قاچاق سوخت در جنوب کرمان و دردسرهای کشاورزان

کرمان – قاچاق سوخت و محدودیت های عرضه در جنوب کرمان این روزها کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. فت فتو – گروه استان‌ها: خشکسالی شدید در جنوب موجب شده قاچاق سوخت در این مناطق افزایش یابد اما قاچاق سوخت برای مردم این منطقه مشکلات زیادی را به همراه داشته است. قاچاق اکثراً […]

کرمان – قاچاق سوخت و محدودیت های عرضه در جنوب کرمان این روزها کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: خشکسالی شدید در جنوب موجب شده قاچاق سوخت در این مناطق افزایش یابد اما قاچاق سوخت برای مردم این منطقه مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

قاچاق اکثراً توسط شوتی ها و در جاده‌های فرعی غیر استاندارد انجام می‌شود و سرعت بالای این خودروها موجب بروز تصادف‌های دلخراش متعدد در جنو ب کرمان می‌شود از سوی دیگر اختلاف قیمتی که سوخت در ایران با کشورهای هم مرز شرقی دارد موجب شده تعداد بیشتری از جمعیت فعال در بخش کشاورزی سختی‌های کشاورزی در دمای بالای جنوب و بی آبی را کنار بگذارند و به سود بیشتر در قاچاق سوخت فکر کنند.

۹۷ درصد از کشاورزی کرمان به آب‌های زیر زمینی متکی است

این پایان ماجرا نیست؛ کشاورزانی نیز که همچنان در دل در گرو شغل ابا و اجدادی خود دارند و می‌خواهند مزارع را سر سبز و تولید را پویا نگه دارند نیز با مشکل مواجه می‌شوند و سوخت کافی برای آبیاری مزارع ندارند.

کشاورزانی که همچنان در دل در گرو شغل ابا و اجدادی خود دارند و می‌خواهند مزارع را سر سبز و تولید را پویا نگه دارند با مشکل مواجه می‌شوند و سوخت کافی برای آبیاری مزارع ندارند

هم اکنون با وجود سرد شدن هوا در اکثر مناطق کشور اما دشت‌های کرمان هوایی متعادل برای کشت‌های خارج از فصل و تأمین نیاز بازار داخل کشور دارند با این وجود ۹۷ درصد از این مزارع و گلخانه‌ها به آب‌های زیر زمینی متکی هستند.

برداشت آب‌های زیر زمینی نیز به سوخت برای روشن شدن موتور پمپ‌ها وابسته است و اگر سوخت به کشاورز نرسد و یا میزان سوخت کم باشد در کنار بی آبی، عدم وجود سوخت هم موجب خسارت به کشاورزان می‌شود.

این مساله را همین الان هم می‌توان در گفتگو با کشاورزان در شهرستان‌های مختلف جنوب استان کرمان مشاهده کرد.

عدم نظارت به جایگاه‌های سوخت یکی از دلایل جدی عرضه غیر قانونی است / ‏‬ استاندار هشدار دارد

به نظر می‌رسد عدم نظارت در جایگاه‌های عرضه سوخت یکی از مهمترین دلایل عرضه سوخت به قاچاقچیان سوخت است به طوری که قاچاقچیان با استفاده از کارت‌های سوخت اجاره‌ای از استان‌های هم جوار اقدام به دریافت سوخت و قاچاق می‌کنند اما نکته اصلی این است که به سادگی در جایگاه‌های عرضه سوخت می‌توان جلوی این کار را گرفت.

قاچاق سوخت در جنوب <a href=کرمان و دردسرهای کشاورزان” height=”399″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2022/04/13/4/4116816.jpg” width=”600″>

استاندار کرمان نیز در کمیسیون مقابله با قاچاق خواستار برخورد جدی با جایگاه‌های عرضه سوختی شد که خارج از روال قانونی سوخت عرضه می‌کنند و خواستار لغو مجوز فعالیت این جایگاه‌ها شد.

محمد مهدی فداکار خواستار نظارت جدی دستگاه‌های نظارتی بر روند عرضه سوخت و جلوگیری از قاچاق شد و گفت: مجوز جایگاه‌های سوخت باید به افرادی داده شود که فعالیت قانونی دارند.

وی همچنین خواستار رسیدگی مدیران دستگاه‌های اجرای مرتبط و ارائه گزارش در این خصوص شد و افزود: قاچاق سوخت در کنار خسارت‌هایی که به اقتصاد کشور می‌زند مشکلات جانبی از جمله افزایش تصادف‌ها و موارد دیگر است.

وی گفت: جایگاه‌ها رصد تصویری دارند و شرکت نفت باید با استفاده از این امکان نظارت‌ها را افزایش دهند.

