نمایش حقوق بشر آمریکایی در صفحات تاریخ ایران/ از تامین ماشین جنگی صدام تا گرفتن جان بیماران با تحریم

از دیر باز تاکنون شاهد توطئه های خصمانه استکبار جهانی علیه کشورمان بوده ایم و به بهانه هفته افشای حقوق بشر آمریکایی به بازخوانی جنایات آمریکا در جمهوری اسلامی ایران می پردازیم. به گزارش فت فتو؛ ششم تا دوازدهم تیرماه از سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان هفته افشای حقوق بشر آمریکایی […]

از دیر باز تاکنون شاهد توطئه های خصمانه استکبار جهانی علیه کشورمان بوده ایم و به بهانه هفته افشای حقوق بشر آمریکایی به بازخوانی جنایات آمریکا در جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.

به گزارش فت فتو؛ ششم تا دوازدهم تیرماه از سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان هفته افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است و این ایام فرصت خوبی است تا شرارت های خصمانه استبکار جهانی و نظام سلطه در زمینه حقوق بشر مورد بازخوانی قرار گیرد.

با نگاهی گذرا به تاریخ ایران اسلامی مشاهده می کنیم که کشورمان همواره مورد توطئه و دخالت های نابه جای آمریکایی ها بوده است. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تشکیل ساواک در ایران، تحمیل قانون استعماری کاپیتولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران، حمله نظامی به طبس، تحریک عراق و تحمیل جنگ علیه ایران، فشارهای اقتصادی و اقدامات تحریمی علیه نظام جمهوری اسلامی، حمایت، سازماندهی و هدایت مخالفان نظام، فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی، اختصاص بودجه های کلان برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی، مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و غیره تنها گوشه کوچکی از اقدامات استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

کودتای ۲۸ مرداد

بنابر اعتراف آمریکایی ها، که در اسناد منتشر شده توسط سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۳۷۹ منعکس شده است، نمایندگان دستگاه امنیتی انگلیس، موضوع براندازی دولت مصدق و جایگزین کردن یک حکومت کاملاً وابسته را به نمایندگان سیا پیشنهاد کردند که با پاسخ مثبت آمریکایی ها در فروردین ۱۳۳۲ مواجه شدند.

طرح این کودتا پس از مطالعات فراوان توسط طراحان انگلیسی و آمریکایی، در قالب طرح تی پی آژاکس در ۲۱ تیر ماه توسط رئیس سازمان سیا، وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور آمریکا (آیزنهاور ) به امضای نهایی رسید و با اختصاص بودجه ای هنگفت، در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا انجام پذیرفت که در نتیجه آن دکتر مصدق از نخست وزیری برکنار و حکومت مردمی وی سقوط کرد. شاه، که از بیم اعتراضات و شورشهای مردمی، از قبل به ایتالیا گریخته بود، پس از کودتا مجددا به ایران بازگشت و به این صورت، سلطه همه جانبه آمریکا بر این کشور آغاز شد.

کرمیت روزولت از مقامات برجسته سیا که مجری این کودتا بود، چنین اعتراف می کند. «کودتای ایران، نخستین عملیات مخفی علیه یک دولت خارجی بود که به وسیله سیا در ماه های آخر حکومت ترومن تنظیم شده بود.»

تشکیل ساواک در ایران

تأسیس ساواک در ایران تحت نظارت آمریکا انجام گرفت که نه تنها سازمان سیا یعنی آژانس جاسوسی خارجی آمریکا در آن شرکت داشت، بلکه سازمان اف. بی. آی که آژانس داخلی آمریکاست نیز در این راه کمک های فراوانی کرد. آموزش نیروهای ساواک توسط افسران سازمان سیا هم در داخل کشور و هم در آمریکا صورت می گرفت.

بدین وسیله آمریکا توانست با تأسیس ساواک در ایران، کانونی قوی از سازمان جاسوسی آمریکا را بدون هزینه خود تأسیس کند؛ تا از یک طرف حافظ رژیم سلطنتی باشد که این رژیم با اطمینان خاطر، منافع آمریکا در منطقه را تأمین نماید و از طرف دیگر با توجه به موقعیت ایران، از این طریق بتواند رقیب اصلی خود، یعنی شوروی سابق را زیر نظر بگیرد.

