داستان راه‌یابی «سعید افروز» به پارالمپیک و کسب مدال طلا

هادی کاربخش سید مهدی شاهرخی متولد ۱۳۶۴ از سن ۱۲ سالگی رشته دو و میدانی (پرتاب وزنه) زیر نظر پدر و استادش سید محسن شاهرخی شروع کرد و درطول ورزش قهرمانی‌اش موفق به پوشیدن تیم ملی به مدت ۱۷سال شد و در این دوران عناوین قهرمانی زیادی همچون مدال طلای مسابقات جهانی، مدال طلای بازی‌های […]

هادی کاربخش

سید مهدی شاهرخی متولد ۱۳۶۴ از سن ۱۲ سالگی رشته دو و میدانی (پرتاب وزنه) زیر نظر پدر و استادش سید محسن شاهرخی شروع کرد و درطول ورزش قهرمانی‌اش موفق به پوشیدن تیم ملی به مدت ۱۷سال شد و در این دوران عناوین قهرمانی زیادی همچون مدال طلای مسابقات جهانی، مدال طلای بازی‌های آسیایی و رکورددار آسیا از سال ۲۰۰۴ تاکنون باشد. به بهانه‌ی حضور وی در پارالمپیک و مربی‌گری سعید افروز در این بازی‌ها با وی که درمجموع بیش از ۱۲۰مدال جهانی، آسیایی و بین المللی را در کارنامه ورزشی خود دارد گپ و گفتی داشتیم که آن را از زبان خودش می‌شنویم.
بعد از اتمام دوران قهرمانی در حوزه مسئولیت‌های اجرایی هم چون کارشناس خبره فدراسیون دو و میدانی، رئیس کمیته پرتاب‌ها، ناظر فنی مسابقات کشوری و بین المللی فدراسیون دو و میدانی، مسئول انجمن دو و میدانی، مدرس دانشگاه، مربی و سرپرست اردوهای تیم ملی دو و میدانی را به عهده گرفتم. در سال ۱۳۹۵ استاد و پدر بنده آقای سید محسن شاهرخی(مربی تیم ملی) به دعوت هیئت جانبازان و معلولین استان کرمان به شهر کرمان جهت پرورش استعدادها و نخبه‌های ورزشی در رشته دو و میدانی عزیمت نمود. از رتبه‌هایی که ورزشکاران کرمانی تحت نظر پدرم کسب کردند می‌توان به قهرمانی خانم عشرت کردستانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا، علی‌اصغرابارقی و حسین یزدی‌زاده در مسابقات آسیای و جهانی (جوانان) اشاره کرد. در مهرماه ۱۳۹۶ با هدف ورزش قهرمانی در رشته دو و میدانی بخش پرتاب‌ها به استان کرمان آمدم و در سرچشمه ساکن شدم. در سرچشمه به مدت یکسال فعالیت داشتم و به تمرینات ادامه دادم و بعد از آن به شهرکرمان به علت داشتن امکانات و تجهیزات بیشتر جهت آماده سازی ورزشکاران برای مسابقات ۲۰۲۰ توکیو نقل مکان کردم. در فرصت باقیمانده تا مسابقات پاراالمپیک ۲۰۲۰ورزشکارانی همچون اکبر احمدی و سعید افروز را در مسیر قهرمانی هدایت نموده که هردو ورزشکار توانستند ورودی مسابقات پارالمپیک را کسب نمایند و آقای سعید افروز توانست درمسابقات جهانی امارات به مدال نقره دست پیداکند. افروز در چندین مسابقه و انتخابی ملی موفق به ارتقاء رکورد جهانی شد و آمادگی لازم را برای حضور در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰توکیو را کسب نماید.