متلاشی شدن یک باند سازمان یافته قاچاق سوخت

دادستان جیرفت نیز ۵ روز قبل از شناسایی و متلاشی شدن یک باند سازمان یافته قاچاق سوخت در جنوب کرمان خبر داد، حسین سلامی در این خصوص گفت: در این عملیات بالغ بر ۱۰۰ هزار لیتر بنزین و گازوئیل از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

وی گفت: از باند مذکور ۶ متهم از جمله یک کارمند شرکت نفت، دلال، جایگاه دار سوخت و دو کارشناس نظام مهندسی و کشاورزی دستگیر و با قرار مناسب روانه زندان شده‌اند.

وی با اعلام اینکه یک جایگاه سوخت که محل قاچاق سوخت بوده مورد شناسایی قرار گرفت و پلمب شده است اضافه کرد: باند مذکور توسط اقدام منسجم اطلاعاتی از سوی پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان مورد ضربه قرار گرفته است.

سلامی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مهم و اساسی دستگاه قضائی جیرفت موضوع مبارزه جدی و مستمر با پدیده شوم قاچاق است اعلام کرد: در این رابطه پرونده قضائی در شعبه اول بازپرسی شهرستان جیرفت تشکیل شده است و اعضای این باند به اتهام قاچاق سازمان یافته سوخت تحت پیگرد قضائی قرار گرفته‌اند.

کشاورزان سوختی برای کشاورزی ندارند

اما نکته قابل توجه اینکه کشاورزان مزارع جنوب کرمان به دلیل عدم عرضه مناسب سوخت به کشاورزان دچار ضرر شده‌اند.

اکثر موتور پمپ‌های سوخت جنوب کرمان با گازوئیل کار می‌کنند و هنوز برقی نشده‌اند، روند برقی کردن موتور پمپ‌ها نیز به دلیل هزینه بر بودن این طرح و محرومیت مردم منطقه به خصوص خرده کشاورزان به کندی پیش می‌رود.

باید به این نکته نیز توجه کرد که بیشترین فراوانی در زمینه قاچاق بنزین است اما کشاورزان برای تأمین گازوئیل موتور پمپ‌ها مشکل جدی دارند.

یکی از ساکنان جنوب کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می‌گوید: متأسفانه سوخت در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد و جایگاه داران سوخت را شبانه به این افراد می‌دهند و هر کدام از این قاچاقچیان ده‌ها کارت سوخت اجاره‌ای از استان‌های مختلف دارند.

اکثر موتور پمپ‌های سوخت جنوب کرمان با گازوئیل کار می‌کنند و هنوز برقی نشده‌اند، روند برقی کردن موتور پمپ‌ها نیز به دلیل هزینه بر بودن این طرح و محرومیت مردم منطقه به خصوص خرده کشاورزان به کندی پیش می‌رود

وی گفت: کشاورزی که می‌خواهد با موتور بین مزارع رفت و امد کند برای سوخت گیری مشکل زیادی دارد یا سوخت ندارند و یا باید در صف منتظر بمانیم.

وی گفت: از سوی دیگر محدودیت برای تأمین سوخت موتور پمپ‌ها که گازوئیل است هم دردسر شده، برخی نگران هستند که آب‌های زیر زمینی کاهش یافته اما اگر از نزدیک مراجعه کنید می‌بینید سوختی برای برداشت آب نیست و اگر کشاورز هنر کند می‌تواند بخشی از مزرعه یا باغ را آبیاری کند.

وی گفت: کشاورزی در جنوب کرمان سرمایه کشور است و نیاز غذایی مردم تأمین می‌شود اگر سوخت تأمین نشود کشاورز باید چگونه درختان و مزرعه را سرپا نگه دارد؟

سهمیه سوخت کشاورزان افزایش یابد

منصور شکر الهی نماینده مردم چهار شهرستان جنوبی استان کرمان در گفتگو با فت فتو بیان کرد: در حال حاضر در حال پیگیری برای افزایش سهمیه سوخت کشاورزان در جنوب کرمان هستیم زیرا کشاورزان با این سهمیه با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که کشاورزان برای تأمین سوخت برای آبیاری مزارع با مشکل مواجه نشوند در این زمینه جلسات مختلفی برگزار شده و امیدواریم سهمیه سوخت کشاورزان افزایش یابد.

شکر الهی افزود: از سوی دیگر روند برقی شدن موتور پمپ‌ها نیز باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وی گفت: مزارع جنوب کرمان در فصل‌های مختلف زیر کشت می‌روند و به خصوص تولیدات این مزارع در فصل زمستان برای تأمین مواد غذایی کشور بسیار مهم هستند.

وی عدم تخصیص سهمیه و کم شدن سهمیه قبلی برای کشاورزان را نگران کننده دانست.

باید منتظر بود و دید وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی چه اقداماتی را برای حل مشکل کشاورزان در روزهای پیش رو انجام می‌دهند.

کد خبر ۵۶۳۶۸۵۸




قاچاق سوخت در جنوب کرمان و دردسرهای کشاورزان

منبع: مــهر
? قاچاق سوخت در جنوب کرمان و دردسرهای کشاورزان