همیاران صلح، دست راست دستگاه قضا هستند

فت فتو/کرمان رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آیات و روایات در زمینه صلح و سازش بیان کرد: حکومت اسلامی باید بستری ایجاد کند تا مردم با بخشش و مدارا مسائل خود را حل و فصل کنند. “یدالله موحد” ظهر امروز دوم شهریورماه در جلسه استانی “ستاد صبر” با هدف اعتلای فرهنگ صلح، […]

فت فتو/کرمان رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آیات و روایات در زمینه صلح و سازش بیان کرد: حکومت اسلامی باید بستری ایجاد کند تا مردم با بخشش و مدارا مسائل خود را حل و فصل کنند.

“یدالله موحد” ظهر امروز دوم شهریورماه در جلسه استانی “ستاد صبر” با هدف اعتلای فرهنگ صلح، سازش و رضایت با اشاره به نقش موثر هیئت های صلح در دعاوی اظهار کرد: باید قبل از تحمیل هزینه به افرادی که دچار اختلاف شده اند ساز و کاری تعریف شود تا دفتر خدمات الکترونیکی نامه ای به اشخاص مصلح بدهد تا اختلاف بدون تشکیل پرونده در دادگستری فیصله پیدا کند.

وی بر لزوم کاهش پرونده ها در دستگاه قضا با فعال کردن هیئت های صلح و سازش تاکید کرد و افزود: افراد متنفذ و مصلح را شناسایی و اسامی آنها را در اختیار معاون قضایی دادگستری قرار دهید.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به طرح “هر مسجد یک حقوقدان”، اظهار کرد: از ظرفیت روحانیون و ائمه جمعه برای منتهی شدن پرونده ها به صلح و سازش استفاده کنید.

وی خطاب به اعضای ستاد صبر تاکید کرد: باید افرادی که دارای نفوذ کلام و اعتبار و جایگاه اجتماعی هستند و همچنین مطلع باشند، انتخاب کنید تا بتوانند پرونده ها را به سازش برسانند.

موحد با اشاره به آیات و روایات در زمینه صلح و سازش بیان کرد: حکومت اسلامی باید بستری ایجاد کند تا مردم با بخشش و مدارا مسایل خود را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه ستاد صبر باید به مشارکت مردمی و نهادهای مدنی نیز توجه داشته باشد، تصریح کرد: در گذشته معتمدین مسائل و دعاوی را داوری می کردند و اختلافات را حل و فصل می کردند که باید سنت پسندیده مشارکت متنفذین را در جامعه زنده نگهدارید و این اقدام حتما اثربخش تر خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: استان کرمان در طرح مصلحین در کشور خوش درخشید است و ۵۰۰۰ نفر در استان در این زمینه آموزش داده ایم و امیدوارم همانطور که طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان کلید خورد و الگوی کشور شد در این زمینه نیز در کشور نمونه شویم.

وی بیان کرد: موفقیت هیئت های صلح و سازش در نقاط روستایی و محروم بیشتر است به طور مثال در ریگان حدود ۸۰ درصد پرونده ها اما در کرمان حدود ۲۶ درصد پرونده ها به صلح و سازش منتهی شدند.

موحد اظهار کرد: روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان صلح یار می توانند به دستگاه قضا کمک کنند، همچنین شهرداران و مراکز انتظامی نیز یاور ما در زمینه منتهی کردن پرونده ها به صلح و سازش باشند.

وی در پایان اعتلای فرهنگ صلح، سازش و رضایت؛ ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضائی کشور در عرصه صلح طلبی و حقوق بشر،؛ نظام مند کردن، تقویت مشارکت و افزایش تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه با رویکرد صلح و سازش؛ اعتلای فرهنگ احترام به قانون و حقوق دیگران و نهادینه سازی ترمیمی در جامعه و انسجام نهادی در ارتقاء صلح، سازش و گذشت را از اهداف ستاد صبر برشمرد.

به گزارش فت فتو، “مهدی تقی زاده” معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس شورای حل اختلاف استان کرمان نیز در این جلسه هدف از تشکیل «ستاد صبر»، تعمیم و گسترش فرهنگ بخشایش و کاهش اطاله دادرسی به موازات هم را از اهداف این ستاد برشمرد و گفت: همیاران صلح، طلایه داران و سفیران صلح تحت نظر شورای حل اختلاف کار می کنند و در هر مجتمع حل اختلاف تعدادی از این همیاران صلح حضور دارند.

وی ادامه داد: ستاد صبر استان باید با شناسایی ریش سفیدان، معتمدین محلی، متنفذان و افراد واجد شرایطی که می توانند در جهت اصلاح ذات البین همکاری نمایند به ساماندهی صلح یاران و هیئت های صلح بپردازد.

همچنین “سیدمهدی قویدل” معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت مصلحین تاکید کرد و گفت: ۳۸۰۰ مصلح در استان فعال هستند و از ابتدای امسال بیش از ۱۰۵۶ پرونده توسط این افراد به صلح و سازش رسیده است.

انتهای پیام




همیاران صلح، دست راست دستگاه قضا هستند

منبع:ایـسنا
? همیاران صلح، دست راست دستگاه قضا هستند