هزار سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان احداث شده است/جلوگیری از هدررفت ۲۵ میلیون متر مکعب آب در سیل اخیر با اجرای طرح آبخیزداری

کرمان احداث شده است/جلوگیری از هدررفت ۲۵ میلیون متر مکعب آب در سیل اخیر با اجرای طرح آبخیزداری” class=”mauto block”/> مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با بیان اینکه ۱۰۰۰ سازه آبخیزداری در جنوب استان احداث شده است، گفت: در حال حاضر نیز مخازن این سازه ها حدودا ۸۲ میلیون متر مکعب حجم […]

کرمان احداث شده است/جلوگیری از هدررفت ۲۵ میلیون متر مکعب آب در سیل اخیر با اجرای طرح آبخیزداری” class=”mauto block”/>

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با بیان اینکه ۱۰۰۰ سازه آبخیزداری در جنوب استان احداث شده است، گفت: در حال حاضر نیز مخازن این سازه ها حدودا ۸۲ میلیون متر مکعب حجم دارد که در سیلاب اخیر تقریبا بیش از ۲۵ میلیون متر مکعب از این حجم را پر کرد و کنترل شد. یعنی اگر این سازه ها نبود تقریبا ۲۵ میلیون متر مکعب آب علاوه بر اینکه هدر می رفت، باعث افزایش خسارت های سیل در پایین دست می‌شد.


حمزه احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فت فتو، اظهار داشت: با توجه به منطقه خشکی مانند جنوب استان کرمان و با بارندگی های ۱۲۰ الی ۳۰ میلی متر به طور میانگین و شرایط خشکسالی که هم اکنون در این منطقه حاکم است یکی از به صرفه ترین  و راحت‌ترین کارها برای مدیریت روان آب ها و سیلاب ها اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که مورد تایید و تاکید رهبری، ریاست جمهوری و وزرا هم قرار دارد.


احمدی ادامه داد: همه به این نتیجه رسیده اند که طرح های آبخیزداری و آبخوان داری علاج این خشکسالی ها است و می تواند تا حد زیادی خطراتی که ناشی از سیلاب است را بکاهد و در این مناطق که شرایط خشکی در آن حاکم است و کمبود بارندگی داریم، با اجرای این طرح ها مشکلات را مدیریت کنیم.


وی افزود: با مدیریت همین مقدار کم روان آب‌ها و سیلاب ها در جنوب استان کرمان که قطب کشاورزی است و ارزش آب و خاک بیشتر از جاهای دیگر کشور است می توان مشکل کم‌آبی را تا حدودی حل کرد. در جنوب استان حفظ آب و خاک بسیار مهم است و باید در اولویت کارهای مان قرار بگیرد. اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر اینکه از خسارت های ناشی از سیلاب‌ها  و خطرات آن را کاهش می دهد همینطور باعث می شود در بالادست نیز رسوبات بارندگی شدید به پایین دست منتقل نشوند و مرغوبیت، حاصلخیزی اراضی زراعی و باغات را از بین نبرد. همچنین با اجرای طرح آبخیزداری می توانیم کنترل رسوب ناشی از سیلاب ها را در بالادست داشته باشیم که وارد مخازن سدها نشود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان ادامه داد: در جنوب کرمان سه میلیون و ۷۱۶ هزار هکتار سطح حوزه های آبخیز را داریم که از این میزان بیش از هفتصد و ۵۴ هزار هکتار آن را تاکنون توانسته‌ایم مطالعات شان را انجام دهیم.


وی گفت:  از هفتصد و ۵۴ هزار هکتار سطح حوزه های آبخیزداری تاکنون برای بیش از  ۵۰۱ هزار و  ۷۶۰ هکتار  آن را توانسته ایم انواع اقداماتی مانند بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریتی‌شان را انجام و یا در دست اقدام داشته باشیم. تقریبا ۲۵۲ هزار هکتار عملیات سطح حوزه‌های آبخیزمان در جنوب استان است که مطالعاتش را انجام داده ایم. ولی هنوز اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری را به علت اینکه اعتباری برای‌مان اختصاص نداده‌اند نتوانسته ایم انجام بدهیم. 


