مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» با حضور دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی(واحد کرمان) برگزار شد. به گزارش گروه دانشگاه فت فتو از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همزمان با ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» همزمان با میلاد امام حسین (ع) و […]

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» با حضور دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی(واحد کرمان) برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه فت فتو از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همزمان با ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» همزمان با میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ‌محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، ‌فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، ‌محمد علی‌اکبری مشاور ریاست دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه و سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، حجت‌الاسلام والمسلمین صباحی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمان صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی (واحد کرمان) برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: خدا را شاکریم که پیامبر مکرم اسلام (ص) را مبعوث کرد تا ما را از جهالت برهاند. امروز نیز دوباره این کره خاکی گرفتار جهالت مدرن شده و امید است انقلاب اسلامی با زعامت مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کند و بتوانیم مقدمه ظهور مهدی موعود (عج) را فراهم کنیم تا بشر یک بار دیگر از ظلمت و جهالت رهایی یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بسیار خرسندم که امروز در این محفل در کنار اهالی شعر و ادب حضور دارم. جشنواره سراسری شعر «سرو» یکی از ۱۰ جشنواره علمی، فرهنگی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی در قالب جشنواره‌های امامت و مهدویت است که از ۱۳ رجب آغاز شده و تا نیمه شعبان ادامه دارد. در جشنواره نخست در محضر امام رضا (ع) بودیم و امروز نیز افتخار داریم در کنار مزار پاسدار انقلاب و مدافع حرم، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم.

وی با اشاره به آیه شریفه «الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ماتَری‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری‏ مِنْ فُطُورٍ» در سوره ملک، اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید «هیچ تضادی در آفرینش هفت آسمان مشاهده نمی‌شود و از بندگان می‌خواهد دوباره نظر کرده و درک کنند که هیچ خللل و نقصی نیست.» هرگز نمی‌توان در نظام خلقت، از دنیای ماده تا دنیای ریزساختار و کهکشان‌ها نقصان یا کاستی در خلقت خداوند پیدا کرد؛ حتی اگر از ابزار پیچیده علم و پژوهش استفاده کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که هنوز رموز کشف‌نشده بسیار باقی مانده است.

وی با بیان اینکه نظم، اساس دنیای مادی و طبیعت است، گفت: نظم حاصل جاذبه و دافعه است. نظم یا در ساختار و یا در رفتار است. دنیای مادی حاصل جاذبه و دافعه، دنیای حیوانی حاصل غریزه و شهوت، شعور انسان محبت و عداوت، تعقل و کمال و تولی و تبری است. این مسیری است که نشان دهنده «مَا تَرَی فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ» است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: لازمه نظم درون خانواده، رحمت و مودتی است که خداوند در این اجتماع کوچک قرار داده است. نظم رفتاری درون خانواده هم حاصل جاذبه و هم دافعه است. درواقع در محیط خانواده، اجتماع، محیط‌های رفاقتی، محیط‌های آموزشی و… جاذبه و دافعه است که موجب ایجاد نظم می شود. دنیای غرب می‌خواهد با غضب و شهوت، محیط رفاقتی ما را در جهان شبکه‌ای به تسخیر خود درآورد. غرب نه با محبت و عداوت و نه با تولی و تبری، می‌خواهد برای دنیای ما غیرخدا را مایه مودت قرار دهد. آنها به ظاهر باهم هستند، اما به محض آنکه یکی قدرت پیدا می‌کند، بر دیگری یورش می‌برد. درست است که شعار متحد و یکپارچه می‌دهند، اما اگر یکی قدرت یابد، دست به سلاح می‌برد و این موضوع تفاوتی ندارد که در قرن ۲۱ یا قرن ۱۹ و یا قرن ۱۰ باشیم، چون محبت ندارند و محبت آنها ظاهری و مجازی است، اما در دین ما بین مودت و ولایت رابطه وجود دارد، بنابراین طبق فرموده قرآن کریم؛ اگر دوستان خود را از غیرخدا انتخاب کردید و در شبکه‌ای وارد شدید که حب خدا در آن محور نیست، وقتی بحث جهاد می‌شود، به آن نه می‌گویید.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای پرداختن به موضوع «مودت فی القربی» گفت: حضرت محمد (ص) تنها پیامبری است که اجر خواست و اجر او همان «مودت فی القربی» است. اگر ما دانشگاهیان به دانشجویان خود محبت بورزیم، می‌توانیم باعث رشد او شویم. به همین دلیل تأکید ما بر حضوری شدن آموزش است تا دانشجویان درمقابل چشمان ما باشند و با محبت به آنها آموزش بدهیم. شعر، زبان محبت و بیان مودت است. شعر تراوش دل است و باید زبان شعر را قدر دانست. دل‌هایتان که کانون محبت است را قدر بدانید که محبت را حد پایانی نیست. رویکرد ما در دانشگاه آزاد اسلامی باید رویکرد محبت و دوست داشتن مطلق دانشجویان و دانش‌آموزان باشد.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: باید شبکه‌ای را درمقابل جهان شبکه‌ای ایجاد کنیم، که شبکه نیکوکاران باشد و در آن نسبت به هم مهربان باشیم؛ همانطور که شهید قاسم سلیمانی به عنوان سرباز وطن توانست افغانستانی، پاکستانی، عراقی و لبنانی که حتی زبان مشترک نداشتند را گردهم آورد. ایشان نمونه انسانی بود که امام صادق (ع) درباره آنها می فرماید «با همدیگر پیوستگی، نیکوکاری، مهربانی و مهرورزی دارند.»

