سجام دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را مرتفع می‌سازد

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: سامانه سجام راه ارتباطی بین دستگاه قضایی و مردم است و دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را نیز مرتفع می‌سازد. به گزارش “فت فتو”  سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در دیدار […]

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: سامانه سجام راه ارتباطی بین دستگاه قضایی و مردم است و دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را نیز مرتفع می‌سازد.

به گزارش “فت فتو”  سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در دیدار با حجت الاسلام”محمدحسن مولا” دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان با اشاره به اینکه در گذشته رویکرد جامعه و سیستم قضایی و اجرایی کشور نسبت به مساله پیشگیری ضعیف بوده است، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر تحولی ایجاد شده و به این نتیجه رسیده ایم باتوجه به اینکه مسئله پیشگیری برگرفته از مبانی شرعی و دینی و دارای مقبولیت علمی می باشد، در این خصوص باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی و مولفه مهم امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری است، افزود: قطعاً مقوله پیشگیری دارای غنای علمی نیز می‌باشد و بسیاری از جوامع آن را تجربه کرده و نتایج خوبی نیز به دست آورده اند.

قویدل با یادآوری اینکه در حال حاضر پیشگیری جزء اولویت‌های اول بسیاری از جوامع محسوب می شود، تصریح کرد: متاسفانه در سطوح مختلف کشور ما و هم در زمینه فرهنگی و قضایی از این اصل مهم ۱۵۶ قانون اساسی که پیشگیری است، غفلت شده و هنوز نتوانسته ایم آن را نهادینه کنیم درحالیکه بسیاری از آسیب ها و هزینه ها را کاهش می دهد.

این مقام قضایی بیان کرد: در حال حاضر تاکید دستگاه قضایی بر استفاده از مشارکت و ظرفیت گروه‌های مردمی، نخبگان علمی، سازمان های مردم نهاد، گروه های جهادی، هیات‌های مذهبی و غیره است به همین جهت دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه تدوین و ابلاغ و پل ارتباطی بین دستگاه قضا و مردم ایجاد شده است.

قویدل گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرم در مرکز استان و شهرستان ها باحضور مدیران همه دستگاه های، اجرایی، فرهنگی، قضایی و امنیتی تشکیل می شود و آسیب‌های اولویت دار و جرائم مهم در این شورا بررسی شده و راهکارهای حل آنها مطرح و مصوب می شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر دارای اشرافیتی نسبت به آسیب ها و مشکلات جامعه است می توان با تعامل، همگرایی، دسته بندی و شبکه‌سازی، از این ظرفیت جهت کمک به جامعه استفاده کرد.

قویدل سپس سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) را راه ارتباطی دیگری بین دستگاه قضایی و مردم برشمرد و اظهار داشت: این سامانه جهت دریافت گزارشات مردمی به صورت محرمانه تعبیه شده است و نسبت به پیگیری آن ها اقدام می کند و دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را نیز مرتفع می‌سازد، همچنین می توان از ظرفیت آمرین به معروف و ناهیان از منکر جهت نشر و بازنشر تولیدات آثار پیشگیرانه بهره برد.

این مقام قضایی افزود: همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر می توانند با تعامل یکدیگر در راستای اجرای برنامه های پیشگیرانه در موضوعات کودک و خانواده، اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و اولویت‌های جرایم استان گام بردارند.

قویدل گفت: چنانچه همه اصناف در راستای امر پیشگیری تلاش کنند قطعا روند کاهشی را در بروز جرایم و آسیب ها و درنتیجه کاهش ورودی پرونده های به دستگاه قضایی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان بیان کرد: مهمترین برنامه ما تغییر نگاه و رویکرد جامعه به سمت اقدامات پیشگیرانه، خود باوری، خود اصلاحی، خود کنترلی و مسئولیت پذیری می باشد و در این زمینه می توان با تغییر رویه در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اتخاذ روش های نوین، در راستای پیشبرد اهداف پیشگیرانه اقدام کرد.

انتهای پیام/تاج الدینی




سجام دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را مرتفع می‌سازد

منبع:آرمـان
? سجام دغدغه آمرین به معروف و ناهیان از منکر را مرتفع می‌سازد