مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش چیست؟

فت فتو/کرمان یک متخصص طب سنتی گفت: مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش، سبک زندگی است که مربوط به شیوه غذا خوردن، تحرک و خواب است که به شدت بر وضعیت دستگاه گوارش اثر می گذارد. دکتر”مریم عظیمی” در گفت و گو با فت فتو درباره مشکلات شایع گوارشی اظهار کرد: […]

فت فتو/کرمان یک متخصص طب سنتی گفت: مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش، سبک زندگی است که مربوط به شیوه غذا خوردن، تحرک و خواب است که به شدت بر وضعیت دستگاه گوارش اثر می گذارد.

دکتر”مریم عظیمی” در گفت و گو با فت فتو درباره مشکلات شایع گوارشی اظهار کرد: شایع ترین شکایات مراجعین کلینیک های داخلی مربوط به سوءهاضمه، نفخ، دل درد، حالت تهوع، یبوست، کبد چرب و … است که عوامل ژنتیکی، محیطی، بیماری های زمینه ای، داروهای مصرفی و … موجب بروز این بیماری های گوارشی می شود.

وی افزود: مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش، سبک زندگی است که مربوط به شیوه غذا خوردن، تحرک و خواب است که به شدت بر وضعیت دستگاه گوارش اثر می گذارد.

عظیمی با اشاره به اینکه نفخ، یبوست و کبد چرب به پرخوری و در هم خوری مربوط می شود، تصریح کرد: بهتر است در هر وعده غذایی یک نوع غذا میل شود و ما حتی در برخی افراد مصرف ماست و سالاد را نهی می کنیم.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه وعده های غذایی نامنظم که وضعیت عادی را به هم می زند و در واقع ریزه خواری است، موجب نفخ و مشکلات متعدد می شود؛ بیان کرد: خوردن مایعات همراه با غذا می تواند با مکانیزم هایی مثل رقیق کردن ترشحات دستگاه گوارش و آنزیم هایی که به هضم غذا کمک می کند و سرد کردن مزاج دستگاه گوارش، در هضم غذا اختلال ایجاد کرده و موجب مشکلاتی برای افراد شود.

وی تصریح کرد: افرادی که سبک زندگی را اصلاح می کنند، معمولا مشکلات گوارشی آنها حل می شود و کسانی که دنبال این هستند صرفا با دارو علائم را رفع کنند، بعد از مدت کوتاهی از قطع دارو، مجدد علائمشان عود می کند.

عظیمی با تاکید بر اینکه نقش ورزش، خواب و نداشتن استرس در وضعیت دستگاه گوارش بسیار مهم است، گفت: معمولا افراد با بروز نفخ و درد در دستگاه گوارش تشخیص بر سردی کردن می دهند و گرمی مصرف می کنند در حالی که فردی که پایه مزاج گرم دارد با خوردن گرمیجات زیاد اذیت می شود و از سوی دیگر خوردن گرمی برخی اوقات در ابتدای درمان افراد سردمزاج علائم نفخ را بیشتر می کند که این موقت است اما بیمار فکر می کند بدتر شده و درمان را قطع می کند.

این متخصص طب سنتی درباره یبوست در کودکان بیان کرد: این مسئله در کودکان خیلی شایع است و چند علت اصلی دارد و یکی از مهم ترین مسائل به هم ریختن عادات خواب کودک است که تا دیروقت بیدار است و حذف وعده صبحانه موجب می شود نظم حرکات طبیعی روده به هم بخورد.

وی با اشاره به اینکه خوردن انواع تنقلات در کودکان نیز موجب کندی تحرک حرکات دستگاه گوارش است، افزود: اینکه کودکان میوه و سبزیجات را به اندازه کافی نخورند نیز در یبوست موثر است لذا مصرف سوپ های متنوع و خوشمزه و سبزیجات پخته کمک کننده است.

عظیمی اظهار کرد: خیسانده انجیر و آلو و مصرف میوه آلو، گلابی شیرین و رسیده، سیب، حریره و فرنی بادام، شربت تخم ریحان و … به رفع یبوست در کودکان کمک می کند و اگر این مسئله مرتبط با سبک زندگی باشد، با تغییرات در ساعات خواب و خوردن صبحانه و … این وضعیت رفع می شود و در صورتی که رفع نشود، باید پزشک کودک را ویزیت کند.

این متخصص طب سنتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اضطراب و نگرانی بیشترین تاثیر را بر دستگاه گوارش می گذارد، گفت: ارتباط مستقیمی بین استرس و مشکلات گوارشی وجود دارد.

وی افزود: برای مبتلا نشدن به کبد چرب توصیه نمی کنیم وعده غذایی حذف شود، باید عادت های غذایی درست باشد و خوردن شیرینی بعد از وعده غذایی حذف شده و وعده شام بهتر است سبک باشد؛ همچنین برای جلوگیری از کبد چرب نباید پرخوری کرد، باید تحرک داشت، سبزیجات بیشتر و گوشت قرمز کمتر مصرف شود.

عظیمی در پایان گفت: درمورد یبوست تاکید بر این است با اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی، رفع و استفاده از داروها خیلی محدود شود.

انتهای پیام




مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش چیست؟

منبع:ایـسنا
? مهم ترین مسئله برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش چیست؟