قرائت بیانیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو»:

در ادامه این مراسم، بیانیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: «در راستای تحقق برنامه عملیاتی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» از سری برنامه های اولین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت پرداختن به سیره زندگی و شخصیت معنوی حضرت امام حسین (ع)، پرداختن به ابعاد زندگی و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و شعر پایداری و در سه بخش عمومی، دانشجویی و دانش‌آموزی توانست با مشارکت و حضور ۵۴۹ شاعر از استان های کشور و دریافت ۱۰ هزار و ۱۰۷ اثر از طریق وب سایت جشنواره، رویدادی ماندگار را در تاریخ جشنواره های ادبی کشور به ثبت رساند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ضمن قدردانی از نوع نگاه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه ادبیات و هنر و تقدیر از حمایت های بی‌دریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، همراهی هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، دبیرخانه و حامیان، این جشنواره به نیکویی توانست در سال نخست پیام خود را به مجامع ادبی سراسر کشور به ویژه مدارس سما، واحدهای دانشگاهی و انجمن‌های ادبی منتقل کند.»

تقدیر از برگزیدگان جشنواره

لازم به ذکر است، مرحله مقدماتی نخستین جشنواره سراسری شعر سرو در سه بخش حرفه‌ای، دانشجویی و دانش‌آموزی در شهرهای رفسنجان، سیرجان و جیرفت برگزار شد و برگزیدگان جشنواره در آیین اختتامیه که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی (واحد کرمان) برگزار شد، به خوانش آثار خود پرداختند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

* بخش حرفه‌ای:
مهدی باقریه (مشهد)
الهه بیات مختاری (مشهد)
ثریا عبدی (خوزستان)
قاسم بای (گلستان)
عبدالرضا حسینی (جیرفت)
محمدحسین اسفندیارپور (کرمان)
سمیه یاوری (کرمان)
رضا نیکوکار (گیلان)

* بخش دانشجویی:
فاطمه سلیمان‌پور (قم)
امین بیگانی (کرمان)
علی اکرم خانه‌ای (ایلام)
طاهره نوری احمدآبادی (اردکان)
سپهر صادقی (کرمان)
میثم جعفری (لرستان)
هانیه شاهی (کرمان)

* بخش دانش‌آموزی:
پانته‌آ همایون‌فر (کرمان)
امیرعلی پیرهادی (بروجرد)
سینا تیزابی (مشهد)
حیدر آقایی پور (رشت)
مائده شجاعی (زنجان)
فهیمه جعفری (شهر بابک)
دنیا اسکندرزاده (تهران)
مهلا پورخدابخش (کرمان)
محیا سهرابی (سمنان)
یاسمن امینی (شهر بابک)

انتهای پیام/۴۱۲۷




مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

منبع:آنـــا
? مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر «سرو» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد