نخستین چاشنی گوجه سیاه جهان در رفسنجان تولید شد

کرمان -فت فتو- مراسم آغاز ساخت گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه در رفسنجان روز سه شنبه با اعلام تولید چاشنی این محصول برای نخستین بار در جهان در این شهرستان همراه بود. متولی و مجری تولید گوجه سیاه در رفسنجان در این مراسم با اعلام اینکه فرآوری پودر گوجه سیاه هم قرار است به […]

کرمان -فت فتو- مراسم آغاز ساخت گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه در رفسنجان روز سه شنبه با اعلام تولید چاشنی این محصول برای نخستین بار در جهان در این شهرستان همراه بود.

متولی و مجری تولید گوجه سیاه در رفسنجان در این مراسم با اعلام اینکه فرآوری پودر گوجه سیاه هم قرار است به کشور سنگاپور صادر شود خبر داد و اعلام کرد که  برای نخستین بار در دنیا چاشنی گوجه سیاه به وسیله روغن زیتون که برای سلامتی مفید است و آزمایشات آن هم مورد تأیید وزارت بهداشت است را تولید کردیم که در سه نمونه ارائه می شود.

ساسان کفایی افزود: کارهای ثبت این چاشنی در حال انجام و قرار است به تولید انبوه برسد.

مجری طرح و نخستین تولیدکننده گوجه فرنگی سیاه در منطقه جنوب شرق کشور در رفسنجان که در مراسم کلنگ زنی احداث گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه با متراژ پنج هزار مترمربع در روستای کفائیه شهرستان رفسنجان در استان کرمان صحبت می کرد  گفت: طرح توسعه گلخانه  هیدروپونیک پنج هزار متر مربعی با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته کفایی با ایجاد گلخانه جدید برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می شود.

وی افزود: محصولات گیاهی و سیفی جات به آب کمی نیاز دارند که تولید آنها مقرون به صرفه است و در تمام طول سال می توان از این محصولات استفاده کرد.

به گزارش فت فتو حدود ۱۰ سال پیش کاشت گوجه فرنگی سیاه در روستای کفائیه رفسنجان از طریق واردات بذر آن از آمریکا توسط خانواده کفایی انجام شد و اینک طرح توسعه آن با حضور مسئولان طی مراسمی آغاز شد.

به گفته کفایی در این بخش از کفائیه تمامی زیرساخت های لازم برای راه اندازی گلخانه پنج هزار متر مربعی هیدروپونیک از جمله استخر کشاورزی برای آبیاری تحت فشار، برق و گاز فراهم است و زمین باغ های پسته قدیمی که از کار افتاده شده به گلخانه اختصاص می یابد.

برند گوجه سیاه ایران در قطر و روسیه

کفایی بیان کرد: مجوز نخستین برند گوجه فرنگی سیاه ایران را دریافت کردیم که کشورهای روسیه و قطر متقاضی این محصولات هستند و به آن کشورها صادرات داریم.

وی خاطرنشان کرد: در گلخانه ای که قبلا راه اندازی کردیم  ۳۰۰ نوع محصول مانند گوجه فرنگی سیاه، کاهو، انواع سبزیجات، انواع فلفل های رنگی و … کشت می شود.

کفایی بیان کرد: در کنار تولید این محصولات ما فرآوری آن ها را هم داریم، با راه اندازی این گلخانه جدید بیشتر از نیروهای بومی و خانم های منطقه کفائیه به کار گرفته می شود.

فرماندار رفسنجان نیز در این آیین اظهار کرد: مردم خطه رفسنجان با پشتکاری که داشتند آب را از دل زمین بیرون آورده و بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت مزارع پسته را با مساحت ۸۰ هزار هکتار به وجود آوردند.

مجید فصیحی هرندی ادامه داد: امّا بعد از پیروزی انقلاب و حفر چاه های عمیق کیفیت و کمیت منابع آبی کاهش یافت که این آسیب بزرگی به بخش کشاورزی پسته رفسنجان است.

وی افزود: با اینکه معضل کم آبی موجب خسارت و آسیب به پسته شد امّا نباید نسبت به تولید این محصول بی تفاوت باشیم زیرا خاستگاه و جایگاه این محصول در رفسنجان است و کشاورزی داریم که حتی ۱۴ تن پسته خشک در هر هکتار برداشت کرده است.

نخستین چاشنی گوجه سیاه جهان در رفسنجان تولید شد

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: باید در کنار حفظ کشاورزی پسته از منابع آبی موجود برای رونق بخشی استفاده کرد و به سمت ایجاد گلخانه ها رفت و محصول مورد نیاز مردم را که آب کمی نیاز دارند تولید و روانه بازار کرد.

فصیحی هرندی تصریح کرد: علاوه بر تولید محصولات گلخانه ای و رسیدن به خودکفایی در این زمینه می توان به کشورهای دیگر هم صادرات داشت و ارز حاصل از این صادرات را در موارد جانبی همان گلخانه ها از جمله بسته بندی و … صرف کرد و درآمدزایی داشت.

فصیحی هرندی بیان کرد: کار کشاورزی پسته سخت است سال گذشته به میزان ۷ هزار میلیارد تومان در رفسنجان پسته تولید شد امّا کارکاه و کارخانه ای از ناحیه این درآمد که می توانست در راستای اشتغالزایی هم گام موثری برداشته شود ایجاد نشد.

وی خاطرنشان کرد: محصول گوجه سیاه نخستین بار در ایران در رفسنجان به واسطه خانواده کفایی تولید شد که هم ارزش مالی دارد هم در تأمین سلامت مردم مفید و خاصیت ضد سرطانی دارد.

در این آئین، بسته بندی فرآوری محصولات گلخانه کفایی نیز رونمایی شد.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.




نخستین چاشنی گوجه سیاه جهان در رفسنجان تولید شد

منبع:ایرنـا
? نخستین چاشنی گوجه سیاه جهان در رفسنجان تولید شد