تولید قدرت در پرتو آموزه های عاشورا

محسن سنجری کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر نگاه عمیق وراهبردی به آموزهای مکتب ساز عاشورا بیاندازیم قطعا در تولید قدرت مهم است وحرکت ضد استکباری را پایه گذاری کرده چنان کرد که دودمان دستگاه اموی را با روایت گری زینب کبری وامام سجاد بر باد داد. محسن سنجری در گفتگو با  فت فتو  گفت: معمولا هر کشور […]

محسن سنجری کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر نگاه عمیق وراهبردی به آموزهای مکتب ساز عاشورا بیاندازیم قطعا در تولید قدرت مهم است وحرکت ضد استکباری را پایه گذاری کرده چنان کرد که دودمان دستگاه اموی را با روایت گری زینب کبری وامام سجاد بر باد داد.

محسن سنجری در گفتگو با  فت فتو  گفت: معمولا هر کشور و یا هرجریانی برای حفظ تمامیت ارضی واعتقادی خود نیازمند مولفه های مهم و تاثیر گذاری می باشد.

وی افزود:  از این روبرخی دنبال رو قدرت های نظامی، یاکشورهای قوی، وسازمانهای قدرتمند هستند وخود را به عضویت آنان درمی آورند ویا هم پیمان آنان می شوند، تادر مواقع ضروری از لحاظ قدرت دفاعی ازآنان دستگیری کنند.

کارشناس مسائل  سیاسی بیان کرد: ولی گاهاً در بسیاری از مواقع کشورهای مد نظر، یاقدرت های فوق، میدان را  خالی کرده، وهیچ اعتباری به قرار دادها، وکنوانسیونها و…قائل نیستند.

وی تصریح کرد: اگر نگاه عمیق وراهبردی به آموزهای مکتب ساز عاشورا بیاندازیم قطعا در تولید قدرت مهم است وحرکت ضد استکباری را پایه گذاری کرده چنان کرد که دودمان دستگاه اموی را با روایت گری زینب کبری و امام سجاد بر باد داد.

سنجری تاکید کرد: هر جنبش آزادی خواهی که طی این ۱۴۰۰سال صورت گرفته با نگاه عمیق به درسها وعبرتهای عاشوراست، واگرامروز مکتب شیعه مکتب پیش رونده وپیش برنده است برگی از برگهای زرین نهضت سید الشهداست، واین دانشگاه عظیم درخود برای هرسن وهرجنسیتی الگوی تمام وکمال دارد.

کارشناس مسائل  سیاسی گفت: نگاه انسان سازی آن از پذیرش توبه حر تا در دامان گرفتن سرجون و تا انقلابهای پی درپی که نمونه بارز آن انقلاب اسلامی است، موجودیت محرم صفر با ظرف بزرگ عاشوراست که به تعبیر امام خمینی، این محرم صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

وی افزود: بیدار کردن خفته دلان تا مهار فتنه ها با سنجه خواص اهل حق وخواص اهل باطل برمحور زیارت نامه جامع عاشورا، و معرفی کوردلان وبزدلان، ونام بردن از خاندان فاسداموی، وشخصیتهای مدعی  پیشگام در اسلام آوری که برای رسیدن به آلاف وعلوف دنیا سر پسر پیغمبر را بر نی کردند ودر کوچه وبازار چرخاندند، برای تفکیک جبهه نار، از جبهه نور، برای عظمت به خواستگاه حیات محمدی وممات محمدی و اما از این بین تکیه به مکتب عظیم عاشورا دست انسان را همیشه پر نگه می دارد.وبرای انسان تولید قدرت باالگو گیری از جریان عاشورا می کند.

سنجری بیان کرد: امام خمینی فرمودند، (کُلُّ یومِ عاشُورا وَ کُلُّ اَرضِ کَربَلا یک کلمه بزرگی است، کربلا چه کرد؟ ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه زمین ها باید این طور باشند.

کارشناس مسائل  سیاسی تصریح کرد:  نقش کربلا این بود که سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) با چند نفر جنگ کرد، عدد معدودی به کربلا آمدند و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار، در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند.

