فعالیت ۴۵۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور

به گزارش فت فتو از کرمان حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان که امروز، ۱۳ تیرماه برگزار شد، بیان کرد: وظیفه شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، بررسی مسائل، موانع و امور جوانان در حوزه‌های مختلف است […]

به گزارش فت فتو از کرمان حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان که امروز، ۱۳ تیرماه برگزار شد، بیان کرد: وظیفه شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، بررسی مسائل، موانع و امور جوانان در حوزه‌های مختلف است و فلسفه عضویت دستگاه‌های مختلف در این ستاد هم‌افزایی برای حل مسائل و مشکلات جوانان است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ستادهای ساماندهی این است که اعضای ستاد با وجود برنامه‌های خوبی که اجرا می‌کنند اما به ندرت شاهد هم‌افزایی دستگاه‌ها برای حل مسائل هستیم، گفت: برای حل مسائل جوانان باید هم‌افزایی دستگاه‌ها صورت بگیرد.

متقی‌فر با تاکید بر اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان به تنهایی توانایی حل معضلات حوزه جوانان(ازدواج، اشتغال جوانان، طلاق و…) را ندارد و باید هم‌افزایی صورت بگیرد، گفت: در جلسه بعد دستگاه‌ها گزارش هم‌افزایی خود در حوزه ازدواج، کاهش طلاق، اشتغال و کارآفرینی را ارائه دهند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه نرخ ازدواج کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ به شدت کاهش یافت و آمار ازدواج به ازای هر هزار نفر ۹/۸ در سال ۹۲ و ۶/۸ در سال ۹۸ بوده است، افزود: این آمار در سال ۹۹ رشد ۵ درصدی داشت و در سال ۱۴۰۰ نرخ رشد ازدواج نسبت به سال قبل آن ۲و ۲دهم درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ ازدواج ثبت شد و این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ مورد رسید، افزود: علت‌یابی افزایش این نرخ بسیار مهم است که حذف تشریفات مراسم و ساده شدن ازدواج برای جوانان از جمله این دلایل بوده است.

متقی علت اصلی ازدواج نکردن را مسائل مختلف اجتماعی دانست و گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده در استان‌ها و شهرستان‌های بهره‌مند نرخ ازدواج رشد چندانی نداشته و در استان‌های محروم نرخ ازدواج بیشتر است که دلایل متعددی دارد و مهمترین عامل نوع نگاه و بینش جوانان به زندگی است که این عوامل نشان می‌دهد که حوزه فرهنگی نقش مهمی در ازدواج دارد.

وی افزود: در بررسی روند ازدواج و طلاق ارزیابی مقطعی کار اشتباهی است و باید در فرایند آن را بررسی کرد و بررسی‌های فرایندی نشان داده در شهرستان‌های کوچک وضعیت رشد ازواج خوب نیست و لازم است ۵۰ درصد برنامه‌ریزی‌ها مربوط به شهرستان‌ها باشد.

متقی بر لزوم اقدامات موثر، برگزاری کارگاه‌ها و راه‌اندازی مراکز مشاوره در شهرستان‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۴۵۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور وجود دارد و ما این آمادگی را داریم که اگر دستگاه‌ها برای فراهم کردن مکان همکاری داشته باشند، خدمات مشاوره‌ای را به صورت رایگان در شهرستان‌ها ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان با اعلام آمادگی برای تعامل با دستگاه‌های استان در حوزه آموزش، به نرخ ثبت‌ نامی‌های وام ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: ۷ هزار و ۹۶۴ نفر وام را دریافت کرده‌اند و ۱۶ هزار ۸۶۵ نفر در صف انتظار هستند.

انتهای پیام




فعالیت ۴۵۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور

منبع:خــبرگزاری بین المللی قــرآن
? فعالیت ۴۵۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور