سیل سفره هزاران نفر را در کرمان خالی کرد/اثری از مزارع نیست

کرمان – سیل مزارع و گلخانه‌های هزاران نفر را در جنوب کرمان با خود برد و حالا کشاورزان و روستائیان برای تأمین معیشت خود با مشکل مواجه شده‌اند. فت فتو – گروه استان‌ها: دوم موج پیاپی سیل در جنوب کرمان خسارات قابل توجهی به کشاورزان وارد کرده است، چند روز از آخرین سیل می‌گذرد و […]

کرمان – سیل مزارع و گلخانه‌های هزاران نفر را در جنوب کرمان با خود برد و حالا کشاورزان و روستائیان برای تأمین معیشت خود با مشکل مواجه شده‌اند.

فت فتو – گروه استان‌ها: دوم موج پیاپی سیل در جنوب کرمان خسارات قابل توجهی به کشاورزان وارد کرده است، چند روز از آخرین سیل می‌گذرد و آب به جز در روستاهای جازموریان و در حاشیه این باتلاق در سایر مناطق فروکش کرده است.

سیل مزارع و گلخانه‌ها را با خود به جازموریان برد

اما در کنار خسارتی که به خانه‌ها، راه‌ها و زیر ساخت‌های منطقه وارد شده است مزارع و باغ‌های کشاورزی به کلی تخریب شده‌اند و بیشترین حجم خسارت‌ها نیز در قلعه گنج، رودبار و منوجان وارد شده است. هر چند که در سایر شهرستان‌های جنوب کرمان نیز خسارت‌ها قابل توجه است اما در این سه شهرستان در مناطق سیل زده حتی نمی‌توان اثری از مزارع و باغ‌ها مشاهده کرد و هر آنچه که بوده سیل با خود به باتلاق جازموریان برده است.

سیل اول ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سیل دوم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به جای گذاشت و به ترتیب در سیل اول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سیل دوم هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از خسارت‌ها به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.

کشاورزی در جنوب کرمان شغل اول مردم است و حدود ۸۰۰ هزار نفر در این زمینه فعالیت می‌کنند و محصولات کشاورزی مردم در استان‌های مختلف را فراهم می‌کنند.

درست در زمانی که باید محصولات پس از مدت‌ها تلاش به ثمر می‌نشست، هزاران هکتار مزرعه و گلخانه را سیل با خود برد.

در روستایی مانند چراغ آباد و حاجی آباد حتی اثری از مزارع هم دیده نمی‌شود، موتور پمپ‌ها را سیلاب با خود برده است و کانالهای کشاورزی به کلی از بین رفته است

در روستایی مانند چراغ آباد و حاجی آباد حتی اثری از مزارع هم دیده نمی‌شود، موتور پمپ‌ها را سیلاب با خود برده است و کانالهای کشاورزی به کلی از بین رفته است و این سرنوشت دهها روستا است.

قنات‌ها مملو از گل شده‌اند و احیای این قنات‌ها که تنها منبع تأمین آب بسیاری از این روستاها هستند به کلی خشک شده‌اند.

سیل سفره هزاران نفر را در <a href=کرمان خالی کرد/اثری از مزارع نیست” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2020/01/14/4/3350730.jpg” width=”600″>

کشاورزان در بسیاری از این مناطق ابزار آلات کشاورزی خود را هم از دست داده‌اند و آب شرب این روستاها بعد از سیل توسط تانکر تأمین می‌شود.

نه آبی برای کشاورزی است و نه نقدینگی و هزاران نفر مردم محروم این مناطق که با کشت در فصول مختلف هزینه زندگی خود را تأمین می‌کردند حالا دستانشان خالی‌تر از همیشه مانده است.

احیای زمین‌های کشاورزی در اولویت قرار گیرد

در این شرایط دولت باید اولین کاری می‌کند احیای زمین‌های کشاورزی و در اختیار قرار دادن این زمین‌ها و حمایت از کشاورزان برای آغاز کشت دوباره است.

در غیر این صورت با عده‌ای خانوار مواجه خواهیم شد که امکان تأمین نیازهای اولیه خود را نخواهند داشت.

مردم در مناطق سیل زده با مشکلات بسیاری مواجه هستند، زمان توزیع اقلام زیستی تمام شده و حالا باید فکری به حال مردم کرد، این در حالیست که حدود ۱۶ روستا در جازموریان وضعیت بسیار بدتری دارند و برای تأمین نیازهای اولیه خود از جمله سرویس بهداشتی هم با مشکل مواجه شده‌اند.

گروه‌های جهادی و نیروهای نظامی و دولتی در این مناطق حضور دارند اما به نظر می‌رسد باید با تأمین اعتبار از سوی دولت و ساماندهی این نیروها کارهای جهادی نیز در منطقه شروع شود و به خصوص معین‌های شرکت‌های معدنی فعال شوند.

نه خانه دارم نه مزرعه و نه توان امرار معاش

محمد از جمله کشاورزان رودباری در روستای حسین آباد است که می‌گوید: خانه‌ام را آب برده و در چادر زندگی می‌کنیم می‌گویند دولت تسهیلات برای بازسازی ارائه می‌دهد اما سوال این است که من همین تسهیلات کم بهره را چگونه باید پرداخت کنم وقتی کاری ندارم؟

وی می‌گوید: من و ۸ پسرم مزرعه بزرگ کشت سیب زمینی و گوجه فرنگی داشتیم که سیل به کلی مزرعه را نابود کرده است.

