حسن‌پور: خام فروشی از معضلات استان کرمان است 

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خام فروشی را از معضلات استان کرمان برشمرد و تاکید کرد که کرمان ظرفیت زیادی را برای تولید و صادرات فراوان مواد معدنی دارد. به گزارش فت فتو، شهباز حسن پور نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر جمعی از خبرنگاران پارلمانی به استان کرمان […]

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خام فروشی را از معضلات استان کرمان برشمرد و تاکید کرد که کرمان ظرفیت زیادی را برای تولید و صادرات فراوان مواد معدنی دارد.

به گزارش فت فتو، شهباز حسن پور نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر جمعی از خبرنگاران پارلمانی به استان کرمان با اشاره به ظرفیت های شرکت سنگ آهن گهر زمین، گفت: کارخانه های گندله ۵ میلیون تنی، ذوب آهن، دو کارخانه کنستناتره و دو اهن اسفنجی بیش از ۵ سال مجوز گرفتند ولی هنوز شروع به کار نکردند.

وی در ادامه خام فروشی را یکی معضلات استان کرمان برشمرد و تاکید کرد که کرمان ظرفیت زیادی را برای تولید و صادرات فراوان مواد معدنی دارد.

حسن پور همچنین گفت که با وجود معادن زیاد در شهرستان سیرجان اما در چند کیلومتری معادن مردم روستاها آب آشامیدنی ندارند. از طرف دیگر در استان کرمان ۵ هزار توده معدنی وجود دارد اما ۲۵ درصد مردم زیر خط فقر هستند.

معاون شرکت ملی مس: برای توسعه و افزایش تولید به حمایت معنوی سه قوه نیاز داریم

همچنین بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ایران در نشست با جمعی از خبرنگاران پارلمانی در تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت ملی مس، گفت: شرکت ملی مس در حال حاضر ۶۵ پروژه مختلف در حوزه‌های متنوع زنجیره تولید مس از اکتشاف و فراوری گرفته تا ذوب و پالایش و صنایع پایین دستی به ارزش سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلار در دست اجرا دارد که تا پایان سال با راه‌اندازی سه پروژه دره زار، درآلو و فلوتاسیون سرباره حدود ۳۳۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس اضافه می‌شود که در این صورت تقریبا ۶۰۰ میلیون دلار به درآمد سالیانه شرکت اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: مجتمع سرچشمه، مجتمع شهربابک، مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان شرقی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی مس ایران است.

رحمتی با تاکید بر سهم مهم ایران از کمربندهای کشف شده مس در جهان، عنوان کرد: در دنیا سه کمربند مهم جهانی مس وجود دارند. اولین کمربند جهانی مس در آمریکای جنوبی کشف شده که کشورهای شیلی و پرو از مهم‌ترین کشورهای واقع شده در این کمربند هستند. دومین کمربند جهانی مس که ایران در آن قرار گرفته است که کشورهای رومانی، بلغارستان، صربستان و ترکیه آغاز شده و پس از عبور از ایران، وارد کشور چین می‌شود و نهایتا به معدن عظیم گراسبرگ اندونزی ختم می‌شود. سومین کمربند جهانی مس نیز در آفریقا واقع شده که کشورهای کنگو و زامبیا بر روی این کمربند قرار دارند.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ میلیارد تن میزان اکتشافات کشف شده شرکت ملی مس ایران است که این میزان پاسخگوی نیاز ۱۵۰ سال آینده کشورمان خواهد بود. این میزان ذخایر متعلق به اکتشافات صورت گرفته بر روی تنها ۷ درصد از مساحت ایران است و ۹۳ درصد آن باقی مانده و این نشان می‌دهد کشورمان پتانسیل بسیار بالایی در مس دارد. این در حالی است که کشوری مانند کانادا دومین دور اکتشاف را آغاز کرده یعنی یک دور کل مساحت کشور را اکتشاف کردند و برای دور دوم اکتشاف آغاز شده است.

وی اضافه کرد: نوار مس ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا ضخیم‌تر است که البته این موضوع بخشی از برکت اعطایی خداوند به ملت بزرگ ایران است و پتانسیلی عظیم محسوب می‌شود. خداوند لطف بسیار بزرگی به ملت ایران داشته است چراکه تقریبا تمام عناصر جدول مندلیف در خاک ایران موجود است. ایران هشتمین کشور دنیا در زمینه مس خالص محسوب می شود؛  ما ۴۶ میلیون تن مس خالص داریم که اگر اکتشافات جدید را هم تکمیل کنید به جایگاه دوم و سوم دنیا می رسیم این در حالی است که شیلی و لهستان در جایگاه های بالاتر از ایران قرار دارند.

وی افزود: شرکت ملی مس ایران به دنبال آن است که تولید ۳۰۰ هزار تنی کاتد معدنی در شرایط فعلی را به یک میلیون تن در سال برساند. که این افزایش تولید درآمد سالیانه ما را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. ایران در جایگاه هجدهم دنیا در زمینه تولید مس کاتدی در سال ۲۰۲۱ میلادی قرار دارد ولی برنامه‌ریزی توسعه بیشتر آن را هم داریم.

