ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان

در هفته گذشته گلباف استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و سفید سنگ استان خراسان رضوی با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ لرزیدند؛ ضمن آنکه در استان کرمان زلزله‌های ۴.۵ و ۳.۵ به ثبت رسید. به گزارش فت فتو، در روز ۲۸ تیرماه جاری، سفید سنگ استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ لرزید. به […]

در هفته گذشته گلباف استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و سفید سنگ استان خراسان رضوی با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ لرزیدند؛ ضمن آنکه در استان کرمان زلزله‌های ۴.۵ و ۳.۵ به ثبت رسید.

به گزارش فت فتو، در روز ۲۸ تیرماه جاری، سفید سنگ استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ لرزید. به اعتقاد محققان حوزه زلزله‌شناسی، شمال شرق ایران یکی از مناطق فعال به لحاظ لرزه‌خیزی است و در طول تاریخ، زمین‌لرزه‌های مخرب زیادی را متحمل شده، به گونه‌ای که زمین‌لرزه سال۸۴۰ میلادی در منطقه تربت‌جام با بزرگای برآورد شده ۶.۵ و زمین‌لرزه‌های ۱۶۸۷ و ۱۶۷۳ میلادی مشهد با بزرگای حدود ۶.۶، از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است. ضمن آنکه شهرهای نیشابور و قوچان بارها متحمل زمین‌لرزه‌های قوی با بزرگای بالای ۷ شده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور ۲۱ گسل در خراسان رضوی وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به گسل‌های “کشف رود”، “تربت جام”، “بینالود”، “تربت جام سبزوار”، “دشت بیاض”، “سرایان”، “نیشابور یا کپه داغ” و “درونه” اشاره کرد. گسل بینالود با طول ۹۵ کیلومتر از ۱۵ کیلومتری شرق نیشابور می‌گذرد و گسل تربت جام با طول ۴۰ کیلومتر از یک کیلومتری شمال شرق تربت جام عبور می‌کند. گسل کشف رود ۱۲۰ کیلومتر است و به موازات رشته کوه‌های کپه داغ و کناره شمالی دشت مشهد کشیده شده است.

همچنین گلباف استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ را تجربه کرد و در قصرشیرین استان کرمانشاه، زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ و دیباج استان سمنان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ به ثبت رسید.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۵ تیر

در حصارگرمخان استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷ و در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در بندر چارک استان هرمزگان زلزله‌هایی به بزرگای ۲.۸، ۳.۵ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد.

یکشنبه ۲۶ تیر

در بلوک استان کرمان زلزله ۲.۸  گزارش شد.

گلباف استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری گلباف، ۲۳ کیلومتری سیرچ و ۲۵ کیلومتری اندوهجرد این استان گزارش شد. زلزله ۳.۴ در عمق ۹ کیلومتری و زلزله ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

خانه زنیان استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری خانه زنیان، ۳۵ کیلومتری کازرون و ۳۷ کیلومتری نودان این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲۷ تیر

بندر خمیر استان هرمزگان بعد از یک زلزله به بزرگای ۲.۹، با زمین‌لرزه دیگری به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید. زلزله ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در بردخون استان بوشهر زلزله ۲.۸، در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹، در راور استان کرمان زلزله ۲.۷ و در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۹ رخ داد.

سه‌شنبه ۲۸ تیر

قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۸ کیلومتری قصر شیرین و ۳۴ کیلومتری عراق گزارش شد.

در امیریه استان سمنان زلزله ۲.۵، در بندر گناوه استان بوشهر زلزله ۲.۹، در راور استان کرمان زلزله ۲.۹ و در باسمنج استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸ رخ داد.

سفید سنگ استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۶ کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۲۷ کیلومتری سفید سنگ، ۳۸ کیلومتری نصرآباد و ۴۲ کیلومتری قلندرآباد این استان بوده است.

بندر خمیر استان هرمزگان بعد از یک زلزله ۳.۷ در عمق ۱۲ کیلومتری با زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۹ در عمق ۸ کیلومتری لرزید.

چهارشنبه ۲۹ تیر

در کنگ استان هرمزگان زلزله ۲.۶، در رامیان استان گلستان زلزله ۲.۹ و در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷رخ داد.

راور استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری راور، ۵۲ کیلومتری کوهبنان و ۵۶ کیلومتری کیانشهر این استان گزارش شد.

پنج شنبه ۳۰ تیر

آران و بیدگل استان اصفهان زلزله ۲.۷، جاجرم استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۷، جورقان استان همدان زلزله ۲.۵، رفسنجان استان کرمان زلزله ۲.۶ و دیباج استان سمنان زلزله ۲.۶ را تجربه کردند.

در بندر خمیر استان هرمزگان بعد از زلزله ۲.۸، زمین‌لرزه دیگری به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و مرکز آن در ۲۰ کیلومتری بندر خمیر، ۳۸ کیلومتری لافت و ۵۸ کیلومتری کنگ این استان گزارش شد.

جمعه  ۳۱ تیر

در بندر چارک استان هرمزگان دو زلزله ۲.۸ و دو زلزله ۲.۹ رخ داد.

دیباج استان سمنان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن ۱۹ کیلومتری دیباج و ۲۶ کیلومتری دامغان استان سمنان و ۴۰ کیلومتری بیشه‌بنه استان مازندران بوده است.

انتهای پیام




ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان

منبع: ایـسنا
? ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان