عدم تمرکز بر اولویت‌ها موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، عدم انسجام و تمرکز بر اولویت ها را از مسائل آسیب زا و جرم زا دانست و گفت: متاسفانه نگاه جامعه و بسیاری از مسئولان به منظور رفع آسیب های اجتماعی و جرایم و براقدامات کیفری متمرکز است. به گزارش فت فتو؛ سید مهدی […]

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، عدم انسجام و تمرکز بر اولویت ها را از مسائل آسیب زا و جرم زا دانست و گفت: متاسفانه نگاه جامعه و بسیاری از مسئولان به منظور رفع آسیب های اجتماعی و جرایم و براقدامات کیفری متمرکز است.

به گزارش فت فتو؛ سید مهدی قویدل در نشست مشترک رییس کل دادگستری استان کرمان با رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان کرمان افزود: برخوردهای سلبی و کیفری به تنهایی نمی تواند سلامت و امنیت جامعه را تامین کند و در این راستا باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی (قبل از وقوع جرم) و پیشگیری های وضعی، امنیتی و اجتماعی (حین وقوع جرم) مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که اقدامات فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری های وضعی، امنیتی و اجتماعی می تواند زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را فراهم کند، تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برنامه های جامع و هدفمندی را تدوین و اجرایی نمایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهارداشت: در حال حاضر اکثر جامعه شناسان و جرم شناسان اعتقاد دارند بسیاری از مشکلات، جرایم و آسیب ها نتیجه تصمیمات، برنامه ها و اقدامات نهادها و سازمان های دولتی است و با دستورالعمل ها و بخشنامه ها، عدم توجه به زیرساخت ها و عدم توجه به اختیارات قانونی نمی توان آنها را برطرف کرد.

قویدل تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسئولان اختیارات قانونی خود رانمی دانند و از آن در وقت مناسب و جای مناسب استفاده نمی کنند که این موضوع یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی به شمار می رود.

وی ضعف برنامه های جامع و مشخص برای ایجاد عدالت اجتماعی برای برابری استفاده از امکانات شهری را از دیگر دلایل بروز آسیب های اجتماعی دانست و ادامه داد: اقدام در راستای پیشگیری از حاشیه نشینی می باید یکی از اولویت های شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد زیرا با وجود حاشیه نشینی، زمینه بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز ایجاد می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: براساس استعلام انجام شده در سال گذشته ۱۰۱ نقطه بحرانی در بحث تصرف اراضی دولتی در استان مشخص شده و  شوراهای اسلامی شهر و روستا باید آنها را مد نظر داشته باشند.

قویدل، مشخص کردن حریم و محدوده شهرها و روستاها را امری بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: توجه به مهندسی شهری، ساماندهی معتادان کارتن خواب و کودکان کار، توجه به توسعه زیرساخت های شهری، توجه به جذب گردشگر و زائر و توجه به اقدامات پیشگیرانه ، شناسایی آسیب ها و برنامه ریزی برای کاهش آسیب ها از جمله مواردی است که انتظار می رود اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا توجه لازم را به آنها داشته باشند.

وی تاکید کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان آماده همکاری با شوراهای اسلامی شهر و روستا در راستای توسعه فعالیت های پژوهشی و آموزشی است تا از این مسیر زمینه لازم برای رفع زمینه های بروز جرایم و آسیب های اجتماعی فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که سامانه سجام به منظور جمع آوری گزارشات مردمی فعال شده است، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت های این سامانه می توان بر مبنای مشارکت های مردمی، آسیب ها را شناسایی کرد و زمینه ای را فراهم کرد که مردم در رفع آنها مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: مسائل مطرح شده در سامانه سجام به مسئولان مربوطه اجرایی و قضایی ارسال می شود و تاکید می شود که این مسائل رسیدگی شده و نتیجه آن اعلام شود و در نهایت برخی از آنها نیز به عنوان ترک فعل مدیران به دادستان ها اعلام می شود.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که تنها راه حل برای رفع مشکلات شان این نیست که به دادگستری ها مراجعه کنند و می توانند با استفاده از ظرفیت های مردمی از جمله مصلحین و حکمین قرآنی برای رفع خصومات و اختلافات استفاده کنند و شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند در راستای تبیین این موضوع در سطح روستاها و شهرها اقدام کنند.

قویدل تصریح کرد: اورژانس قضایی نیز به منظور رفع اختلافات و جلوگیری از ورود افراد به سیستم قضایی و انتظامی پیش بینی شده است تا مسائل با همکاری مردم حل شود.

انتهای پیام




عدم تمرکز بر اولویت‌ها موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود

منبع: بــرنا
?
عدم تمرکز بر اولویت‌ها موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود