حمل‌ محصولات مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان است

فت فتو ـ گروه اقتصاد:محمدی کشاورز اهل جیرفت و پیاز و سیب‌زمینی‌کار نمونۀ کشوری با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کشاورزان در جنوب کرمان،حمل‌ونقل محصولات در فصل برداشت است،گفت:«با توجه به گرمای جنوب کرمان و همزمانی برداشت انواع محصولات،کشاورزان باید به سرعت تولیدات خود را به بازارهای مقصد حمل کنند،اما ‌کمبود وسیلۀ حمل،کرایه‌ها را بسیار بالا […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:محمدی کشاورز اهل جیرفت و پیاز و سیب‌زمینی‌کار نمونۀ کشوری با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کشاورزان در جنوب کرمان،حمل‌ونقل محصولات در فصل برداشت است،گفت:«با توجه به گرمای جنوب کرمان و همزمانی برداشت انواع محصولات،کشاورزان باید به سرعت تولیدات خود را به بازارهای مقصد حمل کنند،اما ‌کمبود وسیلۀ حمل،کرایه‌ها را بسیار بالا می‌برد. در سال‌های گذشته این معضل را بارها با مسئولان ارشد کشوری و استانی مطرح کردیم،اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است».

وی افزود:«مشکل دیگر کشاورزان جنوب کرمان تامین نهاده‌های کشاورزی مثل سم و بذر است؛ هر لیتر سم که تا سال قبل ۳۰ هزار تومان قیمت داشت،در حال حاضر در بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و هیچ نظارتی بر فروش سموم کشاورزی نیست».

این کشاورز نمونۀ جنوب کرمان با اشاره به فقدان صنایع جانبی کشاورزی در منطقه اظهار کرد:«عمدۀ محصول صادارتی ما به کشورهای حاشیۀ خلیج‌فارس،عمان و روسیه است که باید با سفارش مشتری و در سایز و بسته‌بندی مناسب ارسال شود اما ضعف و نبود واحدهای دانه‌بندی و بسته‌بندی از مشکلات صادرات تولیدات کشاورزی جنوب کرمان است».

به گزارش فت فتو به نقل از فت فتو کرمان،وی بیان کرد:«اجرای سیاست‌های تشویقی مانند اختصاص لاستیک به رانندگان یا کمک گرفتن از ناوگان حمل‌و‌نقل ارگان‌ها و سازمان‌ها بسیار می‌تواند در حل مشکل حمل محصولات کشاورزی جنوب کارساز باشد».

محمدی همچنین گفت:«برای کاشت پیاز،بذر مناسب در منطقه جنوب کرمان را هر قوطی ۴۰۰ گرمی حدود چهار میلیون تومان خریداری می‌کنیم که هر کیلو بذر ۱۴ میلیون تومان برای کشاورز تمام می‌شود و این در حالی است که هر قوطی بذر پیاز به قیمت دولتی ۶۰۰ هزارتومان است و مافیای وارد کننده  از این تفاوت  قیمت سود کلانی می‌برد».

وی با اشاره به هزینه‌های بالای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی از قبیل سیب‌زمینی،پیاز و صیفی‌جات بیان کرد:«هر کیلو پیاز از کشاورز چهار هزار تومان توسط دلالان خریداری می‌شود اما در مغازه‌ها ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و سود واقعی به جیب واسطه ها می‌رود».

این کشاورز نمونۀ جنوب کرمان با اشاره به فقدان صنایع جانبی کشاورزی در منطقه افزود:«بنده چندین سال است که در شهرک صنعتی جیرفت زمینی را برای انجام تمام فرآیندهای مربوط به صادرات به داخل و خارج از کشور محصول خریداری کرده‌ام اما متاسفانه هیچ‌گونه همکاری با بنده برای راه‌اندازی این مجتمع نشده است و مسئولان  فقط زبانی از کشاورزان  حمایت می‌کنند و ما عملی چیزی ندیدیم». / الف




حمل‌ محصولات مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان است

منبع:خبر کرمان
?

حمل‌ محصولات مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی