این مراسم‌ها را مشاهده کرد.

مردم نیز استفاده از ماسک را در حداقل وضعیت انجام می‌دهند و متأسفانه اکثر موارد ابتلاء در کرمان خانوادگی شده است به طوری که به یک باره در یک خانه چندین نفر درگیر بیماری می‌شوند.

عدم رعایت قرنطینه نیز در بین بیمارانی که بستری نشده‌اند مشهود است به طوری که می‌توان در اطراف خیابان‌های مراکز درمانی کرمان پلاک‌های استان‌های همجوار را دید که گاه یک خودرو مملو از بیماران کرونایی به شهر کرمان مراجعه می‌کنند در بیمارستان‌های شهر نیز می‌توان بیماران بستری استان‌های دیگر را مشاهده کرد که برای دریافت خدمات درمانی بهتر به کرمان سفر می‌کنند.

مردم در تزریق واکسن‌ها تعلل نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان کرونا -در-کرمان-جان-می-گیرد”> کرونا-در-کرمان-جان-می-گیرد”>در گفتگو با مهر اظهارداشت: در موج پنجم کرونا وضعیت کرمان به یکباره بحرانی شد و با تلاش کادر درمان تا حدودی وضعیت ثابت مانده است اما مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطر وضعیت شکننده فعلی را کاهش دهند.

حمیدرضا رشیدی نژاد با انتقاد از عدم مسئولیت پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌ها گفت: هم اکنون مهمترین مشکل تجمع‌ها هستند زیرا گونه جدید به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از فرد مبتلا به افراد سالم شیوع می‌یابد.

وی ادامه داد: تجمع‌های خانوادگی یکی از مهمترین کانون‌های بیماری هستند و از مسئولان ادارات نیز می‌خواهیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که هیچ گونه تجمیعی در ادارات مختلف روی ندهد.

وی همچنین از فعالان صنوف هم خواست مثل گذشته همکاری لازم را داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تجمع‌های خانوادگی یکی از مهمترین کانون‌های بیماری هستند و از مسئولان ادارات نیز می‌خواهیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که هیچ گونه تجمیعی در ادارات مختلف روی ندهد

رشیدی نژاد با اشاره به روند واکسیناسیون گفت: از مردم می‌خواهیم در اسرع وقت هر نوع واکسنی که در مراکز موجود بود را تزریق کنند و در انتظار واکسن‌های دیگر نمانند.

وی گفت: واکسن می‌توان خطر فوتی را به شدت کاهش دهد و تعلل در تزریق واکسن می‌تواند ریسک بسیار بالایی باشد.

وی گفت: تعداد افراد بستری در دو روز گذشته به صورت موقت اندکی کاهش داشته است اما فوتی‌ها روند افزایشی دارد.

  • عدم رعایت پروتکل‌ها که بر اثر عادی سازی شرایط از سوی مسئولان و الگوبرداری از سوی مردم روی می‌دهد می‌تواند وضعیت شکننده کرمان را به سمت بحرانی‌تر شدن اوضاع سوق دهد به همین دلیل باید حساسیت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

کد خبر ۵۲۹۲۹۹۵




پروتکل‌های بهداشتی فراموش شد/ کرونا در کرمان جان می‌گیرد

منبع:مــهر
? پروتکل‌های بهداشتی فراموش شد/ کرونا در کرمان جان می‌گیرد