معرفی سازه‌های آبی شوشتر 

به گزارش فت فتو، سازه‌های حیرت انگیز و تاریخی آبی شوشتر، را اگر بخواهیم از جمله سازه با عظمت و عجیب جهان بنامیم قطعا اغراق نکرده ایم. بنایی که در شهر تماشایی شوشتر در استان خوزستان واقع شده است و تماما حکایت دارد از نبوغ سازندگانش و آن دانش فنی بی رقیبی که در آن […]

به گزارش فت فتو، سازه‌های حیرت انگیز و تاریخی آبی شوشتر، را اگر بخواهیم از جمله سازه با عظمت و عجیب جهان بنامیم قطعا اغراق نکرده ایم.

بنایی که در شهر تماشایی شوشتر در استان خوزستان واقع شده است و تماما حکایت دارد از نبوغ سازندگانش و آن دانش فنی بی رقیبی که در آن زمان داشتند. در واقع سازندگان سازه‌های آبی شوشتر دانش بسیاری در زمینه مهندسی هیدرولیک داشتند که توانستند در آن زمان با مدیریت و کنترل آب، اقدام به بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع آبی کنند و با احداث چنین سازه‌های آبی در شهر انحراف و انتقال آب رودخانه کارون را بصورت کاملا هوشمندانه مدیریت کنند و از آب آن نهایت استفاده را برده و از آن برای مصارف آشامیدن، آبیاری زمین‌های کشاورزی و صنعت استفاده کنند.

براین اساس سازه‌های آبی شوشتر یکی از جاذبه‌های دیدنی و خارق‌العاده استان خوزستان و از جمله با ارزشترین اماکن دیدنی موجود در سرزمین شوشتر است که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکبار هم که شده سفری به این خطه و بازدید از این سازه‌های اعجاب انگیز داشته باشید.

اما نکته جالبی که می‌تواند شما را به حیرت آورد این است که، این سازه در جهان بسیار شناخته شده‌تر از ایران است!

زیرا شاید نزدیک به ده‌ها کتاب و مقاله در خصوص این مجموعه نگاشته شده و هزاران جهانگرد سالانه از این مجموعه بازدید می‌کنند، جهانگردانی که شاید فقط برای بازدید از این سیستم آبی تاریخی پا به این بگذارند.

اما جذاب‌ترین بخش سازه شوشتر که بیش از سایر قسمت‌ها مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، صخره‌هایی هستند که از روی آن‌ها آب به آبگیر پایین‌دست جاری می‌شود و تصاویری تماشایی را رقم می‌زند.

 سیستم آبی تاریخی شوشتر

سیستم آبی تاریخی شوشتر که به نام سازه‌های آبی تاریخی شوشتر معروف است در واقع تشکیل شده از مجموعه‌ای به هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب که این ۱۳ اثر به‌صورت یک سیستم واحد هیدرولیکی و در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند.

یک سیستم آبی فوق پیشرفته و عجیب که در دوران هخامنشیان تا ساسانیان و به م نظور بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده است و حتی مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی در سفرنامه خود از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد کرده است.

برای اینکه بیشتر سیستم آبی تاریخی شوشتر را بشناسید می‌توانیم اینطور تعریف کنیم که این ۱۳ اثر تاریخی به فاصله کمی از یکدیگر و در محدوده شهر شوشتر قرار گرفته اند که با احراز معیار‌های ۱، ۲ و ۵، با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند.

سیستم آبی تاریخی شوشتر، یک سیستم آبیاری قدیمی، اما مدرن!

در واقع همانطور که گفتیم سازه‌های آبی شوشتر در شهر جزیره‌ای شوشتر و در استان خوزستان قرار گرفته اند و قدمتی تاریخی دارند آن هم شاید به اندازه کل تاریخ ایران زمین و با این تفاسیرهمچنان پابرجا است و حتی در برخی موارد آورده شده است که می‌تواند بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان و بمنظور بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است.

در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.

حتی در تاریخ اینطور آمده است که، ابن بطوطه جهانگرد مشهور عرب درباره این سازه‌ها اینطور می‌نویسد: وقتی اعراب ایران را فتح کردند آبشار‌های شوشتر را جزو عجایب هفتگانه جهان می‌دانستند.

اما با توجه به این که تاریخچه ساخت سازه آبی شوشتر به دوران هخامنشی می‌رسد، اما اغلب برنامه‌های نوسازی و ‏توسعه این بنا در قرن سوم میلادی و در عهد ساسانیان اجرا شده است و کارگرانی که این مجموعه سترگ را ‏بنا کرده‌اند، سرباز‌های رومی بوده‌اند که پس از شکست والرین، امپراتور روم، از شاپور یکم، شاهنشاه ‏ساسانی به اسارت درآمدند.

براساس اسناد و نقل قول‌های تاریخی فرمانروای ساسانی در آن زمان دستور داد تا با نیروی کار سربازان اسیر ‏رومی، سازه آبیاری عظیمی با یک آبراهه و دو بند بنا شود تا با استفاده از آن، جریان آب این دیار ‏کنترل شود.

جالب است بدانید که، سازه باستانی شوشتر به مدت هزاران سال نیاز آب این منطقه از ایران‌زمین را تامین ‏می‌کرده است و تا چند دهه پیش هم مورد استفاده قرار می‌گرفت تا این‌که رفته‌رفته احتیاج به تعمیر پیدا کرد و ‏سرانجام به حال خود رها شد و امیدواریم به این زودی‌ها نمیرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • امکان مکان‌یابی سازه‌های مهندسی با استفاده از فناوری سنجش از دور
  • ۵۰ درصد از کانال و سازه‌های آبی شوشتر مرمت می‌شود
  • ثبت ۹ خانه تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی
  • تاریخچه و نقشه جامع شهر لار در ویکی آنا
  • تاریخچه و نقشه جامع شهر فیروزآباد در ویکی آنا
  • تاریخچه و نقشه جامع شهر داراب در ویکی آنا 

 

انتهای پیام/




معرفی سازه‌های آبی شوشتر 

منبع:آنـــا
? معرفی سازه‌های آبی شوشتر