ذخایر ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تنی شرکت ملی مس در کرمان/ ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو مورد غفلت است

محمد رضا پور ابراهیمی گفت: پیشنهاد ما آزادسازی همه پهنه های اکتشافی در اختیار ایمیدور و واگذاری آن به مردم از طریق مزایده عمومی است که در این راستا چندین جلسه برگزار شده اما اقدامی صورت نگرفته است. محمدرضا پورابراهیمی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با […]

محمد رضا پور ابراهیمی گفت: پیشنهاد ما آزادسازی همه پهنه های اکتشافی در اختیار ایمیدور و واگذاری آن به مردم از طریق مزایده عمومی است که در این راستا چندین جلسه برگزار شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مجموعه ملی مس کار توسعه طرح ها بسیار عقب مانده است، افزود: ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو وجود دارد و نتایج اولین اکتشافات دستیابی به ذخایر قابل توجه است و به راحتی می تواند چهره منطقه را تغییر دهد.

وی بیان ادامه داد: پیشنهاد ما آزادسازی همه پهنه های اکتشافی در اختیار ایمیدور و واگذاری آن به مردم از طریق مزایده عمومی است که در این راستا چندین جلسه برگزار شده اما اقدامی صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بعضی شهرستان ها مانند راور ۹۰ درصد پهنه جغرافیایی یا در اختیار محیط زیست و یا سازمان انرژی اتمی است که عملاً قفل است و هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم برای همین بیکاری در این منطقه از میزان متوسط کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۵ که آغاز عملیات اجرایی قبل از انقلاب در سرچشمه آغاز شده و تاکنون ظرفیت آن به ۲۵۰ هزار تن رسیده طی ۴۰ سال، که اگر حدودا سالی دو درصد رشد فعالیت در نظر بگیریم نیز وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

پورابراهیمی اظهار داشت: برآورد می شود ذخایر شرکت ملی مس ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تن در منطقه است و به راحتی افزایش چهار برابری میزان فعلی امکان پذیر است.

وی بیان کرد: در بحث زیرساخت ها برای توسعه بخش عمده ای در حوزه آب اجرایی شده و درخواست دستور آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب را داریم تا شاهد توسعه صنعتی باشیم و محدودیت های آبی را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم محدودیت ها اما در استان کرمان کارهای بزرگی انجام شده و در یک و سال نیم گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های بزرگ صنعتی را در شهر کرمان اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها، سل های خورشیدی است که با ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری آماده شده و سالانه سه هزار مگاوات تولید دارد و بزرگترین پروژه است که در نزدیکی کرمان در ماهان قرار دارد.

پورابراهیمی ادامه داد: دومین پروژه لاستیک های فوق سنگین با ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است که نیاز کشور را برطرف می کند و با حضور پنج سهامدار عمده که رتبه های برتر بورس ایران هستند.

وی افزود: سومین پروژه، الکترود گرافیتی با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که با توجه به توسعه صنعت فولاد انجام می شود  و شرکت های صنعتی و معدنی و بانک ها برای آن سرمایه گذاری کردند و در حد فاصل فولاد بوتیا و اختیارآباد در حال اجرا است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توافق ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک با وزیر راه نهایی شده و بزرگترین پس کرانه جنوب شرق در کرمان خواهد شد که ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی افزود: پروژه بعدی که با بازه زمانی غیرقابل قبول انجام می شود؛ تولید پلاسما با مجوز وزارت بهداشت و با سرمایه گذاری بیش از ۱۵  هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام /طهماسبی




ذخایر ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تنی شرکت ملی مس در کرمان/ ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو مورد غفلت است

منبع:آرمـان
? ذخایر ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تنی شرکت ملی مس در کرمان/ ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو مورد غفلت است