دانشگاه‌های خارج از تهران و کلانشهرها برای جذب نخبگان وارد رقابت شوند

مشاور وزیر علوم در امور نخبگان و جوانان گفت: بررسی گزارش دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان نشان می‌دهد که جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی بیشتر در دانشگاه‌های مستقر در کلانشهرها و تهران اتفاق افتاده است؛ در حالی که ما نیاز داریم نخبگان بین همه دانشگاه‌های کشور توزیع شوند. به گزارش فت فتو، دکتر […]

مشاور وزیر علوم در امور نخبگان و جوانان گفت: بررسی گزارش دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان نشان می‌دهد که جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی بیشتر در دانشگاه‌های مستقر در کلانشهرها و تهران اتفاق افتاده است؛ در حالی که ما نیاز داریم نخبگان بین همه دانشگاه‌های کشور توزیع شوند.

به گزارش فت فتو، دکتر میثم یاری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، اظهار کرد: بررسی گزارش دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان نشان می‌دهد که در صدر جدول دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان قرار دارند، به عبارت دیگر جذب نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی بیشتر در دانشگاه‌هایی که در تهران و کلانشهرها مستقر هستند، در حال رخ دادن است

وی افزود: این روند طبیعی به نظر می‌رسد، چون دانشگاه‌های مطرح برای حفظ جایگاه علمی خود تلاش می‌کنند نخبگان بیشتری را جذب کنند؛ نخبگان و متقاضیان معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان نیز تلاش دارند در این نوع دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند تا از امکانات و تسهیلات این دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند.

یاری گفت: اما مسئله مهمی که وجود دارد و باید به آن دقت کرد، بحث توزیع و نخبگان در سطح دانشگاه‌های کشور است، بنابراین انتظار داریم سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مستقر در خارج از تهران و کلانشهرها برای جذب نخبگان وارد رقابت شوند و در این مسیر جاذبه‌هایی برای نخبگان ایجاد کنند تا نخبگان را به سمت خودشان جذب کنند.

مشاور وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها با ورود به رقابت جذب نخبگان، بنیه مغزافزاری خود را تقویت خواهند کرد و علاوه بر ارتقاء سطح علمی دانشگاه اثرگذاری آن دانشگاه بر روی شهر و محیط اطراف خود نیز بیشتر می‌شود.

مشاور وزیر علوم در امور نخبگان و جوانان، افزود: البته جذب نخبگان در دانشگاه‌ها توسط بنیاد ملی نخبگان تسهیل شده است و با در اختیار قرار دادن ردیف استخدامی مشخصی به نخبگان، به دانشگاه‌ها در این مسئله کمک قابل توجهی شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به رقابت شدید و متراکم که در جذب اعضای هیئت علمی وجود دارد، قریب به اتفاق افرادی که جذب می‌شوند یا دارای برند نخبگی هستند یا استعدادهای برتری هستند که می‌توانند به افرادی اثرگذار و الگوهای مناسبی در آینده نزدیک، تبدیل شوند؛ بنابراین دانشگاه‌ها در بحث جذب نخبگان و استعدادهای برتر خوب عمل می‌کنند.

مشاور وزیر علوم تاکید کرد: مسئله مهم‌تر از جذب نخبگان، حفظ و نگهداشت این عزیزان است، البته موضوع نگهداشت نخبگان یک مسئله‌ای فرابخشی است، ولی در دانشگاه‌ها هم می‌شود یکسری کارهای کم‌هزینه، اما اثربخش در این موضوع انجام داد.

یاری گفت: از جمله اقداماتی که در بحث نگهداشت نخبگان می‌توان انجام داد، به در اختیار قرار دادن امکانات اولیه و در شأن اعضای هیئت علمی، افزایش پژوهانه‌های پایه، به‌کارگیری نخبگان در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها، ارائه تخفیف در هزینه‌های آزمایشگاهی و در اولویت قرار دادن تبدیل وضع و ارتقای نخبگان اشاره کرد.

مشاور وزیر علوم گفت: مساعدت به نخبگان تازه جذب شده در دانشگاه‌ها، هم به کنترل مهاجرت نخبگان کمک می‌کند و هم به کادرسازی و تبدیل نخبگان علمی به نخبگان مدیریتی در سطح دانشگاه کشور یاری می‌رساند.

سامانه دانا

مشاور وزیر علوم در امور نخبگان و جوانان اظهار کرد: یکی از طرح‌های پیشنهادی حوزه جوانان و نخبگان وزارت علوم ایجاد درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان است که تحت عنوان “سامانه دانا” معرفی شده است و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: برای رسیدن به مرجعیت علمی علاوه بر مغزافزار و نیروی انسانی و سخت‌افزار نیاز به بدنه و شبکه نرم‌افزاری مناسب داریم تا این حلقه تکمیل ‌شود.

یاری اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی “سامانه دانا” حرکت در راستای تاکید مقام معظم رهبری برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم دنیا است.

وی گفت: در فازهای بعدی “سامانه دانا” می‌توان با پشتیبانی از زبان عربی به تقویت ارتباطات دانشمندان جهان اسلام و رشد علم در کشورهای مسلمان کمک کرد.

به نقل از وزارت علوم، مشاور وزیر علوم گفت: همچنین تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و در اختیار داشتن آمار و ارقام مناسب برای ارزیابی فرایند تولید، توزیع، بهره‌برداری و مدیریت علم و دانش برای رسیدن به حکمرانی علمی و حکمرانی علم در جامعه از جمله دیگر اهداف “سامانه دانا” است.

مشاور وزیر علوم در امور نخبگان و جوانان در پایان گفت: طرح سرباز پژوهشگر در دوره پسا دکترا تدوین شده و منشور اخلاق نخبگی از دیگر موضوعات در حال پیگیری در حوزه جوانان و نخبگان است.

انتهای پیام




دانشگاه‌های خارج از تهران و کلانشهرها برای جذب نخبگان وارد رقابت شوند

منبع: ایـسنا
? دانشگاه‌های خارج از تهران و کلانشهرها برای جذب نخبگان وارد رقابت شوند