تحمیل قانون استعماری کاپیتولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران

یکی از اقدامات تحقیرآمیز دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، تحمیل لایحه اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی بود. دولت آمریکا از ابتدای نخست وزیری اسد الله علم، ادامه حضور مستشاران نظامی آمریکا و خانواده آنها در ایران را مشروط به معافیت از شمول قوانین قضایی ایران کرد. قبول این درخواست به مفهوم از بین رفتن صلاحیت رسیدگی دادگاه های ایران به جرایم اتباع آمریکایی در ایران بود که این درخواست آمریکا به صورت لایحه ای توسط حسنعلی منصور نخست وزیر وقت در مهرماه ۱۳۴۳ به مجلس ارائه شد و به تصویب رسید.

زشتی این قانون به حدی بود که دولت آمریکا و ایران اصرار داشتند که این قانون علنی نشود اما با اطلاع امام از آن و افشاگری ایشان، رژیم رسوا شده و نیت شوم آمریکا آشکار گردید. ایشان در سخنرانی مشهور ۴ آبان ۱۳۴۳ که به تبعید ایشان منجر شد، این قانون را سند بردگی ملت ایران دانسته، فرمودند: «عزت ما پایکوب شد؛ عظمت ایران از بین رفت…. ما را جزء دوَل مستعمره حساب کرد؛ ملت مسْلم ایران را پست تر از وحشی ها در دنیا معرفی کرد…. تمام گرفتاری ما از این آمریکاست! تمام گرفتاری ما از این اسرائیل است! اسرائیل هم از امریکاست. این وکلا هم از امریکا هستند! این وزرا هم از امریکا هستند! همه تعیین آنهاست. اگر نیستند چرا نمی ایستند در مقابلش داد بزنند؟… ما این قانونی که گذراندند- به اصطلاح خودشان- قانون نمی دانیم. ما این مجلس را مجلس نمی دانیم. ما این دولت را دولت نمی دانیم. اینها خائنند به مملکت ایران! خائنند»

کویلر یانگ استاد دانشگاه پرینستون آمریکا معتقد است «کاپیتولاسیون اشتباه فجیعی برای منافع آمریکا در ایران بود و این قانون سنگین به عنوان نشانه فاحش امپریالیسم تفسیر می شد، با این همه ما برای اجرای آن پافشاری کردیم»

حمله نظامی به طبس

به دنبال اقدامات خصمانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی و تبدیل سفارت آمریکا به کانونی برای توطئه علیه ایران و تلاش برای هماهنگ ساختن فعالیت های نیروهای لیبرال و ملی گرا علیه انقلاب اسلامی که بعدها در اسناد لانه جاسوسی منتشر شد و پذیرفتن شاه معدوم توسط این کشور و عدم استرداد وی، سفارت آمریکا در تهران به اشغال دانشجویان پیرو خط امام درآمد.

پس از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در تهران توسط دانشجویان، آمریکایی ها برای حل بحران گروگان گیری تلاش زیادی انجام دادند و فشارهای زیادی را بر علیه کشورما ایجاد کردند و همزمان با فعالیت های گسترده تبلیغاتی و رسانه ای علیه کشورمان، تحریم های اقتصادی علیه کشورمان توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به مرحله اجرا در آمد و دارایی های ایران در این کشور مسدود شد. آمریکایی ها ابتدا خواهان مذاکره با کشورمان در این خصوص بودند؛ اما پیش شرط امام برای مذاکره، تحویل شاه معدوم به ایران بود و آمریکایی ها به جای پذیرفتن این خواست طبیعی ملت ایران، در فاز نظامی قدم نهادند.

آمریکایی ها پس از مطالعات فراوان و با اتکا به عناصر ضد انقلاب و وابسته به رژیم منحوس شاه، مصمم به حمله به ایران شدند و در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ شبانه تعدادی از نیروهای آموزش دیده و ویژه خود را توسط پنج فروند هواپیمای پیشرفته آمریکایی در یکی از فرودگاه های متروکه، در صحرای طبس پیاده کردند تا از آنجا بر اساس برنامه ریزی قبلی و یک زمان بندی دقیق، عملیات نظامی خود را آغاز کنند؛ اما با عنایت خداوند و الطاف خفیه الهی، گرفتار طوفان شده و با انهدام هواپیماها، این عملیات نظامی به شکست مفتضحانه ای برای آمریکا تبدیل شد.

