ورود الفاظ بيگانه در بین گویش ها تهدیدی برای گویش های محلی است/جشنواره شعر محلی راهی برای زنده نگه داشتن فرهنگ بومی

امام جمعه رودبارجنوب با بیان اینکه ریزش واژگان و وارد شدن الفاظ بیگانه در بین گویش ها باعث تهدید گویش های محلی می شود، گفت: انتقال سینه به سینه در بین مردم و تالیف آثار ملی، سرودن اشعار در موضوعات مختلف و جمع آوری آثار همه کسانی که در این زمینه نوشته شده باعث می […]

امام جمعه رودبارجنوب با بیان اینکه ریزش واژگان و وارد شدن الفاظ بیگانه در بین گویش ها باعث تهدید گویش های محلی می شود، گفت: انتقال سینه به سینه در بین مردم و تالیف آثار ملی، سرودن اشعار در موضوعات مختلف و جمع آوری آثار همه کسانی که در این زمینه نوشته شده باعث می شود که گویش ها حفظ شوند.

به گزارش خبرنگار فت فتو از رودبارجنوب اختتامیه نخستین جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی جنوب شرق کشور شب گذشته با حضور نجفی دبیر دائمی کارگروه پاسداشت زبان فارسی و مهمانان کشوری و استانی در سالن مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) شهرستان رودبار جنوب برگزار شد. 

 
 
گویش های محلی بیانگر فرهنگ هر منطقه است
حجه الاسلام والمسلمین افشار منش امام جمعه رودبار جنوب در این آیین گفت: فرهنگ بومی هر منطقه را چند مولفه ازجمله گویش محلی، مراسمات، آیین مذهبی، آواها و نغمه ها، معماری غالب ، غذای محلی و نوع لباس که مردم از آن استفاده می کنند معرفی می کند.  
 
وی با بیان اینکه گویش های محلی بیانگر فرهنگ هر منطقه است، افزود: از نظر یونسکو تا پایان قرن اکثر گویش ها از بین میرود و فقط ۱۰ درصد باقی می ماند و ما نباید بگذاریم این اتفاق رخ دهد. 
 
افشارمنش با بیان اینکه ریزش واژگان و وارد شدن الفاظ بیگانه در بین گویش ها باعث تهدید گویش های محلی می شود، گفت: انتقال سینه به سینه در بین مردم و تالیف آثار ملی، سرودن اشعار در موضوعات مختلف و جمع آوری آثار همه کسانی که در این زمینه نوشته شده باعث می شود که گویش ها حفظ شوند.
 
جشنواره شعر محلی راهی برای زنده نگه داشتن فرهنگ بومی 
بهرام مسلمی مهنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه احیا و فرهنگ بومی هر منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: به دلیل اهمیت این موضوع جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی را در رودبار جنوب برگزار کردیم.
 
وی با بیان اینکه این جشنواره باهدف احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ های بومی منطقه برگزار شده است، گفت: همچنین این مهم با هدف مقابله با فرهنگ غرب و شناسایی استعداد های هنری منطقه برگزار شده است.
 
مسلمی مهنی با بیان اینکه ۳۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت:  از این تعداد ۳۷ اثر با گویش بلوچی، ۵۰ اثر با گویش سردسیری، ۷۳ اثر با گویش بندری و ۱۶۰ اثر با گویش گرمسیری در سه بخش شعر آزاد، آسیب های اجتماعی و ایثار و شهادت برگزار شد.  
 
وی بیان کرد: پس از داوری های انجام شده  ۹ اثر در سه بخش شعر آزاد، ۳ اثر در بخش آسیب های اجتماعی و ۳ اثر نیز در بخش ایثار و شهادت حائز رتبه برتر و  با نظر هیئت داوران در هر سه بخش، ۱۲ اثر شایسته تقدیر شدند.
 
وی با اشاره به اینکه جنوب کرمان تا پایان سال میزبان جشنواره های متفاوتی در تمامی شهرستان ها است، گفت: جشنواره روستا و بازی های محلی در فاریاب، جشنواره فیلم کلات در کهنوج، جشنواره فیلم شهید شهسواری در کهنوج، جشنواره فیلم کوتاه قرآنی در قلعه گنج، جشنواره موسیقی هلیل تا جاز در منوجان، جشنواره تئاتر رضوی در جیرفت… بزودی در جنوب کرمان برگزار می شوند.
 
شعرا نقش بسزایی در ارتقا فرهنگ دارند
علی پرورش فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه رودبارزمین پیوسته با شعر و فرهنگ و ادب همراه بوده و خواهد بود، گفت: در طول تاریخ، مردم نیز باشعر همراه بوده اند چرا که شعرا در ارتقافرهنگ نقش بسزایی دارند در زمینه های مختلف به  رشد فکری مردم کمک می کنند. 
 
وی با بیان اینکه اشعار شاعران به مردم امید و عشق می بخشد و درس زندگی و آزادگی می آموزد، گفت: شاعران با سرودن اشعار خود بر جامعه تاثیر میگذارند و این مهم نشان از اهمیت شعر است. 
 
سهراب میجانی دبیر اجرایی جشنواره منطقه ای شعر با گویش محلی با اشاره به اسامی برترین ها، گفت: در بخش شعر آزاد محمد میر از زاهدان نفر اول،جهانگیر فیروزی و میثم دستخوان از رودبار جنوب مشترک نفر دوم و اصغر کرمشاهی از عنبرآباد مقام نفر سوم را از آن خود کردند.
 
وی افزود: در بخش آسیب های اجتماعی اسماعیل ملایی از عنبرآباد مقام اول، پرویز خسروی از کهنوج مقام دوم، ایرج انصاری از بندرعباس مقام سوم و مهدی جلالی از قلعه گنج مقام بخش ویژه ایثار و شهادت جشنواره را کسب کردند.
 
 
 
انتهای پیام/پ




ورود الفاظ بيگانه در بین گویش ها تهدیدی برای گویش های محلی است/جشنواره شعر محلی راهی برای زنده نگه داشتن فرهنگ بومی

منبع:آرمـان
? ورود الفاظ بيگانه در بین گویش ها تهدیدی برای گویش های محلی است/جشنواره شعر محلی راهی برای زنده نگه داشتن فرهنگ بومی