دست های پشت پرده ای در بدنه وزارت نیرو اجازه تکمیل زنجیره انرژی های تجدید پذیر را نمی دهد/ به زودی وارد کننده گاز خواهیم شد

وی به مافیای مصرف گاز و مازوت در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت ها ارزانی هستند که هم به راحتی در دسترس مردم هستند و هم نیازمند زیرساخت‌های چون آب و سوخت نیستند، به نظر می‌رسد دست‌هایی در کارند که اجازه تکمیل این نوع انرژی در کشور را نمی‌دهند. […]

وی به مافیای مصرف گاز و مازوت در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت ها ارزانی هستند که هم به راحتی در دسترس مردم هستند و هم نیازمند زیرساخت‌های چون آب و سوخت نیستند، به نظر می‌رسد دست‌هایی در کارند که اجازه تکمیل این نوع انرژی در کشور را نمی‌دهند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم و کرمان؛ عصر امروز در هفتاد و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با موضوع چالش های سرمایه گذاران د رعرصه توسعه انرژی های تجدید پذیر گفت: متاسفانه بر اساس گزارشات فاصله زیادی بین  آمار و ارقام طرح‌های انرژی تجدیدپذیر از زمان تصویب تا اجرا در سطح استان مشاهده می شود.

وی با لحنی انتقادی گفت: احداث ۱۷۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان که اکنون دو شرکت برنده مزایده شده‌ اند و هنوز در مسیر احداث قدمی برداشته نشده، بسیار نگران کننده است، زیرا هدف گذاری ما این بود که استان کرمان رتبه اول در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی واحد تولیدی سل‌های خورشیدی در نیمه دوم مهرماه خبر داد و افزود: بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این طرح سرمایه‌گذاري شده و سقف تولید سالیانه آن  ۳ هزار مگاوات برق خورشیدی خواهد بود که از بزرگترین طرح‌های تجدیدپذیر در کل کشور است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بازنگری تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های قابل اجرا در استان که سال گذشته تصویب شده  اما اجرایی نشده است، اشاره کرد و گفت: در عدم اجرای طرح ها باید بررسی شود که اگر ایراد استانی است، باید هرچه سریعتر گره ها باز شوند، اما سوال اینجاست که چرا؟ مشابه این طرح‌ها در دیگر استان‌ها به راحتی اجرا می‌شود اما در کرمان حتی سرمایه گذاری وارد نمی شود؟ و چرا رتبه کرمان در اجرای این طرح‌ها(تولیدانرژی‌های تجدیدپذیر) پایین استف مگر شهرهای دیگر این مشکلات را ندارد.

 وی به مزایده ۱۲۰۰ مگاواتی وزارت نیرو که سهم استان کرمان در آن ۱۰ درصد یعنی ۱۷۵ مگاوات تعیین شده است اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در ابتدای سال جاری باید نیروگاه ۴۰۰۰ مگاواتی را اجرا می کرد و اکنون نیمه دوم سال آغاز شده که نه تنها هنوز حرکتی آغاز نشده بلکه فقط یک مزایده بین چهار استان برگزار شده است.

 پورابراهیمی تاکید کرد: در وزارت نیروی دولت فعلی نیز  انتقاداتی که به دولت قبل داشتیم  را شاهد هستیم اکنون در سطح ملی و استانی اشکالات جدی وجود دارد و باید برنامه‌های استان و بدنه وزارت نیرو  بازنگری شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف عقد قراردادهای تضمینی ادامه داد: به دلیل نرخ تضمینی نامناسب اعمال شده که باید  در راستای  تسهیل گری به کار گرفته می شد، اکنون موضوع قراردادهای جدید خرید تضمینی در کل کشور متوقف شده است که باید دلیل آن مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بارها در مجلس به وزارت نیرو تاکید کردیم که گواهی صرفه جویی مبنا شود و آن را در بورس انرژی آن عرضه کند،اما حرکتی انجام نشده است بنابر این باید از وزیر نیرو و نفت سوال کرد که در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر چه می کنید؟

وی با بیان اینکه به سمت واردات گاز در حرکتیم، گفت:  با این مدل مدیرتی که در حوزه نیرو در حال انجام است، سال آینده واردکننده گاز خواهیم شد، چه اینکه در حال حاضر همین مسیر را رفته ایم.

پور ابراهیمی گفت: مابه التفاوت ناشی از گاز مصرفی  ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر وزارت‌های تابعه یک پنجم این میزان را به سرمایه‌گذار توسعه و ایجاد انرژی تجدیدپذیر بدهد، هم به نفع کشور خواهد بود و هم به نفع سرمایه‌گذار، که به نظر می آید مسئولان دولتی به این امر توجهی ندارند.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نباید متولی انرژی‌های تجدید پذیر وزارت نیرو باشد زیرا  مشهود است، دعوای درون گروهی دستگاه های تابعه در وزارت نیرو، جریان تکمیل انرژی های تجدید پذیر را در کشور فلج کرده است و عملا  توانیر بزرگ شدن مجموعه را به نفع خودش نمی‌داند.

وی به مافیای مصرف گاز و مازوت در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که  انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت ها ارزانی هستند که هم به راحتی در دسترس مردم هستند و هم نیازمند زیرساخت‌های چون آب و سوخت نیستند، به نظر می‌رسد دست‌هایی در کارند که اجازه تکمیل این نوع انرژی در کشور را نمی‌دهند.

پورابراهیمی در پایان به وزیر نیرو توصیه کرد، برای تغییرات در  بدنه وزارت نیرو اقدام کند چراگه اگر به همین فرمان حرکت کند قدمی برای انرژی های تجدید پذیر برداشته نخواهد شد.

انتهای پیام/ طهماسبی

انتهای پیام




دست های پشت پرده ای در بدنه وزارت نیرو اجازه تکمیل زنجیره انرژی های تجدید پذیر را نمی دهد/ به زودی وارد کننده گاز خواهیم شد

منبع:آرمـان
? دست های پشت پرده ای در بدنه وزارت نیرو اجازه تکمیل زنجیره انرژی های تجدید پذیر را نمی دهد/ به زودی وارد کننده گاز خواهیم شد