رییس کل دادگستری: کرمان به قطب کارآموزی قضایی جنوبشرق کشور تبدیل شود

کرمان – فت فتو – رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: این استان توانمندی علمی و اجرایی لازم برای تبدیل شدن به قطب کارآموزی قضایی جنوبشرق کشور و تامین کار قضایی را دارد. به گزارش روز چهارشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در آئین افتتاحیه پنجمین […]

کرمانفت فتو – رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: این استان توانمندی علمی و اجرایی لازم برای تبدیل شدن به قطب کارآموزی قضایی جنوبشرق کشور و تامین کار قضایی را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در آئین افتتاحیه پنجمین دوره کارآموزی قضایی استان کرمان افزود: دوره های کارموزی کرمان در سال ۹۵ آغاز شده که در دوره اول ۳۰ نفر، دوره دوم ۲۲ نفر، دوره سوم ۲۳ نفر و دوره چهارم نیز ۵۰  نفر ابلاغ قضایی دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: بنا بر اعلام معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضایه، کیفیت دوره های کارآموزی قضایی استان کرمان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

نماینده عالی قوه قضاییه در کرمان با اشاره به این مطلب که دوره های کارآموزی قضایی در این استان بر مبنای تدابیر ملی و استانی برنامه ریزی و اجرا شده است، عنوان کرد: تعداد کارآموزان پنجمین دوره کارآموزی قضایی استان کرمان ۲۰ نفر است.

موحد در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود ۳۲ حوزه قضایی در سطح استان کرمان، تصریح کرد: از این تعداد ۱۶ دادگستری شهرستان و ۹ حوزه دادگاه بخش است و هفت شهرستان نیز به صورت دادگاه عمومی شهرستان اداره می شود.

وی تاکید کرد: در مرکز استان کرمان مجتمع های قضایی ۲۲ بهمن، تصادفات، رسیدگی به جرایم امنیتی و مواد مخدر، رسیدگی به جرایم اقتصادی، محاکم خانواده و محاکم تجدید نظر و دادگاه های عمومی و حقوقی شهرستان کرمان فعال هستند.

وی ضمن اشاره به این مطلب که ۳۱۷ شورای حل اختلاف فعال در کرمان وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر ۳۹۰ قاضی در این استان فعالیت دارند و شاخص استانی در این حوزه به نسبت جمعیت ۱۲.۳ نفر در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

موحد گفت: سرانه تعداد قضات در کرمان به نسبت جمعیت از میانگین کشوری پایین تر است و این امر اقتضا می کند که معاونت منابع انسانی توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر ۷۵۵ پست مصوب قضایی در کرمان وجود دارد که ۳۹۰ پست فعال است، تصریح کرد: در مجموع ۵۲ درصد پست های قضایی این استان فعال و ۴۸ درصد بلاتصدی است.

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر فقط ۱۲ درصد قضات این استان غیر بومی هستند و ضمن برگزاری دوره های کارآموزی قضایی ضمن رفع مشکلات کرمان در تامین قضات بومی، به حوزه های قضایی استان های مجاور نیز کمک شده است.

موحد بیان کرد: در ۹ ماهه گذشته سال جاری  ۵۴۹ هزار پرونده وارد مراجع قضایی کرمان شده که به نسبت هر قاضی یک هزار و ۴۰۹ پرونده است و این تعداد بیانگر لزوم افزایش قضات در این استان است.

وی با اشاره به این مطلب که دادگستری کل کرمان در حوزه اداری ۲ هزار و ۱۹ پست اداری دارد که از این تعداد یک هزار و ۳۱۱ پست مشغول است، تاکید کرد: ۶۰.۶ درصد پست های اداری دادگستری کل این استان بلاتصدی و ۳۹.۴ درصد فعال است.

رییس کل دادگستری کرمان بر لزوم افزایش همکاران اداری دادگستری این استان تاکید کرد و ادامه داد: تصویب طرح تعیین فوق العاده ویژه کارکنان قضایی در مجلس شورای اسلامی خبر خوشی برای دستگاه قضایی خواهد بود.

موحد خطاب به کارآموزان قضایی توصیه کرد: این دوره یک فرصت طلایی برای شماست آن را مغتنم شمرده و قدر آن را بدانید زیرا این فرصت به سرعت به اتمام می رسد و باید از آن برای افزایش اندوخته های علمی دوران تحصیل خود با تجربه استفاده کنید.

وی ادامه داد: ممارست کنید که رشته های علمی را با تجربه آمیخته سازید و مهارت لازم را برای کاربردی کردن دانش قضایی خود فرا بگیرید .

وی گفت: بخش مهمتر کار کارآموزان قضایی این است که برای تصدی منصب قضا که بدون شک از شئونات انبیا عظام الهی و ائمه معصومین (ع) و خطیرترین و حساس ترین شان از شئونات حکومت اسلامی است، خود را آماده کنند و ویژگی های شخصیتی خود را که برای منصب قضا لازم است، تقویت نمایند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که اندیشه ها، تصمیمات و اقدامات قضات و کارآموزان قضایی باید عدالت محور باشد، اظهار داشت: صبر و بردباری در مقابل سختی ها و صلابت در کار احتیاج به اراده راسخ و قوی دارد.

موحد با اشاره به این مطلب که کارآموزان قضایی باید از استقلال، اقتدار و سرعت در تصمیم برخوردار باشند، ادامه داد: کارآموزان قضایی باید قاطعیت و جسارت را در خود پرورش دهند تا بتوانند بر مبنای عدالت محوری مسائل را درک کرده و حکم قانونی متناسب را صادر کنند.

وی استقلال از فشارهای درونی و بیرونی را از دیگر ویژگی های قضات برشمرد و ادامه داد: کارآموزان قضایی باید باید آنقدر قوی و مقتدر باشند که بتوانند مستقل و مقتدر بوده و با جرات و جسارت تصمیم گیری کنند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که قضات باید در برابر طیف های مختلف جامعه حکیمانه، مقتدرانه و عزتمندانه حرکت کنند، گفت: صبر و توکل به قدرت لایزال الهی و استمداد از فضل حضرت حق تعالی لازمه تصدی امر قضاست.

موحد توجه به حیثیت و کرامت مراجعان و ارائه خدمت عادلانه به طیف های مختلف اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با عمق وجود خود شرایط مردم را درک کنید .

وی رعایت شئونات قضایی و نظم و انضباط اداری را از دیگر اصول مورد تاکید دستگاه قضایی برشمرد و افزود: کارآموزان قضایی باید الزامات منصب قضا و این دستگاه را به درستی بشناسند و برای پایبندی به آنها پافشاری کنند و همچنین فرمان امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر بویژه شرایط انتخاب قاضی را پی در پی مطالعه کنند و در عمل به این شرایط مقید باشند.




رییس کل دادگستری: کرمان به قطب کارآموزی قضایی جنوبشرق کشور تبدیل شود

منبع: ایرنـا
? رییس کل دادگستری: کرمان به قطب کارآموزی قضایی جنوبشرق کشور تبدیل شود