این کشاورز می‌گوید: ما دستمان را پیش کسی دراز نکرده‌ایم اما دولت باید مزارع ما را احیا کند درون مزرعه خروارها گل و لای تلنبار شده است و تنه‌های درختان، سنگ‌های بزرگ به جای مانده است.

دولت باید مزارع ما را احیا کند درون مزرعه خروارها گل و لای تلنبار شده است و تنه‌های درختان، سنگ‌های بزرگ به جای مانده است

وی می‌گوید: این فقط مشکل من نیست اکثر مردم روستاهای اطراف با همین مشکل مواجه هستند از خبرنگاران می‌خواهیم از مناطق سیل زده بازدید کنند در گذشته نه سیلی در این مناطق می‌آمد و نه خسارتی به جای می‌ماند.

این کشاورز گفت: احداث جاده‌ها و پل‌های غیر استاندارد و ساختمان سازی های بی ضابطه مسیر سیل را به سمت روستاهای ما تغییر داد حالا زندگی مان از بین رفته است.

کمال دیگر کشاورز جنوب کرمان است که می‌گوید: کشاورزان می‌دانند در شرایط کنونی احداث یک گلخانه خیار چه هزینه سنگینی در بردارد.

کشاورزان امیدی پیش رو ندارند

وی افزود: ۸ میلیارد تومان برای احداث گلخانه هزینه کردم که بخش قابل توجهی قرض و وام بود اگر از محل گلخانه بازدید کنید هیچ اثری از گلخانه نیست.

وی گفت: بنا به تجربه‌های گذشته و عدم تأمین خسارت‌ها گلخانه را بیمه نکردم، هیچ سهل انگاری در خصوص جانمایی گلخانه نیز انجام نشده بود، عملاً دولت وظیفه حاکمیتی دارد که امنیت شغلی را مهیا کند اما سیلی که قابل پیش بینی بود به دلیل عدم وجود سیل بند زندگی ما را با خود برد، حالا جز دولت نمی‌توانیم از کسی توقع داشته باشیم که کمک مان کند.

مزرعه مملو از شکاف‌های عمیق شده است

عباس دیگر کشاورز رودباری است که می‌گوید: بعد از سیل شکاف‌های عمیق در مزرعه‌های روستای چراغ آباد ایجاد شده است که عمق آنها دو تا سه متر و طول چند کیلومتری دارند و امکان کشت در زمین‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: عملاً دیگر نمی‌توان در زمین‌های آباد و اجدادی کشت کنیم و زمینی هم در اختیار نداریم و نمی‌دانیم چه باید انجام دهیم.

عملاً دیگر نمی‌توان در زمین‌های آباد و اجدادی کشت کنیم و زمینی هم در اختیار نداریم و نمی‌دانیم چه باید انجام دهیم

وی گفت: دولت ابتدا باید فکری برای مزارع و امکان کشت مجدد توسط مردم انجام دهد تا مردم حداقل برای فصل بعد خودشان درآمدزایی کنند در غیر این صورت همه ما باید زیر پوشش کمیته امداد برویم.

بعد از گذشت چندین روز از سیل به نظر می‌رسد هنوز در این بخش ساماندهی مناسبی ایجاد نشده و حتی میزان خسارت‌های سیل به مزارع نیز اعلام نشده و مشخص نیست مردم چه راهکاری در پیش رو دارند.

مدیران کم کار را معرفی کنید

استاندار کرمان امروز در نشست ستاد بحران استانداری کرمان نیز از کم کاری برخی از مدیران و مسئولان در خصوص ساماندهی مناطق سیل زده به شدت انتقاد کرد و از فرمانداران خواست بلافاصله اسامی این مدیران را گزارش دهند تا به دلیل ترک فعل مورد پیگیری قرار گیرد.

علی زینی وند افزود: طبق زمان بندی انجام شده باید هفته آینده خسارت‌های که به احشام و لوازم خانگی مردم وارد شده است به دست ان ها برسد.

وی در خصوص احداث سیل بندها و رفع مشکلات بخش کشاورزی نیز گفت: باید به سرعت در این زمینه ورود کنیم و زمینه برای کشت در منطقه فراهم شود تا مردم به روال عادی زندگی برگردند.

وی عنوان کرد: باید مدیریت جدی و ملموسی برای رفع مشکلات مردم در مناطق سیل زده انجام شود و هیچ کم کاری در این خصوص قابل قبول نیست.

برخی از معین‌ها هیچ کاری نکرده‌اند

وی با انتقاد از معین‌های بازسازی مناطق سیل زده گفت: برای ساماندهی مناطق سیل زده وظایفی برای معادن استان در نظر گرفته شده است و شرکت مس معین رودبار، گل گهر معین قلعه گنج و گهر زمین معین منوجان شده است که به جز گهر زمین بقیه معین‌ها هیی اقدامی انجام نداده‌اند که سوال برانگیز است، باید به سرعت مشکلات مردم رفع شود تا زندگی مردم به حالت عادی برگردد.

استاندار کرمان خواستار حل مشکل زیر ساخت‌های کشاورزی شد و افزود: اقدامات همه مدیران به صورت جدی رصد و پیگیری می‌شود.

مردم مناطق سیل زده کرمان همچنان در انتظار عبور از شرایط بحرانی و رفع موانع برای بازگشت به زندگی عادی هستند.

کد خبر ۵۴۱۵۴۷۱




سیل سفره هزاران نفر را در کرمان خالی کرد/اثری از مزارع نیست

منبع: مــهر
? سیل سفره هزاران نفر را در کرمان خالی کرد/اثری از مزارع نیست