پذیرایی از مهمانان نوروزی کرمان با عطر رز آبشارطلایی/ قُوَتو و بُزقورمه فراموش نشود

وقتی می‌خواهم از کرمانم بنویسم از کجا باید شروع کنم؟ از مردم نجیب و مهمان‌نواز یا از کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی با عطر رزهای آبشار طلایی سربرآورده از دیوارهای کاه‌گلی، از بزرگترین راسته‌بازار ایران یا از مجموعه گنجعلیخان و گنبد جبلیه. فت فتو – کرمان؛ مهسا حقانیت: وقتی می‌خواهم از کرمانم بنویسم از کجا باید شروع […]


وقتی می‌خواهم از کرمانم بنویسم از کجا باید شروع کنم؟ از مردم نجیب و مهمان‌نواز یا از کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی با عطر رزهای آبشار طلایی سربرآورده از دیوارهای کاه‌گلی، از بزرگترین راسته‌بازار ایران یا از مجموعه گنجعلیخان و گنبد جبلیه.

فت فتوکرمان؛ مهسا حقانیت: وقتی می‌خواهم از کرمانم بنویسم از کجا باید شروع کنم؟ از مردم نجیب و  مهمان‌نواز یا از کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی با پیچ‌های امین‌الدوله و رزهای آبشار طلایی سر بر آورده از دیوارهای کاه‌گلی، از بزرگترین راسته‌بازار ایران با مغازه‌های پرزرق و برق بنویسم یا از مجموعه گنجعلیخان و گنبد جبلیه.

تکه‌ای از بهشت در کرمان است

شما بگویید حالا دیگر می‌توان از کرمان نوشت، اما اشاره‌ای به آن تکه از بهشت در دامنه کوه‌های صاحب‌الزمان (عج) نکرد، آنجا که فرزندان شجاع این دیار آرمیده‌اند، آنجا که سه سال است شب و روز میزبان زائران شهدا و مهمانان سردار حاج قاسم سلیمانی‌ست.

بهار کرمان عجیب است

بهار کرمان بهار عجیبی‌ست، آسمان آبی در روز و آسمان پرستاره در شب، در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌های قدیمی کرمان که قدم بزنید در گوشه‌گوشه آن صدای قدم‌های تاریخ را می‌شنوید، از عطر امین‌الدوله و رزهای آبشار طلایی سربرآورده از دیوارهای کاه‌گلی سرمست می‌شوید.

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های تاریخ

از میدان تاریخی ارگ که وارد بازار کرمان شوید تا میدان شهدا که قدم بزنید در واقع در بزرگترین راسته‌بازار سرپوشیده ایران گام برداشته‌اید، اما به میان بازار تاریخی کرمان که برسید انگار به دل تاریخ رسیده‌اید، مجموعه گنجعلیخان با میدان، مسجد، بازار، حمام، ضراب‌خانه، آب‌انبار، مدرسه و کاروان‌سرای به‌جای مانده از دوران صفوی دنیایی از زیبایی، تاریخ و فرهنگ را به دل و جان‌تان سرازیر می‌کند.

حمام وکیل کرمان که در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و معماری آن تلفیقی از معماری دوره‌ زندیه و قاجار است نیز در بازار کرمان قرار دارد و در این سال‌ها به چای‌خانه تبدیل شده است.

در بازار بزرگ کرمان می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی کرمان از زیره، قوّتو، کلمپه و کماچ سهن تا فرش، ظروف مسی، گلیم و حصیر را خریداری کنید.


در بازار کرمان می توانید صنایع دستی زیبایی را ببینید و بخرید.

بازار مسگرها و بازار زرگرها از دیگر جاهای دیدنی بازار بزرگ کرمان است، با حضور در بازار مسگرها باکیفیت‌ترین و زیباترین ظرف‌های مسی را بخرید و به شهرتان ببرید.


باکیفیت ترین و زیباترین ظروف مسی را می توانید در بازار مسگرهای کرمان خریداری کنید.

راستش را بخواهید برای دیدن بازار کرمان باید درست و حسابی وقت بگذارید و عجله نکنید، زیرا حیف است به این مکان تاریخی بیایید اما بازارهای قلعه، حاج‌آقا‌علی، عزیز، مظفری، سردار و اختیاری، مدرسه حیاتیه، مسجد وکیل، قیصریه‌ها، چهارسوق با آن سقف زیبای گنبدی، کاروانسرای هندوها، گلشن و ده‌ها جای دیدنی را نبینید.

در گوشه‌گوشه شهر کرمان می‌توانید آثار تاریخی و گردشگری را ببینید و لذت ببرید، آتشکده زرتشتیان، آرامگاه مشتاقیه، باغ‌موزه هرندی، تخت درگاه قلی‌بیگ، گنبد جبلیه، موزه هنرهای معاصر، قلعه دختر و قلعه اردشیر، مسجد ملک، مسجد جامع و قبه سبز تنها بخشی از دیدنی‌های کرمان است.


گفته می شود در ساخت گنبد جبلیه کرمان از شیر شتر استفاده شده است.

آیا می‌توان از کرمان گفت و از غذاها و شیرینی‌های خوشمزه و مقوی این شهر گذشت؟ قوتو، کلمپه، کماچ سهن را با خودتان می‌توانید به عنوان سوغات ببرید، اما فالوده کرمانی، بزقورمه، حلیم‌بادمجان و لپه‌زیره پلو را باید در کرمان بخورید و بعد برای دیگران تعریف کنید که مزه غذاهای بهشتی را در شهر زیبای کرمان چشیده‌اید.


کلمپه کرمان با آرد، خرما، روغن، مغز گردو و ادویه درست می شود و بسیار مقوی است.

حالا که نوروز است بازار جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها هم در شهر کرمان داغ است و با حضور در این ویژه‌برنامه‌ها می‌توانید اوقات خوشی را سپری کنید.

به کرمان بیایید

از زیبایی‌ها و دیدنی‌های شهر کرمان هرچه بگویم و بنویسم، حق مطلب برای این شهر تاریخی و فرهنگی ادا نمی‌شود، باید به کرمان سفر کنید و با پای خودتان در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخ و فرهنگ گام بردارید زیرا از قدیم گفته‌اند «شنیدن کی بود ماند دیدن؟».

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





پذیرایی از مهمانان نوروزی کرمان با عطر رز آبشارطلایی/ قُوَتو و بُزقورمه فراموش نشود

منبع: فــارس
? پذیرایی از مهمانان نوروزی کرمان با عطر رز آبشارطلایی/ قُوَتو و بُزقورمه فراموش نشود