مدال مطالعه بر گردن دِهبَکری کرمان

کرمان – فت فتو – دِهبَکری در شهرستان بم تنها منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا چسبیده به کویر نیست که وقتی وارد آن می‌شوی خنکای درختان سردسیری‌ و آبشارهایش روح و روان را صفا می‌دهد؛ حالا دیگر روستای منتخب دوستدار کتاب کشور نیز هست. به گزارش فت فتو دهستان دهبکری مرکز بخشی با […]

کرمان – فت فتو – دِهبَکری در شهرستان بم تنها منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا چسبیده به کویر نیست که وقتی وارد آن می‌شوی خنکای درختان سردسیری‌ و آبشارهایش روح و روان را صفا می‌دهد؛ حالا دیگر روستای منتخب دوستدار کتاب کشور نیز هست.

به گزارش فت فتو دهستان دهبکری مرکز بخشی با همین نام در جنوب شرق استان کرمان به عنوان یکی از ۱۰ روستای منتخب دوستدار کتاب کشور انتخاب شده و این برای چندمین بار است که نام کرمان در سطح کشور به واسطه انتخاب روستاهای دوستدار کتاب مطرح می شود و در گفت وگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره چرایی این انتخاب و تاثیرات آن بیشتر صحبت می کنیم.

دهبکری در مسیر ارتباطی بین شهرستان بم در جنوب شرق کرمان با شهرستان جیرفت قرار دارد؛ دو شهرستان گرمسیری که در محدوده بین آنها، در ارتفاعاتی بکر، مناطق خوش آب و هوایی مثل دهبکری محل زندگی افرادی است که نه تنها علاقه بسیاری به گردشگرپذیری دارند و مهمان نوازند بلکه اهل مطالعه و دانش نیز هستند.

پس از هشت دوره برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، روستاهای استان کرمان در این سال ها خوش درخشیده اند زیرا یا نامزد بوده اند یا منتخب شده اند و امسال نیز روستای دهبکری بم طی مهرماه امسال منتخب این جشنواره معرفی شده است.

بنا به اهمیت کتاب و کتابخوانی در کشور، طرح های ترویجی و تشویقی مختلفی در این حوزه برگزار می شود که برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران یکی از مهمترین این طرح ها محسوب می شود که در هشت سال گذشته به صورت مستمر در مناطق روستایی و عشایری اجرا شده است.

استان کرمان با سابقه فرهنگی و تمدنی غنی مهد پرورش ادیبان، دانشمندان و فضلای بسیاری در قرون گذشته و معاصر همچون خواجوی کرمانی، استاد باستانی پاریزی، هوشنگ مرادی کرمانی و غیره بوده است که کتاب ها و نوشتار فراوانی از خود بر جا گذاشته اند و آسمان ادب این خطه را پر فروغ کرده اند.

کتاب و کتابخوانی شاید در ظاهر در شهرها و مناطق برخوردار ببشتر رونق داشته باشد، اما به واسطه فعالیت های انجام شده در این حوزه طی سال های اخیر مناطق روستایی و عشایری نیز به جمع مدعیان و علاقه مندان به این حوزه اضافه شده اند و استان کرمان نیز در این رهاورد دستاوردهای خوبی داشته است.

انتخاب روستای رحیم آباد کرمان به عنوان روستای منتخب دوستدار کتاب در سال ۹۳، راهیابی روستای دهبکری بم به مرحله نهایی در سال ۹۷، راهیابی روستاهای دهبکری و احمد آباد زرند در سال ۹۸، انتخاب روستای محمد آباد ساقی شهرستان انار در سال ۹۹  و انتخاب روستای دهبکری بم در سال ۱۴۰۱، نمونه ای از موفقیت های روستاهای استان کرمان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران طی سال های اخیر محسوب می شود.

قرار است به مناسبت انتخاب دهبکری به عنوان یکی از روستاهای منتخب دوستدار کتاب کشور روز ۱۲ آبان ماه جاری مراسمی در این روستا با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شود.

چرایی انتخاب و تاثیرات آن

مدال مطالعه بر گردن دِهبَکری کرمان

محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با بیان اینکه فراخوان این جشنواره در آبان سال گذشته منتشر شد افزود: روستای دهبکری بم در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران به عنوان روستای دوستدار کتاب ایران انتخاب و معرفی شده است.

وی بیان کرد: روستای دهبکری از فعالترین و با سابقه ترین روستاهای استان کرمان در زمینه ترویج فعالیت های مربوط به کتاب و کتابخوانی است و پیش از این نیز در سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به مرحله نهایی رسیده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: هر سال روستاهای دوستدار کتاب در تهران طی مراسمی معرفی می شدند اما امسال در روستاهای برگزیده و منتخب مراسم برگزار می شود که هدایای ارزنده ای نیز به این روستاها تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: فعال بودن در زمینه حوزه زیرساختی کتاب مانند واگذاری زمین، کتابخانه سازی و فعالیت های ترویجی مانند برگزاری جشنواره و نمایشگاه کتاب ۲ شاخص مهم انتخاب روستای دوستدار کتاب محسوب می شود.

روحی تصریح کرد: راه اندازی مجمع بانوان کتابخوان، ترویج کتابخوانی بین کسبه و کشاورزان و نیز برگزاری مستمر جلسات کتابخوانی از جمله فعالیت های اهالی روستای دهبکری بم در زمینه کتابخوانی و فعالیت های جنبی آن بوده است.

وی گفت: استان کرمان در سال های برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران حضور مستمر و پررنگی داشته است و در سال ۹۹ نیز روستای محمد آباد ساقی شهرستان انار به عنوان روستای برگزیده کشوری دوستدار کتاب انتخاب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: توجه بیشتر به کتاب و فعالیت های پیرامون آن، توسعه و تجهیز امکانات زیرساختی برای روستاهای دوستدار کتاب و تشویق مردم به فعالیت در حوزه کتاب از مهمترین نتایج انتخاب روستاهای دوستدار کتاب به شمار می رود.

به گزارش فت فتو، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهم مهرماه امسال، روستای استمرار همدان را به عنوان روستای برگزیده و گورک سادات تنگستان بوشهر، اشترمل و ویان همدان، ولیعصر مرودشت فارس، مرزون آباد- درویش خیل و عرب محله مازندران، دهبکری کرمان، ناچیت آذرباریجان غربی و دوکوهک خوزستان را به عنوان روستاهای منتخب دوستدار کتاب معرفی کرد.

 جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای همکار اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.

روستای زیبا و گردشگری دهبکری از توابع شهرستان بم در ۵۰ کیلومتری غرب بم در جاده ارتباطی بم به جیرفت واقع شده است. فاصله بم تا مرکز استان کرمان نیز ۱۹۵ کیلومتر است.




مدال مطالعه بر گردن دِهبَکری کرمان

منبع: ایرنـا
? مدال مطالعه بر گردن دِهبَکری کرمان