خیز دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گام جدی و اساسی را در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان برداشته است. علیرضا منظری‌توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های فت فتو با توجه به موضوع و بخشنامه ابلاغی راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و […]

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گام جدی و اساسی را در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان برداشته است.

علیرضا منظری‌توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های فت فتو با توجه به موضوع و بخشنامه ابلاغی راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور اظهار کرد: گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی به‌عنوان نیاز اساسی جامعه و کاهش دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان و خانواده‌ها، ضرورت اهتمام و تبیین فعالیت‌های مهارت‌آموزی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را بیشتر نمایان کرده است.

وی افزود: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی گام جدی و اساسی را در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان و حتی دانش‌آموزان برداشته است. رویکرد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی علاوه‌بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای ورود به بازار کار، ایجاد اشتغال پایدار برمبنای سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اضافه کرد: با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی غالباً مهارت و تخصص لازم را برای ورود به عرصه کار و تولید ندارند، به همین دلیل دچار سردرگمی و یأس و نومیدی می‌شوند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و گسترش آن بنا دارد خلأ موجود را برطرف کند.

منظری‌توکلی عنوان کرد: در استان کرمان این دانشکده‌ها در واحدهای شهید حاج‌قاسم سلیمانی (کرمان) و همین‌طور واحدهای جیرفت، زرند و بم دایر شده‌اند و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد راه‌اندازی آنها در سایر واحدهای استان نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این دانشکده‌ها آموزش‌های مهارتی را به دو صورت رسمی با اعطای مدارک مرسوم دانشگاهی و هم غیررسمی از طریق راه‌اندازی مدارس عالی مهارت و فعالیت‌های کاربنیان و مراکز مدیریت و مشاوره شغلی و توسعه این فعالیت‌ها از طریق طرح‌های دیگر مانند طرح پویش ارائه می‌شود.

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان توضیح داد: با راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، ارتباط و تعامل دانشگاه با صنعت وارد مرحله جدیدی شده است؛ چراکه عمده فعالیت‌های این دانشکده‌ها بدون تعامل دانشگاه و صنعت عملاً ابتر خواهد ماند.

۵ مدرسه عالی مهارتی جدید راه‌اندازی می‌شود

منظری‌توکلی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان مصمم است اهداف و رویکردهای اصلی راه‌اندازی این دانشکده‌ها را به‌صورت عینی و عملی پیاده‌سازی و اجرا کند تا بتواند نقیصه کمبود نیروی متخصص و کارآفرین را به‌عنوان نیاز اصلی جامعه جبران کند. در این راستا پنج مدرسه عالی مهارتی جدید در واحدهای دانشگاهی استان در دست راه‌اندازی است که با اخذ مجوز تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد.

وی یادآور شد: راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی با عناوین کشاورزی نوین در واحد انار، معدن و صنعت فولاد در واحد سیرجان، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در واحد بم، منابع طبیعی دام، طیور و آبزیان در واحد بافت، تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی در واحد جیرفت ازجمله این فعالیت‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تأکید کرد: همین‌طور فعالیت‌های کاربنیان در واحدهای دانشگاهی استان در دست راه‌اندازی و در آستانه صدور مجوز است. فعالیت‌هایی مانند کارگاه تولید میوه خشک و چیپس، کارگاه طراحی و دوخت، تولید و پرورش قارچ، فیروزه‌کوبی، میناکاری، تکثیر و پرورش گل‌های آپارتمانی که در این طرح‌ها دانشجویان و دانش‌آموزان علاوه‌بر کسب مهارت به کسب درآمد نیز می‌پردازند.

منظری‌توکلی متذکر شد: همچنین مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در تعدادی از واحدها راه‌اندازی شده و سایر واحدهای دانشگاهی هم ملزم شده‌اند در بازه زمانی سه ماهه این مراکز را راه‌اندازی کنند.

وی گفت: مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی هم با رویکرد مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در انجام فعالیت‌های کاربنیان به‌صورت اختصاصی و مشارکتی با دانشکده‌های مهارت همکاری دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: کسب رتبه‌های فرهنگی و پژوهشی و آموزشی برتر کشور نمونه بارز موفقیت در برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان است و ان‌شاءالله با همراهی و همکاری همه دست‌اندرکاران شاهد ارتقای نرخ تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور عزیزمان باشیم.

به گزارش آنا، اکنون تعداد ۴۹ مدرسه سما در استان کرمان دایر است که حدود ۹ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند و همه‌ساله شاهد رشد و ارتقای این مدارس در زمینه‌های مختلف آموزشی پژوهشی و فرهنگی بوده‌ایم، به‌طوری که در بعضی از این حوزه‌ها مدارس استان کرمان در کشور سرآمد هستند.

انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



منبع:آنـــا
? خیز دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی