ضرورت رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای/منابع آبی جوابگوی پسته نیست

فت فتو/کرمان نماینده رفسنجان و انار در مجلس گفت: با توجه به خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن برخی باغات پسته، باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم که جبران خسارت بی‌محصولی باشد. حجت‌الاسلام دکتر حسین جلالی طی سخنانی اظهار کرد: در بحث مدیریت آب و حفاظت از آب‌های زیرزمینی چندین جلسه در تهران و رفسنجان […]

فت فتو/کرمان نماینده رفسنجان و انار در مجلس گفت: با توجه به خشکسالی و مقرون به صرفه نبودن برخی باغات پسته، باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم که جبران خسارت بی‌محصولی باشد.

حجت‌الاسلام دکتر حسین جلالی طی سخنانی اظهار کرد: در بحث مدیریت آب و حفاظت از آب‌های زیرزمینی چندین جلسه در تهران و رفسنجان با حضور مشاوران و کارشناسان برگزار کردیم و طی جلسه‌ای در فرمانداری رفسنجان موضوع درجه‌بندی باغات شهرستان‌های رفسنجان و انار به سه درجه مطرح شد.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: باغات درجه یک باغاتی هستند که در هکتار بیش از یک تن پسته داشته باشند و باغات درجه دو باغات متوسط محسوب می‌شوند، همچنین باغاتی که هزینه و مصرف آب آن نسبت به برداشت محصول مقرون به صرفه نیست در درجه سوم قرار دارند که جز ضرر برای کشاورزان عایدی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: بحث بازار آب و واگذاری آب باغات درجه ۳ به دیگر اراضی که محصول بیشتری دارند مطرح است که در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر در حال انجام است.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: کشت جایگزین از جمله ایجاد گلخانه‌های هیدروپونیک موضوع دیگری است که نسبت به آن از سوی کارشناسان امر تأکید می‌شود، طبق گفته کارشناسان، یک نفر اگر ۱۵ هکتار زمین پسته را بفروشد می‌تواند یک هکتار گلخانه ایجاد کند و کشت گلخانه‌ای یک بیستم پسته آب نیاز دارد و محصولات گلخانه‌ای در بازارهای جهانی متقاضیان زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی در این خصوص تشکیل شود و با آب منطقه‌ای هماهنگ شود ما نیز از طریق شرکت شهرک‌ها پیگیری می‌کنیم که زیرساخت‌های ایجاد گلخانه فراهم شود که بتوانیم رونقی در شهرستان‌های رفسنجان و انار ایجاد کنیم که بخشی از ضرر ناشی از خشکسالی‌ها جبران گردد.




ضرورت رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای/منابع آبی جوابگوی پسته نیست

منبع: ایـسنا
? ضرورت رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای/منابع آبی جوابگوی پسته نیست