نگاهی به احادیث امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت و در این مدت از طریق نمایندگان خود و یا از طریق نامه با شیعیان ارتباط داشت و در سخنانی آن‌ها را راهنمایی می‌کرد. به گزارش فت فتو از کرمان، حسن‌بن‌علی‌بن‌محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری(ع) در هشتم […]

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت و در این مدت از طریق نمایندگان خود و یا از طریق نامه با شیعیان ارتباط داشت و در سخنانی آن‌ها را راهنمایی می‌کرد.

به گزارش فت فتو از کرمان، حسن‌بن‌علی‌بن‌محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری متولد شد. وی یازدهمین امام شیعیان است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت. مشهورترین لقب ایشان عسکری است که به اقامت اجباری‌اش در محله‌ای نظامی در سامرا در زمان حکومت عباسیان اشاره دارد. البته این نظارت مانع از فعالیت‌های ایشان نبود و امام از طریق نمایندگان خود و یا از طریق نامه با شیعیان ارتباط داشت و در سخنانی آن‌ها را راهنمایی می‌کرد.

به مناسبت هشتم ربیع‌الثانی سالروز ولادت یازدهمین امام شیعیان احادیثی از ایشان تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

۱ـ «شِيعَةُ عليٍّ عليه السلام هُمُ الذينَ لا يُبالُونَ في سَبيلِ اللّه ِ أ وَقَعَ المَوتُ علَيهِم أو وَقَعُوا عَلَى المَوتِ، و شِيعَةُ عَليٍّ عليه السلام هُمُ الذينَ يُؤثِرُونَ إخوانَهُم على أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ، و هُمُ الذينَ لا يَراهُمُ اللّه ُ حيثُ نَهاهُم، و لا يَفقِدُهُم حيثُ أمَرَهُم، و شِيعَةُ عليٍّ عليه‌السلام هُمُ الذينَ يَقتَدُونَ بِعليٍّ عليه‌السلام في إكرامِ إخوانِهِمُ المُؤمنينَ: شيعيان علی(ع) آنانند كه باكشان نيست در راه خدا مرگ به سراغ آنان آيد، يا آنان به پيشواز مرگ روند. شيعيان علی(ع) آنانند كه برادرانشان را بر خود ترجيح مى‌دهند، هر چند خود نيازمند باشند و آنانند كه خداوند ايشان را در آن جا كه نهى كرده، نمى‌بيند و در آن جا كه امر كرده، هميشه حاضر مى‌بيند. شيعيان على(ع) آنانند كه در گراميداشت برادران مؤمن خويش به على(ع) اقتدا مى‌كنند.»

۲_«مَن لَم يُحْسِنْ أنْ يَمنَعَ لَم يُحْسِنْ أنْ يُعطي: كسى كه نبخشيدن را بلد نباشد، بخشيدن به موقع را نيز بلد نيست.»

۳_«خيرُ إخْوانِكَ مَن نَسي ذنبَكَ إليهِ: بهترين برادر تو آن كسى است كه گناه و خطاى تو را به خود، فراموش كند.»

۴_«جُرأةُ الوَلَدِ عَلى والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدعوا إلَى العُقوقِ في كِبَرِهِ: جسارت فرزند بر پدر در دوران كودكى‌اش، موجب نافرمانى در بزرگ سالى اش مى‌شود.»

۵_« إنّ … للحَزمِ مِقْدارا ، فإنْ زادَ علَيهِ فهُو جُبْنٌ: همانا … دور انديشى و احتياط اندازه‌اى دارد كه اگر از آن فراتر رود، بزدلى است.»

۶_«التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها: فروتنى، نعمتى است كه به آن حسادت نمى‌شود.»

منبع: کتاب میزان‌الحکمه‌، تألیف المحمدی الری شهری، الشيخ محمد(جلدهای ۱، ۲، ۳، ۶ و ۱۳)

انتهای پیام




نگاهی به احادیث امام حسن عسکری(ع)

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? نگاهی به احادیث امام حسن عسکری(ع)