اما متاسفانه اکبر احمدی به علت مشکلی که در کلاسبندی این ورزشکار بااستعداد ایجاد شد از اعزام به مسابقات ۲۰۲۰ توکیو بازماند. بعد از گذراندن تمرینات فشرده به علت کووید ۱۹ مسابقات پارالمپیک به تعویق افتاد که در این یکسال تعویق با تمرینات مستمر توانستیم در حد رکوردهای ایده آل قرار بگیریم. ‌ در ادامه تمرینات با آقای سعید افروز به صورت فشرده پیگیری شد و تمرینات وی در کرمان و اردوهای تیم ملی در شهرهای کیش، لاهیجان و تهران ادامه پیداکرد. پس از اتمام اردوها و اعزام به مسابقات پاراالمپیک و رصد ورزشکاران ماده پرتاب نیزه نشسته توانستیم به لطف خدای مهربان باشکستن رکورد جهان و پاراالمپیک به مدال طلای این دوره از مسابقات (پاراالمپیک ۲۰۲۰توکیو)دست پیداکنیم و با عنایت ویژه خداوند برای اولین باردررشته‌های میدانی یک ورزشکار از استان کرمان بتواند نامش به عنوان رکورددار جهان و پاراالمپیک ثبت گردد.
در این مسیر با سختی‌های فراوانی دست و پنجه نرم کردیم. فقط به نکته این بسنده کنم که ما حتی یک زمین چمن پرتاب استاندارد و امکانات اولیه را نداشتیم و بدون هیچ حمایت مالی و اسپانسری و با دست خالی به جنگ ابرقدرتهای جهان رفتیم اما باتمام این مشکلات که شاید خیلی‌ها قابل بیان نباشند، نباید تلاش‌ها و حمایت‌های هیئت جانبازان و معلولین، آقای مهندس نخعی، سرهنگ مختارآبادی و سایر دوستان را نادیده گرفت. الحق و والانصاف مسئولین هیئت از هیچ تلاشی برای بنده به عنوان مربی و ورزشکاران این هیئت دریغ نکرده و جا دارد از طرف خودم و همه ورزشکاران دست این عزیزان رابه گرمی‌بفشارم. جناب آقای مهندس نخعی هم چون پدری مهربان در تمامی‌لحظات صبورانه در کنار ما حضور داشتند، و سهم عظیمی‌‌از مدال طلا پاراالمپیک سعید افروز متعلق به این پدر مهربان و دوست‌داشتنی است.
هم اکنون اگر بخواهیم برنامه‌هایمان را براساس تقویم فدراسیون جانبازان و معلولین بیان کنیم ابتدا به برنامه کوتاه مدت که مسابقات بازی‌های آسیایی جوانان که در آذر ماه ۱۴۰۰ در کشور بحرین برگزار می‌شود باید اشاره کنیم که ورزشکاران علی اصغر ابارقی، امیر محمد مرشد، ابوالفضل ضیایی برای این مسابقات ورودی لازم را کسب کرده و از ماه آینده راهی اردوی تیم ملی خواهند شد. همین‌حا اعلام می‌کنم باید باتلاش و همت مسئولین ارشد استان بسترلازم را جهت آماده سازی هرچه بیشتر ورزشکاران را دراین مدت کم فراهم سازیم.
فاز دوم برنامه‌های‌مان (میان مدت) مربوط به بازی‌های آسیایی (بزرگسالان) که درکشور چین و در سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود. ما امیدوارم در این مسابقات مدال‌های رنگارنگی برای دیار کریمان کسب نمائیم و از امیدداران کسب سهمیه و مدال می‌توان به قهرمانانی هم چون سعید افروز، اکبر احمدی، جواد سیدی، مجتبی خلیلی، مهدیه آباده و دیگر اشاره کرد.
فاز سوم برنامه‌های ‌ما (بلند مدت) مسابقات جهانی ۲۰۲۳ و پارالمپیک ۲۰۲۴پاریس است که امیداست در پاراالمپیک آتی تعداد مدال‌ها و قهرمان پروری دیار کریمان در رشته پارادو و میدانی بیش از توکیو ۲۰۲۰ باشد. باتوجه به برنامه‌های یاد شده و محدودیت زمانی از همین جا از استاندار، نمایندگان مجلس، مدیران و مسئولان بنگاه‌ای اقتصادی و معادن استان کرمان، مدیر کل ورزش و جوانان و دیگر حامیان ورزش و عزیزانی که عاشق این مرز و بوم بخصوص دیار کریمان هستند، دست یاری می‌طلبیم و امیدداریم بتوانیم با حمایت‌های این عزیزان به اهداف‌مان که نمونه بارز آن آقای سعید افروز است، دست پیدا کنیم.
باتوجه به اینکه بنده شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک و مسئول انجمن دو و میدانی پسران استان می‌باشم لازم است تشکر ویژه‌ای بابت همکاری‌های صمیمانه اداره کل آموزش و پرورش به‌خصوص جناب آقای اسکندری، مدیر کل آموزش و پرورش، آقای میرزاحسینی معاون تربیت بدنی و سلامت، آقای رئیسی، رئیس اداره تربیت بدنی، آقای ابراهیمی، رئیس هیئت ورزش دانش ‌آموزی تشکر نموده و صمیمانه از تلاش‌ها و همکاری‌های آقای فاطمی‌‌‌ کارشناس مسئول تربیت بدنی ناحیه یک و دیگر عزیزان مسئول در کارشناسی تربیت بدنی تقدیر نمایم.




داستان راه‌یابی «سعید افروز» به پارالمپیک و کسب مدال طلا

منبع:یـزدان کـرمان
? داستان راه‌یابی «سعید افروز» به پارالمپیک و کسب مدال طلا