نگاهی به آمار و ارقام استان؛ از نرخ بیکاری تا نرخ مشارکت/کرمان بیکار بی سواد ندارد

فت فتو/کرمان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تقریبا ۶ درصد شاغلین استان بی سواد و ۷۲ درصد نیز دیپلم و پایین تر از دیپلم هستند. بیکاران دیپلم و زیر دیپلم استان ۳۳ درصد بوده این درحالی است که متوسط کشوری ۵۵ درصد بوده و تقریبا بیکار بی سواد در استان کرمان […]

فت فتو/کرمان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تقریبا ۶ درصد شاغلین استان بی سواد و ۷۲ درصد نیز دیپلم و پایین تر از دیپلم هستند. بیکاران دیپلم و زیر دیپلم استان ۳۳ درصد بوده این درحالی است که متوسط کشوری ۵۵ درصد بوده و تقریبا بیکار بی سواد در استان کرمان نداریم و حدود ۰.۳ درصد است.

دکتر جعفر رودری ظهر امروز ۱۹ شهریورماه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان به تحلیل بازار کار استان پرداخت و گفت: براساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت استان در بهار امسال ۲ واحد درصد نسبت به فصل زمستان کاهش یافته است به گونه ای که از ۴۱.۱ درصد در زمستان سال گذشته به ۳۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ رسیده است.

او از کاهش سه واحد درصدی نرخ مشارکت زنان استان کرمان در بهار امسال نسبت به زمستان گذشته خبر داد و ادامه می دهد: نرخ فعالیت مردان از ۶۷.۷ درصد به ۶۶.۳  درصد و نرخ مشارکت زنان از ۱۵.۳ درصد به ۱۲.۳ درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، از کاهش یافتگی نرخ بیکاری استان کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: نرخ بیکاری استان کرمان در زمستان سال گذشته ۱۱.۲ درصد بوده این درحالی است که متوسط نرخ بیکاری کشور ۹.۴ درصد بوده است که در بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری استان کرمان ۸.۷ درصد شده است که می تواند ناشی از کاهش نرخ فعالیت باشد و بخش عمده آن به دلیل اشتغال مثبتی که در استان ایجاد شده است، بر می گردد.

او با بیان این مطلب که خالص اشتغال استان کرمان مثبت شده است، تصریح کرد: تعداد زنان بیکار استان بیشتر از مردان است به طوری که در بهار امسال نرخ بیکاری مردان ۵.۴ درصد و این نرخ در زنان ۲۶ درصد بوده است.

رودری رتبه استان کرمان در نرخ مشارکت، را بیست و دوم کشوری دانست و عنوان کرد: جایگاه استان کرمان به لحاظ نرخ بیکاری، نیز رتبه هفدهم است.

«نرخ بیکاری جوانان در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در سطح کشور ۱۶.۶ درصد و این نرخ در استان کرمان ۲۰.۳ درصد و نرخ بیکاری مردان استان کرمان در این رده سنی ۱۴.۷ درصد است اما تقریبا نیمی از زنان جوان (جمعیت فعال) استان بیکار هستند و نرخ بیکاری خانم های استان کرمان حادتر است.» این بخش دیگری از سخنان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بود.

او می افزاید: تقریبا ۶ درصد شاغلین استان بی سواد و ۷۲ درصد نیز دیپلم و پایین تر از دیپلم هستند. بیکاران دیپلم و زیر دیپلم استان کرمان ۳۳ درصد بوده این درحالی است که متوسط کشوری ۵۵ درصد بوده و تقریبا بیکار بی سواد در استان کرمان نداریم و حدود ۰.۳ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این مطلب که ۴۴۸ هزار جوانان در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در استان داریم اظهار کرد: ۵۱ درصد این جمعیت را آقایان و ۴۹ درصد خانم ها تشکیل می دهند که یک چهارم (۲۴.۶ درصد) جمعیت مردان این گروه سنی و ۴۸.۵ درصد زنان این گروه سنی استان شاغل، در حال تحصیل و دارای مهارت آموزی نیستند که در آینده این جمعیت مستعد بیکاری هستند زیرا دنبال توانمندسازی و کسب مهارت نیستند.

او با اشاره به اینکه هر چه بروکراسی و مداخله دولت در اقتصاد بیشتر می شود، در مقابل سهم اشتغال غیررسمی نیز بیشتر می شود، در ادامه بیان می کند: ۴۵ درصد اشتغال استان رسمی و ۵۵ درصد اشتغال استان غیررسمی است و باید مدنظر داشت که اشتغال غیر رسمی به معنی غیرقانونی یا فقیر بودن نیست.

رودری تعهد اشتغال استان کرمان در سال جاری را ۶۰ هزار و ۳۷۴ فرصت شغلی اعلام کرد که ۳۱ هزار و ۴۴۰ فرصت آن در بخش صنعت و ۱۰ هزار و ۵۸۵ فرصت در بخش کشاورزی و ۱۸ هزار و ۳۴۹ فرصت شغلی در بخش خدمات بوده که باید ایجاد کرد و تاکنون ۷۸ درصد هدف شش ماهه استان محقق شده است.

انتهای پیام




نگاهی به آمار و ارقام استان؛ از نرخ بیکاری تا نرخ مشارکت/کرمان بیکار بی سواد ندارد

منبع: ایـسنا
? نگاهی به آمار و ارقام استان؛ از نرخ بیکاری تا نرخ مشارکت/کرمان بیکار بی سواد ندارد