مطالبه حل مشکل آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان در کارزار

به گزارش فت فتو، جمعی از مطالبه گران استان کرمان در راستای پیگیری وضعیت نابسمان آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان، نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور تنظیم کردند که برای جمع آوری امضا الکترونیکی سایت کارزار در نظر گرفته شده است. جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران […]

به گزارش فت فتو، جمعی از مطالبه گران استان کرمان در راستای پیگیری وضعیت نابسمان آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان، نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور تنظیم کردند که برای جمع آوری امضا الکترونیکی سایت کارزار در نظر گرفته شده است.

جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می‌رساند شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان، شامل رودبارجنوب، جیرفت، بافت، کهنوج، رابر، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و عنبرآباد در استان کرمان و دلگان در سیستان و بلوچستان، با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، سال‌هاست با بحران کمبود آب شرب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه‌اند که یکی از دلایل عمده آن ایجاد سدهای جیرفت، سد بافت و ۲۴ بند خاکی در مسیر رودخانه ۴۰۰ کیلومتری هلیل‌رود است؛ احداث این سدها تبعات جبران‌ناپذیری برای مردم حاشیه هلیل‌رود و جازموریان داشته است.

جاری نبودن رودخانه هلیل‌رود و خشک شدن تالاب جازموریان باعث کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، افزایش ریزگردها و نیز کمبود آب در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت در منطقه شده است. در این شرایط، طرحی در دست اجراست که با عنوان انتقال آب سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان، تمام مشکلات ذکرشده را تشدید کرده و به طور کلی منطقه را به نابودی خواهد کشاند.

با توجه به جمعیت کثیری که در حوزه هلیل‌رود و جازموریان زندگی و از راه کشاورزی و دامداری ارتزاق می‌کنند و این مناطق یکی از قطب‌های اقتصادی و کشاورزی کشور محسوب می‌شوند، برای جلوگیری از نابودی صنعت کشاورزی و دامپروری این مناطق و کاهش بیکاری مردم و جلوگیری از مهاجرت به استان‌های مجاور برای تأمین اقتصاد خانواده و از همه مهم‌تر، جلوگیری از افزایش ریزگردها از طریق تالاب جازموریان که به گفته خانم ابتکار، رئیس اسبق سازمان محیط زیست کشور، ۲۵ درصد ریزگردهای کشور از تالاب جازموریان است، از شما رئیس‌جمهور مردمی انتظار داریم دستور فرمایید ضمن بررسی دقیق موضوع، هلیل‌رود جریان یابد و آبگیری تالاب جازموریان در تمام فصول صورت پذیرد.

همچنین با توجه به اینکه به بسیاری از مناطق و روستاهای حوزه جازموریان آبرسانی نشده و در بعضی از مناطق حوزه هلیل‌رود و جازموریان آب آشامیدنی شور و تلخ بوده و یا دچار کمبود است، مستدعیست با نگاه ویژه جهت آبرسانی و رفع مشکلات مردم این حوزه‌ها اقدام فرمایید.

با تشکر




مطالبه حل مشکل آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان در کارزار

منبع:مــوج
? مطالبه حل مشکل آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان در کارزار