صنعاء: آتش‌بس باید یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی بین طرف‌ها و آمادگی برای مذاکرات واقعی است

به گزارش گروه منطقه و جهان فت فتو، هشام شرف وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز پنجشنبه میزبان هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود. خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد، در این دیدار تلاش‌های سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس کنونی بررسی شد که به منظور فراهم کردن شرایط […]

به گزارش گروه منطقه و جهان فت فتو، هشام شرف وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز پنجشنبه میزبان هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد، در این دیدار تلاش‌های سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس کنونی بررسی شد که به منظور فراهم کردن شرایط و فضای مناسب برای حل‌وفصل سیاسی فراگیر بحران یمن و صلح پایدار صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه یمن گفت که موضع شورای عالی سیاسی این کشور در قبال آتش‌بس، هیچ ابهامی ندارد و آنچه صنعاء می‌خواهد را نمی‌توان پیش شرط دانست، بلکه مطالبات انسان‌دوستانه صرف است.

وی با بیان اینکه اگر طرف مقابل در پایان بخشیدن به جنگ، لغو محاصره فراگیر جدی باشد، این مطالبات نباید محل اختلاف یا مذاکره باشد، تصریح کرد، آتش‌بس یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی بین طرفها، تکمیل گام‌های اعتمادساز و آماده شدن برای مذاکرات واقعی به منظور رفع مشکلات شهروندان یمنی باشد.

هشام تصریح کرد، تمدید آتش‌بس بدون در نظر گرفتن ابعاد و نیاز‌های مبرم شهروندان یمنی، به این معناست که به خاطر تلاش‌های طرف مقابل به منظور نادیده گرفتن آتش‌بس و ایجاد وضعیت «نه جنگ، نه صلح»، یمن را وارد مرحله مرگ بالینی کنیم.

وی با بیان اینکه، دریافت حقوق، سفر از فرودگاه‌ها بدون قید و شرط از ساده‌ترین حقوق شهروندان یمنی است، گفت که عدم گروگانگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی توسط ائتلاف سعودی هم از دیگر حقوق‌های ملت یمن است.

گروندبرگ هم مدعی شد که سازمان ملل برای پایان بخشیدن به جنگ، لغو محاصره و وارد کردن همه طرف‌ها به مذاکرات صلح واقعی، تلاش خود را به کار خواهد بست.

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر و پس از آن نیز بار دیگر تا دوم اکتبر (۱۰ مهر) تمدید شد.

دولت صنعاء در این مدت در شرایطی به دلیل کاهش درد و رنج‌های مردم یمن با آتش‌بس موافقت کرده است که ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش بس را نقض می‌کند.

انتهای پیام/




صنعاء: آتش‌بس باید یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی بین طرف‌ها و آمادگی برای مذاکرات واقعی است

منبع:آنـــا
? صنعاء: آتش‌بس باید یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی بین طرف‌ها و آمادگی برای مذاکرات واقعی است