احمدی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ از مجموع اعتباراتی که برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان اختصاص یافت تقریبا در سطحی معادل ۱۰۲ هزارو و ۸۲ هکتار در ۳۵ حوزه آبخیز مجموع عملیات آبخیزداری را در ۷ شهرستان جنوبی انجام دادیم و یا در حال اجرا است و تقریبا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.


احمدی بیان کرد:  این عملیات شامل بیش از ۹۸ هزار هکتار عملیات مکانیکی است. بیش از ۱۴۵۰ هکتار بیومکانیک و تقریبا ۲ هزارو ۲۹۳ هکتار عملیات بیولوژیک در شهرستان های جنوبی استان کرمان است.


وی تصریح کرد: تاکنون حدودا ۱۰۰۰ سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان  احداث شده است.  در حال حاضر نیز مخازن این سازه ها حدودا  ۸۲ میلیون متر مکعب حجم دارد که در سیلاب اخیر تقریبا بیش از ۲۵ میلیون  متر مکعب از این حجم را پر کرد و کنترل شد. یعنی اگر این سازه ها نبود تقریبا ۲۵ میلیون متر مکعب آب علاوه بر اینکه هدر می رفت باعث افزایش خسارت های سیل که در پایین دست به وجود آورد، می‌شد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان ادامه داد: در سیل اخیر شاهد بارندگی های فراوان بودیم  اما این بارندگی ها در برخی موارد هم منجر به خسارت های مالی و جانی می شود. اما اجرای پروژه های آبخیزداری این خسارت ها را یا به حداقل می رساند یا اینکه خسارت هایی که به وجود خواهد آمد را کاهش می دهد.  پیگیر اجرای این طرح ها در جنوب استان هستیم و در همه جلسات هم عنوان کرده‌‌ایم ولی اجرای این پروژه ها معمولا هزینه‌بر است و باید اعتبار ویژه‌ای به آنها اختصاص یابد. اولین مطالبه ما این است که یک طرح جامع و مدونی به هیات دولت برود و در آنجا یک نگاه ملی می‌خواهد که در بحث آبخیزداری و آبخوان داری ما بتوانیم اعتبارات خوبی تزریق کنیم که بشود خسارت های ناشی از سیلاب ها را کاهش داد. 


احمدی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری به نوعی یک سرمایه.گذاری است که دیگر شاهد خسارت‌هایی که بعضا در سیلاب ها به وجود می آید، نباشیم.  در جنوب کرمان در قیاس با سایر مناطق شاید بارندگی حتی بیشتر هم بودیم، ولی خسارت ها کمتر بود چرا که سعی کردیم در مناطق شهری و روستایی با توجه به اعتبارات موجود این مناطق را در اولویت اجرای طرح های آبخیزداری قرار بدهیم و واقعا خسارت ها در سیل اخیر کاهش یافت.


وی افزود: از طرفی هم احیای چاه ها و قنوات را در جنوب استان داریم که سال‌های سال بود خشک شده بودند اما به محض احیای آنها با اولین بارندگی در تغذیه آب سفره‌های زیر زمینی کمک کردند. در جنوب استان یکی از مطالبات عمومی مردم احداث سازه های آبخیزداری است چرا که اثرات مثبت این سازه را دیده اند و دوباره مطالبه می کنند که در بالادست روستاها، باغات و اراضی کشاورزی شان طرح های آبخیزداری انجام شود که امیدواریم تخصیص اعتبار در این زمینه به گونه ای باشد که شرمنده مردم نشویم.                                                                  


انتهای پیام/




هزار سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان احداث شده است/جلوگیری از هدررفت ۲۵ میلیون متر مکعب آب در سیل اخیر با اجرای طرح آبخیزداری

منبع: ایـلنا
? هزار سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان احداث شده است/جلوگیری از هدررفت ۲۵ میلیون متر مکعب آب در سیل اخیر با اجرای طرح آبخیزداری