مظفری: فدراسیون برای داوری چه کار کرده که انتظار قضاوت خوب دارد/ کم شدن داوران الیت به ضرر جامعه داری فوتبال است

نوید مظفری در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزش فت فتو، در خصوص وضعیت داوری فوتبال در لیگ برتر اظهار داشت: من دلیلی نمی‌بینم که  داوری‌های این فصل با فصل قبل فرق کند. ما فکر می‌کنیم چون لیگ تمام می‌شود و یک فصل جدیدی شروع می شود باید داوری های لیگ بهتر باشد. اصلا […]

نوید مظفری در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزش فت فتو، در خصوص وضعیت داوری فوتبال در لیگ برتر اظهار داشت: من دلیلی نمی‌بینم که  داوری‌های این فصل با فصل قبل فرق کند. ما فکر می‌کنیم چون لیگ تمام می‌شود و یک فصل جدیدی شروع می شود باید داوری های لیگ بهتر باشد. اصلا کاری برای داوری انجام نشده است که بخواهیم انتظار داشته باشیم داوری ها بهتر شود.

وی در ادامه افزود: کدام یک از کمیته های داوری برنامه ریزی درستی برای دوران خود داشته است؟ کسانی که مدعی هستند تستی پیش از فصل از دوران گرفته اند بر چه اساسی بوده آیا یک مربی آمادگی جسمانی در اختیار داوران لیگ برتر قرار داده اند که داوران بدانند چه زمانی باید تمرین کنند. آیا یک زمین تمرین برای داوران اختصاص داده شده است؟ آیا یک پزشک بوده که داوران در صورت مصدومیت  برای درمان دور دنیا را نگردند؟

مظفری در خصوص امکانات داوران لیگ برتری برای تمرینات عنوان کرد: همه تیم ها لیگ برتری یک سری تجهیزات اولیه حرفه ای را دارند و در مقابل باید امکاناتی باشد که داوران بتوانند برای این تیم های حرفه ای سوت بزنند. به کدام از دوران امکانات حرفه ای داده شده است؟ بحث پول را نمی‌کنیم، داریم تنها در مورد امکاناتی که باید داوران در اختیار داشته باشند حرف می‌زنیم. داوران حتی یک ماساژور برای ریکاوری بعد از بازی ندارند. مگر تیم ها ماساژور ندارند؟

وی ادامه داد: وقتی امکانات نباشد انتظار داشتن قضاوت های درست و صحیح بی مورد است. افشاریان اعلام کرده؛ تست‌های داوری را امسال آسان گرفته‌ایم، خوب نمی‌توانند سخت و اصول تست بگیرند چرا که بدون امکانات هیچ کدام از داوران در تست‌های پیش فصل قبول نمی شوند. فدراسیون هنوز کاری که ۲۰ سال پیش انجام می داد را دنبال می کند یک کلاس اول فصل و یک کلاس در نیم فصل و تمام که اصلا هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. داوران ماشین نیستند که خاموش بمانند و وقتی روشن می شوند مانند فراری عمل کنند.

کارشناس داوری کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا آشفتگی وضعیت فدراسیون علت این اتفاقات است؟ گفت: آشفتگی قبلی از تاج نمی‌تواند برای داوری علتی شود چرا که فدراسیون سال ها رئیس فدراسیون داشته و همیشه کارهای روتین انجام می‌شد. مسئله این است که در ایران داوری را جدی نمی‌گیریم این که بخواهیم داوری حرفه ای برای لیگ داشته باشیم. در لیگ های معتبر دنیا اصلا شما نمی توانید ببنید در یک فصل ۵ داور جدید به جمع داوران اضافه شود. اصول جا به جایی داوران اینجور نیست که هر کسی که ثبت نام کرد و در تست قبول شد بیاید در لیگ برتر قضاوت کند. روندی که در اروپا دنبال می‌شود مانند تیم های قوی و ضعیف است هر داوری که عملکرد خوبی داشته باشد از لیگ یک به لیگ برتر می آید داوری هم که عملکرد بدی داشته است از لیگ برتر به لیگ یک می رود، اصول این موضوع چنین است. اکثر تیم ها داوران را نمی شناسند و نمی‌دانند این داوران از کجا آمده اند.

مظفری درباره VAR که گفته می شود از نیم فصل دوم لیگ برتر به کار گرفته خواهد شد تصریح کرد: فدراسیون در هیچ کدام از مقاطع برنامه ریزی درسن برای داوران ندارد و تا زمانی که تفکرات در زمینه داوران تغییر نکند مشکلات داوری ایران ادامه خواهد داشت حتی اگر VAR به فوتبال ما اضافه شود.

وی افزود: آموزش VAR به داوران مسئله خوبی است به شرطی که به درستی و با برنامه ریزی انجام شود و مانند گذشته عمل نشود اگر VAR هم به شیوه گذشته تدریس شود و پیگیری شود به هیچ دردی نمی خورد و داوری‌های ما بازم لنگ می‌زند. اگر برنامه ریزی نباشد آوردن VAR هم صرفا از سر گذراندن این موضوع است تا حجمه‌ها کم شود.

کارشناس داوری در خصوص کم شدن تعداد داوران الیت کشور خاطر نشان کرد: یک سالی یادم می‌آید فدراسیون داورانی که در لیگ قضاوت می کردند بدون هیچ تغییر و بالا و پایین بودن عملکرد آن ها به فیفا معرفی شدند که خنده دار بود و اصلا نمی‌شد قبول کرد چنین چیزی را که داوران همه ارزیابی هایشان یکی باشد. این به ضرر داوری فوتبال است چرا که تعداد داوران الیت ما پایین آمده است و امسالم که به دلیل سهل انگاری که کردند تنها فغانی در لیست فدراسیون جهانی فوتبال قرار دارد. این ها همه مایه شرمساری است که یک داور در سطح بین الملل داشته باشیم.

انتهای پیام/۴۱۴۶




مظفری: فدراسیون برای داوری چه کار کرده که انتظار قضاوت خوب دارد/ کم شدن داوران الیت به ضرر جامعه داری فوتبال است

منبع:آنـــا
? مظفری: فدراسیون برای داوری چه کار کرده که انتظار قضاوت خوب دارد/ کم شدن داوران الیت به ضرر جامعه داری فوتبال است