وی تاکید کرد: همه جا باید این طور باشد و همه روز هم باید این طور باشد، همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید در مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلا است و باید نقش کربلا را پیاده کنیم. 

کُلُّ یومٍ عاشُورا»؛ سرمشقی برای امت اسلامی

سنجری گفت: دستور آموزنده «کُلُّ یومٍ عاشُورا وَ کُلُّ أَرضٍ کَربَلاء» باید سرمشق امت اسلامی باشد. قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین، عاشورا قیام عدالت خواهان، با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ، در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه، سرلوحه زندگی است در هر روز و در هر سرزمین.)

کارشناس مسائل  سیاسی افزود: کربلا وعاشورا درهم تنیده شدند وماچه می دانیم کربلا چیست وخوب درکی از حقیقت حسین (ع)برایمان جانیفتاده ازحقیقت حضرت زینب وقمر بنی هاشم گاهی در روضه ها قطره ای اشک بردیدگانمان جاری می شود وگاهی آن را ممزوج با مصائب خود می کنیم.

وی بیان کرد:  حقیقت امام حسین باآنچه در افکار ما وازمقابل چشمان ما می گذرد حقیقتی است غیر قابل وصف او که حرکت خود را با جمله، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».او که فریاد ش برای این حرکت بزرگ این بود بخدا اگر در تمام کره زمین یک متر جا که رویش بنشینم نداشته باشم من هرگز با یزید بیعت نمی کنم.

کارشناس مسائل  سیاسی گفت:  اَلْمَوْتُ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ الْعارِ؛ مرگ بهتر از زندگى ننگين است و أَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِىِّ * آلَيْتُ أَنْ لا أَنْثَني أَحْمي عِيالاتِ أَبي * أَمْضي عَلى دينِ النَّبِىِّ»
منم حسين بن على(عليه السلام)، سوگند ياد كردم كه در برابر دشمن سر فرود نياورم، از خاندان پدرم حمايت مى كنم و بر دين پيامبر رهسپارم در جای دیگر فرمودند «فَمِثْلی لا یُبایِعُ مِثْلَهُ» در جای دیگر با ردّ پیشنهاد تسلیم شدن فرمود:«لا اُعْطیكُمْ بِیَدی اِعْطاءَ الذَّلیل»

سنجری بیان کرد: همچون ذلیلان دست بیعت با شما نخواهم داددر مورد دیگر، پس از برخورد با سپاه حرّ، در شعری كه با مطلع «سَأَمْضی وَ ما بِالْمَوْتِ عارٌ عَلَی الْفَتی» خواند، در آخر آن فرمود:‌ «كفی بكَ ذُلّاً اَنْ تَعیشَ مُرَغَّماً» كه زندگی تحت فشار دیگران را ذلت‌بار خواند و سپس افزود: «من از مرگ، باكی ندارم. مرگ، راحت‌ترین راه برای رسیدن به عزّت است. مرگ در راه عزّت، زندگی جاودانه است و زندگانی ذلت‌بار، مرگ بی‌حیات است. مرا از مرگ می‌ترسانی؟ چه گمان باطلی! همّتم بالاتر از این است كه از ترس مرگ، ظلم را تحمّل كنم. بیش از این نمی‌توانید كه مرا بكشید. مرحبا به مرگ در راه خدا. ولی شما با كشتنم نمی‌توانید شكوه و عزّت و شرف مرا از بین ببرید. چه هراسی از مرگ؟»

وی افزود: مرگ دوستی آن هم از جنس شهادت،مرگ باعزت،دوری ازذلت،وآزادگی در پرتو عنایت خدا چون باخواسته خدادر تضاد نیست عالی ترین فرمول زندگی حسینی خواهد بود. ومولفه دائمی قدرت نرم وسخت خواهد بود برای دنباله روان مکتبش.

انتهای پیام/ تاج الدینی




تولید قدرت در پرتو آموزه های عاشورا

منبع:آرمـان
? تولید قدرت در پرتو آموزه های عاشورا