تحریک عراق و تحمیل جنگ علیه ایران

آمریکایی ها پس از شکست سنگین در کودتای «نوژه »، تحرکات شدیدی را برای ترغیب صدام به جنگ با ایران آغاز کردند. برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا، برای آماده سازی عراق برای شروع جنگ سفرهای محرمانه متعددی به بغداد کرد که مجله ژورنال استریت، مورخ ۸ فوریه ۱۹۸۰ یکی از این سفرهای محرمانه را فاش ساخت. علاوه بر این، مطبوعات اروپایی نیز در همان زمان، از ملاقات های متعدد برژینسکی با صدام خبر دادند. نماینده آمریکا در سازمان ملل در همان روزهای آغازین جنگ اعلام کرد«اگر عراق از آمریکا کمک بخواهد هر گونه امکانات نظامی را در اختیار عراق قرار خواهد داد»

هر چند آمریکایی ها کوشیده اند که نقش خود را در تحریک صدام برای حمله به ایران کتمان کنند، اما تجهیز صدام به انواع سلاح های جدید جنگی و کشتار جمعی و نیز حمایت های رسانه ای، سیاسی و بین المللی از سوی آمریکا و هم پیمانان وی، چیزی نیست که بتوان آن را کتمان یا انکار کرد. از این رو، آمریکایی ها خود ناچار به اعتراف آن شدند. سایروس ونس، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نیز رسما اعلام کرد: «ما در جنگ طولانی و پر خسارت ایران و عراق، علیه ایران بودیم.

فشارهای اقتصادی و اقدامات تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران

یکی از اقدامات دولت آمریکا در مقابله با انقلاب اسلامی، اعمال فشارها و تحریم های اقتصادی علیه کشورمان است که این تحریم ها با دستور کارتر در ۲۳ آبان ۵۸ با مسدود نمودن اموال و دارایی های ایران در مؤسسات مالی و بانک های آمریکایی آغاز گردید و تا به امروز ادامه داشته و هموراه تمدید و تشدید شده است. دولت آمریکا با هدف تضعیف قدرت اقتصادی و مالی ایران و به زانو درآوردن نظام نوپای اسلامی، به اصطلاح سیاست مهار ایران را در پیش گرفت. در دوران ریاست جمهوری ریگان، مجازات های سنگینی برای مؤسسات و شرکت های آمریکایی، که قصد سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران را داشتند، در نظر گرفته شد. همچنین با تصویب و اجرای طرح «داماتو » در زمان ریاست جمهوری کلینتون، تحریم اقتصادی ایران وارد مرحله نوینی شد که به موجب آن، شرکت های غیرآمریکایی که بیش از چهل میلیون دلار در سال در صنایع نفتی ایران سرمایه گذاری می کردند، مشمول تحریم های سنگین این کشور قرار می گرفتند کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد. «ما از تمامی دوستانمان در جهان می خواهیم که از داشتن مناسبات اقتصادی با ایران اجتناب کنند و همانند آمریکا، ایران را تحت فشار و تحریم قرار دهند؛ زیرا ایران سرسخت ترین مخالف صلح خاورمیانه (اعراب و اسرائیل) است».

امروزه نیز شاهد اقدامات خصمانه و تحریم های متعدد استکبار جهانی علیه کشورمان هستیم که هدف آنها از این اقدامات، ایجاد نارضایتی در بین مردم است اما ایستادگی و مقاومت مردم در برابر زیاده خواهی های آمریکا موجب شد با وجود همه سختی ها، ایران اسلامی نه تنها در برابر همه تحریم ها ایستادگی نماید که آنها را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کند.

تحریم هایی که علیه کشورمان صورت گرفته است تنها به محدودیت های فروش نفت، تجهیزات و امکانات خلاصه نشده و این تحریم ها، تجهیزات پزشکی و دارویی کشور را هدف قرار داده که تأثیرات آن در زندگی بسیاری از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی قابل رویت است و این اقدام آمریکا مصداق نقض حقوق بشر است.

