درگیری جوانان با کرونای دلتا/ درمان های قبلی برای این سویه جوابگو نیست

فت فتو/کرمان یک فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی گفت: متاسفانه کرونای دلتا گروه های سنی پایین تر و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله را دیگر کرده و این گروه سنی بستری و حتی راهی آی سی یو می شوند در حالی که در سویه های قبلی بیشتر در افراد بالای ۵۰ و […]

فت فتو/کرمان یک فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی گفت: متاسفانه کرونای دلتا گروه های سنی پایین تر و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله را دیگر کرده و این گروه سنی بستری و حتی راهی آی سی یو می شوند در حالی که در سویه های قبلی بیشتر در افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال و بیماران زمینه ای مشکل داشتیم.

دکتر”ایمان قاسم زاده” در گفت و گو با خبرنگار فت فتو درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان اظهار کرد: استان کاملا در وضعیت قرمز قرار دارد و کرونای دلتا همه گیر است و همه سویه هایی که جدا می شود، دلتاست که سرایت پذیری چندین برابری نسبت به سویه های قبلی دارد.

وی افزود: بیماری زایی این سویه چند برابر جهش های قبلی کروناست و بیماران بیشتر بدحال شده و بیشتر نیازمند آی سی یو می شوند و علی رغم همه درمان ها، متاسفانه بیشتر فوت می کنند.

قاسم زاده تصریح کرد: متاسفانه سویه دلتا این عیب بزرگ را دارد درمان هایی که برای سویه های قبلی کرونا به کار می بردیم، خیلی برای سویه دلتا موثر نیستند و تقریبا درمورد بیماران بدحال گاهی اوقات درمان ها به جایی نمی رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با کرونا، واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است، بیان کرد: سرعت واکسیناسیون دارد بیشتر می شود و امیدواریم همه افراد در معرض خطر واکسینه شوند و تا آن زمان باید حتما فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک رعایت شده و حتی المقدور از حضور در فضاهای سربسته خودداری و در محیط آزاد فاصله دو متری را به ویژه در مکان های شلوغ رعایت کرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین معضلات و یکی از راه های انتقال بیماری، حضور در مکان های شلوغ است و در فضای بسته انتقال سریع تر صورت می گیرد و در فضای باز باز انتقال ویروس انجام می شود؛ شاید در تعداد کم و فضای باز و فاصله دو متری انتقال خیلی کمتر شود اما به صفر نمی رسد.

قاسم زاده تصریح کرد: متاسفانه کرونای دلتا گروه های سنی پایین تر و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله را دیگر کرده و این گروه سنی بستری و حتی راهی آی سی یو می شوند در حالی که در سویه های قبلی بیشتر در افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال و بیماران زمینه ای مشکل داشتیم.

وی بیان کرد: اکنون شاهد بستری بیماران ۳۰ تا ۴۰ ساله و بدون بیماری زمینه ای هستیم که کارشان به آی سی یو می کشد و نباید کسی فکر کند سالم است و تاکنون بیمار نشده و ایمن است؛ مشکلاتی در سویه دلتا داشتیم و می تواند برای همه سنین خطرساز باشد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم نباید به هیچ عنوان سفر بروند و تعطیلی برای این است در خانه بمانند. تاکید داریم حتی المقدور افراد آسیب پذیر در منزل از برنامه های صدا و سیما استفاده کنند و افراد سالم که مسئله خاصی ندارند، با حفظ تمام پروتکل ها و فاصله دو متری در فضای باز می توانند عزاداری کنند.

وی افزود: همه کسانی که مراسم برگزار می کنند و سخنرانان و خود مردم باید پیگیر اجرای موارد بهداشتی باشند و نباید در مراسم عزاداری خوراکی توزیع شود همچنین زمان مراسم نباید بیش از دو ساعت طول بکشد.

قاسم زاده تصریح کرد: این نباشد که تنها شعار رعایت پروتکل ها را بدهیم و باید ماسک کامل از بالای بینی تا زیر چانه را بپوشاند. متاسفانه برخی گرم کار و مراسم می شوند، ماسک را برمی دارند که کار اشتباهی است.

انتهای پیام



منبع:ایـسنا
? درگیری جوانان با کرونای دلتا/ درمان های قبلی برای این سویه جوابگو نیست