راه رونق اقتصادی هر منطقه بومی سازی است

معین باقری گفت گیاهان دارویی از جمله زعفران و زیره نیز به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی کوهبنان قابلیت گسترش و توسعه دارند و در صورتی مقرون به صرفه و صادرات هستند که چرخه تولید آن کاملا در شهرستان راه اندازی شود. معین باقری رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان کوهبنان  در […]

معین باقری گفت گیاهان دارویی از جمله زعفران و زیره نیز به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی کوهبنان قابلیت گسترش و توسعه دارند و در صورتی مقرون به صرفه و صادرات هستند که چرخه تولید آن کاملا در شهرستان راه اندازی شود.

معین باقری رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان کوهبنان  در گفت و گوبا خبرنگار “فت فتو” گفت: امروز یکی از راههای رونق اقتصادی هر منطقه بومی سازی اقتصادی است.

وی تصریح کرد: چرخه صنایع دستی و گیاهان داروئی یکی از قابلیت های رونق اقتصادی در کوهبنان محسوب می‌شود در این راستا مرکز آموزش فنی و حرفه ای در حوزه صنایع دستی برخی از صنایع را شناسایی و استاندارد سازی نموده است که مشک دوزی چرمی از این دست کارها می باشد.
 
رئیس مرکز فنی و حرفه ای کوهبنان افزود : وقتی صحبت از چرخه می‌شود یعنی باید از صفر تا صد کار به صورت چرخه در شهرستان تولید و فرآوری شود.

وی ادامه داد: مشک دوزی یکی از کارهای خاص کوهبنان است که چرخه آن صد درصد بومی است  یعنی پوست گوسفند در منطقه با ترکیبات خاص محلی لش زدائی شده و تبدیل به چرم و مشک می‌شود و با گیاه رس به رنگ قهوه ای درآمده و شکل زیبایی به خود می گیرد.

باقری ابراز کرد : این محصول صد درصد ارگانیک محصول خاص کوهبنان است که بازار فروش خوبی دارد که باید چرخه آن تکمیل شده و بازار صادرات آن فراهم شود.

وی تصریح کرد: از دیگر صنایع دستی کوهبنان گیوه بافی ، پته دوزی ، پارچه بافی ، سفید آب سازی و…… است که باید با برنامه ریزی چرخه آنها نیز بومی شده و وارد عرصه تولید شود.

رئیس مرکز فنی و حرفه ای کوهبنان  ادامه داد : گیاهان دارویی از جمله زعفران و زیره نیز به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی کوهبنان قابلیت گسترش و توسعه دارند و در صورتی مقرون به صرفه و صادرات هستند که چرخه تولید آن کاملا در شهرستان راه اندازی شود.

وی بیان داشت : امروز متاسفانه اکثر گیاهان داروئی به صورت خام از کوهبنان به شهرهای دیگر صادر می‌شود و درآمد نهایی حاصل از آن به جیب دلالان می‌رود و هیچ فرآوری محصولی در کوهبنان اتفاق نمی افتد و این باعث می‌شود که تولید کننده انگیزه لازم برای کاشت محصولات و جمع آوری آن را نداشته باشد.

 باقری خاطر نشان کرد : می‌طلبد چرخه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی خصوصا گیاهان داروئی نظیر زیره ، زعفران ، به لیمو و….. در کوهبنان راه‌اندازی شود تا از خام فروشی جلوگیری شود.

وی بیان کرد : در این راه آموزش مهمترین مسئله است تا افراد جامعه برای تولید توانمند شوند و با تکنولوژی و ابزارهای مدرن آشنا شده و توانایی به کارگیری آنها را فرا بگیرند که این مسئله کمک شایانی به رونق تولید می‌کند.

 رئیس مرکز فنی و حرفه ای کوهبنان یادآور شد :این مهم هزینه های تولید را پایین می‌آورد که آموزش های فنی و حرفه در شهرستان این بستر را به وجود آورده تا افراد جامعه را توانمند نماید و سطح دانش و مهارتشان را افزایش دهد.

انتهای پیام/نامجو کوهبنانی




راه رونق اقتصادی هر منطقه بومی سازی است

منبع:آرمـان
? راه رونق اقتصادی هر منطقه بومی سازی است