اختصاص بودجه های کلان برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی

از اقدامات خصمانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی، در نظر گرفتن بودجه های کلان برای مقابله و ضربه زدن به جمهوری اسلامی است. نگاهی به بودجه های مصوب سنای آمریکا در پنج سال گذشته گویای آن است که در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۶۶ میلیون دلار برای «برای گسترش دموکراسی در ایران»، سال ۲۰۰۹ مبلغ ۵۵ میلیون دلار برای «جنگ نرم با ایران»، سال ۲۰۱۰ مبلغ ۵۵ میلیون دلار برای «نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت های ضد ایرانی، تحریک قربانیان سانسور در ایران، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه آموزش های لازم رسانه ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت ها جهت اطلاع رسانی» و مبلغ ۲۰ میلیون دلار بودجه تکمیلی برای «مبارزه با ایران از طریق فعالیت های اینترنتی » و در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۲۵ میلیون دلار برای «حمایت از هکرها برای تخریب فضای سایبری ایران»، تخصیص یافته است.

در گزارش عملکردهای بودجه​ای آمریکا چنین آمده که همه ساله مبالغی به «صندوق دمکراسی خواهی در ایران » واریز شده، مبالغ ده ها میلیون دلاری صرف برنامه های حقوق بشر در ایران شده و آن گونه که کاندولیزا رایس وزیر وقت امورخارجه آمریکا هم در گزارش سالانه خود اعلام می​کرد، مبالغی هم برای هیأت کارفرمایان پخش رادیو تلویزیونی (شامل هزینه های صدای آمریکا به فارسی، رادیو فردا و رادیو آزادی) هزینه می​شد.

مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای

در حالی که آمریکا پیش از انقلاب اسلامی از برنامه هسته ای ایران حمایت می کرد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود رعایت تمامی موازین و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی کشور ما، به دلیل ناهمخوانی سیاست این کشور با کشور ما، تلاش کرد تا با استفاده از ابزارهای مختلف، مانع دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای شود و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرده است، از صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گرفته تا فرستادن گزارش پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه برای اعمال فشار مضاعف علیه ایران و گسترش تحریم ها در قالب اقدام های رسمی و اقدام های غیررسمی چون ترور دانشمندان هسته ای ایران و استفاده از ویروس «استاکس نت» برای تخریب سیستم رایانة مرکزی تأسیسات هسته ای بوشهر و غیره…


 
تهاجم فرهنگی و جنگ نرم

ابعاد توطئه های آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی تنها به جنگ سخت علیه نظام جمهوری اسلامی محدود نبوده؛ بلکه گستره آن ریشه های فرهنگی و فکری نظام جمهوری اسلامی را به عنوان پایه های اصلی انقلاب اسلامی در برگرفته و شاهد تهاجم گسترده فرهنگی و جنگ نرم این کشور بر علیه نظام جمهوری اسلامی می باشیم.

ابعاد جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که بیش از شصت بنیاد و مؤسسه در زمینه جنگ نرم بر علیه نظام جمهوری اسلامی فعال هستند که از جمله می توان به بنیاد سوروس یا بنیاد جامعه باز، مرکز وودرو ویلسون، خانه آزادی، صندوق اعانه ملی برای دموکراسی (N. E. D)، مؤسسه دموکراتیک ملی (N. D. I)، مؤسسه جمهوری خواه ملی (N. R. I)، بنیاد فورد، بنیاد برادران راکفلر، بنیاد کارنگی، مؤسسه آمریکن اینترپرایز، بنیاد دموکراسی در ایران، انستیتو آلبرت انشتین، کمیته خطر حاضر، انستیتو بروکینگز، مرکز سابان وابسته به بروکینگز، دیده بان حقوق بشر، مؤسسه کاتو، مرکز هیستینگز، مرکز بین المللی تحقیقات بر روی زنان، و…اشاره کرد. فعالیت شبکه های فارسی زبان از جمله VOA، BBC، رادیو فردا، رادیو زمانه، رادیو رژیم صهیونیستی، شبکه های ماهواره ای ضدانقلاب مانند منافقین، گروه های سلطنت طلب، پارس، رنگارنگ، فیس بوک، تویتر و.. . بیانگر تلاش همه جانبه دنیای استکبار و به ویژه آمریکا و جنگ نرم این کشور به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی است.

