ثبت ملی ۳ شهر و یک روستای صنایع‌دستی در استان‌­های خراسان رضوی و کرمان

تهران- فت فتو- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سه شهر و یک روستا صنایع دستی از استان های خراسان رضوی و کرمان در رشته های ابریشم کشی، حصیربافی و فیروزه تراشی ثبت ملی شدند. به‌ گزارش فت فتو از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم […]

تهران- فت فتو- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سه شهر و یک روستا صنایع دستی از استان های خراسان رضوی و کرمان در رشته های ابریشم کشی، حصیربافی و فیروزه تراشی ثبت ملی شدند.

به‌ گزارش فت فتو از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی دهکردی گفت: با توجه به درخواست­‌های جدید و بررسی­‌های انجام شده به تازگی سه شهر بایگ از استان خراسان رضوی در رشته ابریشم­‌کشی، بافق از استان کرمان در رشته حصیربافی و فیروزه از استان خراسان رضوی در رشته تراش فیروزه و روستای بسک از استان خراسان رضوی در رشتۀ ابریشم کشی مورد بررسی قرار گرفته و ثبت ملی شده‌­اند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی را فرصتی دانست که اگر برنامه‌­ریزی تعاملی و صحیحی برای بهره‌­برداری از آن‌­ها انجام شود، می­‌تواند نقشی به سزایی در زمینه توسعه و پیشرفت نقاط ثبت شده داشته باشند.

وی تصریح کرد: ثبت ملی این شهرها و روستاها، علاوه بر امکان ثبت بین‌­المللی توسط شورای جهانی صنایع‌دستی، می‌­تواند مشوق مناسبی برای افزایش تولید، رونق گردشگری و جلوگیری از مهاجرت باشد.

صدور احکام دبیران ۳ شهر و یک روستای صنایع‌دستی ثبت ملی

جلالی دهکردی با تأکید بر جایگاه ویژه شهرها و روستاهای صنایع‌دستی که به ثبت ملی رسیده­‌اند و ثبت اخیر سه شهر و یک روستا  بیان کرد: به‌منظور امکان استفاده از ظرفیت‌های این مناطق در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه تولید و گردشگری، ضرورت وجود دبیرخانه­‌ای به‌منظور هماهنگی امور و ایجاد زیرساخت‌­های لازم بسیار محسوس بود. به ویژه آنکه محصولات صنایع‌دستی این شهرها و روستاها به دلیل دارا بودن سبقه تاریخی و بومی قابلیت فراوانی برای تحقق اقتصاد هویت­‌بنیان دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت تسریع در آغاز امور مربوطه و خدمت­‌رسانی هرچه بیشتر، دبیرخانه­‌های شهرها و روستای مذکور تشکیل و مطابق با مقررات مرتبط، دبیران آن­ها علی اکبر محمدخانی، شهردار بایگ به عنوان دبیر شهر بایگ، سیدعلی نوروززاده، شهردار بافق به عنوان دبیر شهر بافق، هادی درودی شهردار فیروزه به عنوان دبیر شهر فیروزه و علی‌اکبر کی­‌پور، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه به عنوان دبیر روستای بسک تعیین شده‌اند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ابراز امیدواری کرد: با تداوم ایجاد زیرساخت­‌های مورد نیاز در شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی و آغاز فعالیت دبیرخانه­‌های یاد شده، امکانات بیشتری برای توسعه این مناطق و تحقق اقتصاد هویت­‌بنیان آن‌­ها فراهم شود.

جلالی دهکردی گفت: پیش­‌بینی می‌شود عملیات اجرایی برای برنامه­‌های آتی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور با استفاده از ظرفیت­‌ها و امکانات دستگاه­‌های اجرایی مستقر در مناطق مورد نظر موجب شکوفایی آن­‌ها را فراهم کند.




ثبت ملی ۳ شهر و یک روستای صنایع‌دستی در استان‌­های خراسان رضوی و کرمان

منبع: ایرنـا
? ثبت ملی ۳ شهر و یک روستای صنایع‌دستی در استان‌­های خراسان رضوی و کرمان