معاون شرکت ملی مس تاکید کرد: برای این توسعه و افزایش تولید حتی یک ریال نیاز به وام منابع مالی نداریم و فقط حمایت معنوی سه قوه را می‌خواهیم. برخی از مسئولین کشورمان با ظرفیت شرکت ملی مس ایران آشنا نیستند این در حالی است که این شرکت می‌تواند ۳۰ درصد درآمدهای ارزی کشورمان را تامین کند؛ ما ۴۶ میلیون تن ذخیره ثابت شده مس در کشورمان داریم.

رحمتی در خصوص درآمد شرکت ملی مس، اظهار داشت: قیمت تمام شده مس در دنیا ۲۵۰۰ دلار به ازای هر تن است این در حالی که هزینه تولید هر تن مس در شرکت ملی مس ۲۴۰۰ دلار است؛ ما در سال گذشته به صورت میانگین هر تن در آن ۹۵۰۰ دلار به کشورهای مختلف فروخته‌ایم که نشان دهنده ارزش افزوده بالای فروش مس برای کشورمان است.

اولویت اول کشور سودآوری و افزایش ثروت برای حمایت معیشتی از مردم است

وی افزود: امروز اولویت اول کشور سودآوری و افزایش ثروت برای حمایت معیشتی از مردم و همچنین خلق ثروت برای جمهوری اسلامی ایران است.

رحمتی درخصوص کیفیت و عیار محصولات تولیدی ایران، گفت: کیفیت محصولات تولیدی شرکت ملی مس ایران از گرید بازار بورس لندن هم بالاتر است کیفیت و عیار تولید شرکت ملی مس ایران بالاتر از بازار لندن است و یکی از تمیزترین کنسانتره ها در سطح دنیا را تولید می‌کنیم که شهرت جهانی دارد.

وی اضافه کرد: علیرغم تحریم‌ها ظالمانه‌ای که شدیدترین تحریم‌هایی بود که می‌توانست بر نوع بشر اعمال شود بر مردم ما تحمیل شد، پتانسیل صنعت مس برای توسعه پایدار به نحوی است که می‌توانیم یکی از ۵ کشور برتر در جهان باشیم که ثمرات مهم این توسعه صنعت مس درآمدزایی و اشتغال در بعد داخلی خواهد و همینطور می‌تواند به کمک دستگاه دیپلماسی ما بیاید و استکبار امکان تحریم ما را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز که معیشت مردم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش درآمدهای کشور دارد باید سریع‌تر در این زمینه اقدامات مختلف را عملیاتی کنیم.

معاون شرکت ملی مس ایران در ادامه بیات کرد: میانگین درآمد صادراتی ۱۶ سال اخیر شرکت ملی مس ایران ۲ میلیارد دلار بوده است؛ جمع کل فروش شرکت ملی مس در ۱۶ سال اخیر هم بیش از ۳۲ میلیارد دلار بوده است؛ میانگین سود سالیانه ۹۰۰ میلیون دلاری را هم داریم؛ همچنین به طور متوسط بیش از ۴۴ درصد سود خالص شرکت ملی مس  داشته ایم. تولید یک میلیون تن مس محتوی در برنامه ریزی ۵ تا ۱۰ ساله ما وجود دارد که امکان پذیر است.

رحمتی خاطرنشان کرد: هزار و ۷۵ مگاوات برق تجدیدپذیر توسط شرکت ملی مس ایران سرمایه‌گذاری شده است؛ سال گذشته هم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم؛ بیشترین صادرات ما به کشور چین است.

وی درباره برخی انتقادات نمایندگان مجلس از شرکت ملی مس ایران گفت: برخی اوقات اطلاعات کافی درباره شرکت ملی مس ایران به نمایندگان مجلس داده نمی‌شود و یا این اطلاعات به صورت گزینشی به آنها داده می‌شود؛ این در حالی است که ما خواهان حمایت معنوی مجلس از شرکت ملی مس ایران هستیم. 

معاون شرکت ملی مس ایران درخصوص تامین نیاز داخلی مس افزود: کل مصرف مس در ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است این در حالی است که تولید سالانه ما ۲۸۲ هزار است؛ وقتی میزان تولیدات ما ۲ برابر نیاز داخلی است حتما باید مقادیر باقیمانده را صادر کنیم؛ هیچ گاه نیاز داخلی را لنگ نگذاشتیم و زمانی که صادرات محور باشیم هم ارزش محسوب می‌شود.

وی درباره میزان حمایت از نخبگان و دانش بنیان ها خاطرنشان کرد: شرکت ملی مس ایران بدون برگزاری آزمون نخبگان معدل الف و ممتاز را جذب می کند؛ همچنین از ظرفیت دانش بنیان ها و متخصصین نوآور استفاده کرده و خواهد کرد ضمن اینکه مرکز شتاب دهنده وابسته به شرکت ملی مس ایران هم ایده های معدنی متخصصین را عملیاتی می کند.

انتهای پیام




حسن‌پور: خام فروشی از معضلات استان کرمان است 

منبع: ایـسنا
? حسن‌پور: خام فروشی از معضلات استان کرمان است