انتقال سگ مریض آمریکایی با آمبولانس مخصوص به کرمان

اقدامات و جنایات آمریکایی ها در نقاط مختلف ایران در گذشته قابل مشاهده بود. که از جمله آن می توان به حضور آمریکایی ها در معادن مس سرچشمه اشاره داشت

اصغر میرزا علیان به مدت ۱۸ سال استاد کار معدن مس بوده که حدود ۵ سال از آن در دوره پهلوی بوده، وی در کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده از وضع فرهنگی حاکم بر معدن و رفتار آمریکایی‌ها گفته است.
از سال ۱۳۵۲ به سرچشمه رفتم و مشغول کار شدم. تمام کار‌های سرچشمه زیر نظر کارشناسان آمریکایی بود. زمانی که جهت بازدید از بنای خانه‌های مهندسین و کارشناسان می‌رفتم، خجالت‌آور بود. دستشویی‌ها رو به قبله بود. سگ مخصوص آمریکایی‌ها از خانه‌ها حفاظت می‌کردند. خوردن مشروبات الکلی و جشن‌های مفتضح و مبتذل در حد گفتن نیست. سالن آمفی‌تئاتر پر از مشروبات و آلات لهو و لعب بود… امنیت شغلی در بین کارگران در زمان شاه بسیار کم بود به محض حرف زدن و اعتراض بلافاصله بیرون می‌کردند کسی جرأت اعتراض نداشت حتی در صورت مریض شدن سگ آمریکایی آمبولانس مخصوص با راننده به کرمان جهت مداوا فرستاده می‌شد، ولی اگر کارگری مریض می‌شد به زور به درمانگاه برده می‌شد.

حذف متخصصین ایرانی از امورات معدن مس سرچشمه

همچنین رمضان جمالی پاقلعه که مدتی به عنوان مترجم مجتمع مس سرچشمه مشغول کار بوده و به دلیل مسئولیت‌اش ارتباط نزدیکی با خارجیان داشت و یکبار نیز به خاطر دفاع از حقوق یک کارگر با رئیس حفاظت سرچشمه درگیر شد و تا آستانه اخراج پیش رفت، وضع فرهنگی و سیاسی حاکم بر این مجتمع را توصیف می‌کند.

اگر خیلی‌ها معنی سلطه را از دیگران شنیده بودند و دین‌زدایی را تا حدی احساس می‌کردند ما خود در متن سلطه قرار داشتیم و آمریکایی‌ها در سرچشمه همه کاره بودند و روحانیت اجازه ورود به سرچشمه را نداشتند. وضعیت کارگران در سرچشمه بسیار بد و اسفناک بود و آنچه بیش از هر چیز آن‌ها را رنج می‌داد سلطه کامل کارفرمایان آمریکایی بر آن‌ها بود… اگر آمریکایی از کارگری خوشش نمی‌آمد او را اخراج می‌کردند هیچ مقامی نمی‌توانست از او دفاع کند. در مجتمع مس سرچشمه خفقان و سلطه بیش از حد آمریکایی‌ها کارگران به صف تظاهرات و مبارزه کشید. رفتار آمریکایی‌ها با کارکنان مثل رفتار ارباب با رعیت خود بود با این تفاوت که ارباب با رعیت از یک ملیت و فرهنگ هستند حال آن‌که دردآور است با ملیت و فرهنگ بیگانه چنین رفتاری داشتند. متخصصین و تحصیل‌کرده‌ترین افراد ایرانی اجازه دخالت در کار‌ها را نداشته تا چه برسد به کارگران. گرچه ایرانیان با درایت و زیرکی رموز کار را تا حدی دریافتند.

پی نوشت:

https://b2n.ir/x77440
 https://noo.rs/04xwq

انتهای پیام/م
 




نمایش حقوق بشر آمریکایی در صفحات تاریخ ایران/ از تامین ماشین جنگی صدام تا گرفتن جان بیماران با تحریم

منبع:آرمـان
? نمایش حقوق بشر آمریکایی در صفحات تاریخ ایران/ از تامین ماشین جنگی صدام تا گرفتن جان بیماران با تحریم