لزوم پرداختن به روح حماسی در اشعار آئینی

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان در آئین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر آئینی نور، ضمن آسیب‌شناسی در حوزه شعر آئینی، گفت: یکی از خلاءهای موجود در حوزه شعر آئینی این است که روح حماسه در اشعار آئینی کمرنگ است. شعری که شور داشته باشد و جامعه را به حرکت در بیاورد […]

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان در آئین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر آئینی نور، ضمن آسیب‌شناسی در حوزه شعر آئینی، گفت: یکی از خلاءهای موجود در حوزه شعر آئینی این است که روح حماسه در اشعار آئینی کمرنگ است. شعری که شور داشته باشد و جامعه را به حرکت در بیاورد کم است و جا دارد که در این بخش کار شود.

به گزارش فت فتو از کرمان، حجت‌الاسلام محمدعلی پورمحی‌آبادی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور استان کرمان، امروز ۵ بهمن ماه در آئین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر آئینی نور که به میزبانی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره بیان کرد: زبان هنر مهمترین ابزار برای انتقال فرهنگ است و شعر می‌تواند رسالت بزرگی برای رساندن فرهنگ برعهده بگیرد و شعر آئینی در بین اشعار، جایگاه ویژه‌ای دارد به همین دلیل در مواردی شاعر آئینی مورد لطف ائمه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شاعر شعر آئینی مقام بالایی نزد ائمه دارد که باید قدردان این جایگاه باشد، افزود: بعضی تصور می‌کنند شعر آئینی فقط در مدح، منقبت و مرثیه اهل‌بیت(ع) است در حالی که این بخشی از شعر آئینی است و محصور کردن شعر آئینی به این امر جفاست زیرا هر آنچه که در مسیر انسان سازی کمک کند، شعر آئینی است.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام‌نور کرمان ادامه داد: شاعر شعر آئینی باید تعهد ادبی و تعهد دینی و انسانی داشته باشد و شعر او در مسیری باشد که انسان‌ساز باشد و برای گسترش و تشویق به عبودیت و عدالت انگیزه ایجاد کند.

پورمحی‌آبادی در ادامه به آسیب شناسی در حوزه شعر آئینی پرداخت و یکی از نمونه‌های آسیب این شعر را غلو در اشعار و بالا بردن مقام معصوم در حد خدایی، دانست و افزود: گاهی مقام اولیا و معصوم را در مقام مقایسه پایین می‌آورند. همچنین گاهی شاعر شخصیت خود را پایین می‌آورد در حالی که در روایات است که باید عزت نفس داشته باشیم. ترسیم سیمای اهل‌بیت در اشعار، توصیه به گناه در اشعار برای بالا بردن مقام شفاعت ائمه نیز از دیگر آسیب‌های این نوع اشعار است که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: یکی از خلاءهای موجود در حوزه شعر آئینی این است که روح حماسه در اشعار آئینی کمرنگ است. ما در مرثیه اهل‌بیت(ع) شعر زیاد داریم اما شعری که روح حماسه داشته باشد که صرفا اشک نباشد، و شعری که شور داشته باشد و جامعه را به حرکت در بیاورد کم است و جا دارد که در این بخش کار شود.

انتهای پیام




لزوم پرداختن به روح حماسی در اشعار آئینی

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? لزوم پرداختن به روح حماسی در اشعار آئینی