فجر ۴۴| افتتاح نخستین مرکز کم‌خونی کشور؛ از تاثیر کم‌خونی بر هوش تا ۶۰۰۰ مبتلا به سرطان خون

نخستین مرکز تخصصی کم‌خونی کشور امروز در کرمان افتتاح شد و این در شرایطی‌ hست که ۶ هزار بیمار مبتلا به سرطان خون در این استان داریم. به گزارش فت فتو از کرمان، امروز و همزمان با ۱۳ بهمن‌ماه دومین روز از دهه فجر نخستین مرکز فوق‌تخصصی کم‌خونی کشور در کرمان به بهره‌برداری رسید و […]


نخستین مرکز تخصصی کم‌خونی کشور امروز در کرمان افتتاح شد و این در شرایطی‌ hست که ۶ هزار بیمار مبتلا به سرطان خون در این استان داریم.

به گزارش فت فتو از کرمان، امروز و همزمان با ۱۳ بهمن‌ماه دومین روز از دهه فجر نخستین مرکز فوق‌تخصصی کم‌خونی کشور در کرمان به بهره‌برداری رسید و رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سخنانی از وجود ۶ هزار نفر مبتلا به سرطان خون در استان خبر داد و خواستار تصویب ردیف مستقل بودجه‌ای برای آزمایش مربوط به پیوند مغز استخوان توسط نمایندگان مجلس شد.

علیرضا فارسی‌نژاد اظهار داشت: نشانه‌های بیماری کم‌خونی در اغلب موارد مشهود نیست و ممکن است فرد علائم ظاهری نداشته باشد و مثلا با افت تحصیلی در فرد کم‌خون مواجه شویم و کم‌خونی در افراد مسن نیز ریسک مرگ و میر را افزایش دهد.

وی با اشاره به تحقیقات جدید منتشر شده در نشریات بین‌المللی بیان کرد: بر اساس آمار جهانی ۲۷ درصد افراد مبتلا به کم‌خونی هستند که ۴۲ درصد آنها کودکان زیر ۵ سال را شامل می‌شود و ۴۰ درصد خانم‌های باردار مبتلا به کم‌خونی هستند.

فارسی‌نژاد ادامه داد: ۱۶۵ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته‌اند که بالای ۳۵ سال بوده‌اند و ۹ درصد افراد جامعه در این رده سنی به کم‌خونی مبتلا هستند و از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به کم‌خونی است.

وی یادآور شد: ۷۰ درصد کم‌خونی خفیف، ۲۹ درصد کم‌خونی متوسط و دو درصد افراد نیز مبتلا به کم‌خونی شدید هستند و نیاز به تزریق خون دارند.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: بندرعباس با ۳۷ و نیم درصد بالاترین کم‌خونی و استان کرمان با ۲۶ درصد مقام هفتم کم‌خونی در کشور را دارند و ۶۵ درصد افراد فقر آهن و تالاسمی و ۳۵ درصد کم‌خونی‌های دیگر دارند و ۹۰ درصد این افراد بررسی و تشخیص داده نمی‌شوند و گاهی افراد کم‌خونی‌های ارثی دارند که نسل به نسل منتقل می‌شود.

فارسی‌نژاد اضافه کرد: ژن‌درمانی برای سرطان مطرح است و درمان با تکنیک ژن‌درمانی هزینه ۵ میلیارد تومانی دارد که وقتی با این رقم مواجه می‌شویم به اهمیت غربالگری و پیشگیری پی می‌بریم، زیرا بسیاری از این افراد به تالاسمی مبتلا هستند و با پیشگیری می‌توان از پیشرفت بیماری و تحمیل هزینه‌های سنگین جلوگیری به‌عمل آورد.

وی ابراز داشت: ۶ هزار نفر مبتلا به سرطان خون در استان کرمان داریم که پیوند مغز استخوان درمان قطعی این بیماری‌ست و برای پیوند نیاز به اهداکننده داریم که برای شناسایی باید آزمایش شوند و این آزمایش‌ها هزینه‌بر هست، به طوری که حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون برای بیمار و همین میزان هم برای آزمایش اهداکننده نیاز داریم.

فارسی‌نژاد تصریح کرد: با وزارت بهداشت صحبت شده است و ردیف مستقل بودجه برای آزمایش اچ‌ال‌دی برای درمان سرطان خون در لایحه بودجه وزارت بهداشت آمد و الان به مجلس رفته است و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم این ردیف مستقل را تصویب کنند.

کم‌خونی و تاثیر آن بر آی‌کی‌یوی بچه‌ها

در همین حال رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه یاس کرمان و معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت در سخنانی اظهار داشت: کم‌خونی در فاصله بین چهار تا ۱۱ سالگی تا ۱۵ واحد آی‌کی‌یو را پایین می‌اندازد یعنی می‌تواند بچه باهوش و زبردستی با آی‌کی‌یو ۱۲۰ و ۱۳۰ را به بچه معمولی و بچه معمولی را به یک بچه عقب‌افتاده نزدیک کند.

علی‌اکبر حقدوست ادامه داد: در جامعه ما افراد زیادی با کم‌خونی و فقر آهن وجود دارند که باید شناسایی و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم تا جلوی پدیده‌های بعدی را بگیریم که میلیاردها تومان هزینه بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





فجر ۴۴| افتتاح نخستین مرکز کم‌خونی کشور؛ از تاثیر کم‌خونی بر هوش تا ۶۰۰۰ مبتلا به سرطان خون

منبع: فــارس
? فجر ۴۴| افتتاح نخستین مرکز کم‌خونی کشور؛ از تاثیر کم‌خونی بر هوش تا ۶۰۰۰ مبتلا به سرطان خون