مشکلات بخش کشاورزی ناشی از حکمرانی بد است

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: به دلیل عدم حکمرانی خوب، حتی در جزئی‌ترین مسائل بخش کشاورزی مشکلات بسیاری وجود دارد. به گزارش فت فتو؛ سیدمهدی طبیب زاده، با بیان این مطلب در گردهمایی روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های سراسر کشور، افزود: کشاورزی بخشی مهم و استراتژیک است و در بحث تامین امنیت غذایی و […]

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: به دلیل عدم حکمرانی خوب، حتی در جزئی‌ترین مسائل بخش کشاورزی مشکلات بسیاری وجود دارد.

به گزارش فت فتو؛ سیدمهدی طبیب زاده، با بیان این مطلب در گردهمایی روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های سراسر کشور، افزود: کشاورزی بخشی مهم و استراتژیک است و در بحث تامین امنیت غذایی و اشتغال وسیع، نقشی کلیدی در اقتصاد کشور دارد و به همین دلیل باید به بهترین شکل اداره شود. رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: عدم حکمرانی خوب در حوزه کشاورزی موجب ضایع شدن منابع کشور می‌شود، لذا لازم است برای بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد کشاورزی برنامه ریزی مناسب انجام شود. طبیب‌زاده، با اشاره به شاخص های برتر استان کرمان در کشاورزی از جمله تولید پسته، خرما، مرکبات و محصولات گلخانه‌ای، بر توسعه روش های نوین کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری تاکید کرد و گفت: اتاق کرمان به دنبال توسعه کشاورزی مدرن است و در همین راستا به همت اتاق کرمان انجمن گلخانه داران جنوب و شرق استان راه‌اندازی شده است.

 در ادامه این نشست، سیدمحمدرضا ترابی موسوی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با اشاره به حضور روسای کمیسیون‌های کشاورزی ۲۲ استان در کرمان بیان کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی مطرح کردن مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی و ارائه جمع بندی مباحث به کمیسیون های اقتصاد و کشاورزی مجلس و اتاق ایران برای تصمیم‌گیری در سطح دولت است.

 در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش نظارتی مجلس در خصوص عملکرد مسئولان گفت: ارز ترجیحی باعث ایجاد رانت و فساد شده است و بایستی ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور حذف شود. محمدرضا پورابراهیمی، خاطرنشان کرد: باید امکان واردات کالا به وسیله صادرکنندگان، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات کشاورزی و تامین مالی حوزه کشاورزی در دستور کار قرار گیرد و در این خصوص با وزرای اقتصاد و کشاورزی با حضور نمایندگانی از این جلسه رایزنی خواهد شد.

 محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس از بخش خصوصی حمایت می کند و با توجه به تعامل خوب دولت جدید و مجلس پیش‌بینی می‌شود آینده خوبی پیش روی کشاورزی کشور باشد.

 ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به بحران آب در ۵۰۰ دشت کشور، از آمار و اطلاعات اشتباه و غیردقیق به عنوان مهم‌ترین معضل کشور یاد کرد و افزود: در حوزه کشاورزی باید به رعایت الگوی کشت و توسعه روش های نوین کشاورزی توجه جدی شود.

همچنین روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های کشور نیز بر فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی از ۷ میلیارد دلار به ۱۴ میلیارد دلار،  کارشناسی مسائل حوزه کشاورزی و جلوگیری از تمرکزگرایی تصمیمات، برطرف شدن مشکلات بانکی، رعایت الگوهای کشت، برندسازی محصولات صادراتی با هدف افزایش ارزش افزوده، کنترل بحران آب، راه اندازی صندوق های تخصصی محصولات کشاورزی، نظارت دقیق نهادهای نظارتی بر عملکرد مدیران حوزه کشاورزی کشور، حمایت از کشاورزان آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و توجه به صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی محصولات تأکید کردند.

این سومین گردهمایی روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های سراسر ایران بود که به میزبانی اتاق کرمان برگزار شد.




مشکلات بخش کشاورزی ناشی از حکمرانی بد است

منبع:بــرنا
?
مشکلات بخش کشاورزی ناشی از حکمرانی بد است