تولید عنصر رنیوم در ایران توسط نخبه ی جوان کرمانی

محمد علی نژاد محمودی کارآفرین نمونه کرمانی و مدیر عامل شرکت فروآلیاژ رباط توانسته است با گرد هم آوردن نخبگان جوان طرح تولید رنیوم درایران را رقم بزند. محمد علی نژاد محمودی کارافرین و صادر کننده نمونه کرمانی در گفتگو با خبرنگار فت فتو گفت: رنیوم از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است نشانه کوتاه آن […]

محمد علی نژاد محمودی کارآفرین نمونه کرمانی و مدیر عامل شرکت فروآلیاژ رباط توانسته است با گرد هم آوردن نخبگان جوان طرح تولید رنیوم درایران را رقم بزند.

محمد علی نژاد محمودی کارافرین و صادر کننده نمونه کرمانی در گفتگو با خبرنگار فت فتو گفت: رنیوم از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است نشانه کوتاه آن reو عدد اتمی آن ۷۵ است رتیوم فلزی سفید_نقره ای و سنگین از گروه فلزات واسطه است که شکل ظاهری آن به منگنز شباهت دارد و از طریق استخراج و پالایش سنگ های معدنی مس و مولیبدن تولید می‌شود .
وی افزود: نام این عنصر در سال ۱۹۲۵ کشف شد و برگرفته از رود راین در اروپای غربی است این عنصر از کمیاب ترین عناصر روی زمین است و فراوانی آن در پوسته زمین یک در میلیارد برآورد شده است که بالاترین نقطه جوش در بین تمامی عناصر و پس از تنگستن و کربن سومین نقطه ذوب بالا را دارند.
نژاد محمودی تاکید کرد: تحمل حرارتی بالای این فلز باعث شده است تا از ابر آلیاژهای نیکل و رنیوم در ساخت موتورهای جت استفاده شود، نسل دوم ابر آلیاژهای آلومینیوم که در موتورهای توربوفن جنگنده هایی چون اف_ ۱۴ ،اف_۱۵،اف_ ۱۶ استفاده شده‌اند دارای ۳ درصد رنیوم و نسل سوم این آلیاژها که در موتورهای اف _۲۲ و اف _۳۵ استفاده شده اند حاوی ۶ درصد رنیوم هستند لذا حدود ۷۰ درصد رنیوم تولیدی دنیا برای ساخت موتورهای جت استفاده می شود.
وی افزود: دومین کاربرد مهم این فلز در ساخت کاتالیزورهای پلاتین_رنیوم است که برای ساخت بنزین بدون سرب و اکتان بالا استفاده می‌شود که تولید سالانه این فلز ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن است و پرو شیلی آمریکا و لهستان مهمترین تولیدکنندگان آن هستند، رنیوم با توجه به کمیابی از گران ترین فلزات

است که تنها طلا و فلزات گروه پلاتین از آن گرانتر هستند.
این مقام مسول افزود: اکنون فرو آلیاژ رباط رنیوم مورد نیاز صنایع مورد نیاز خود از ساخت بنزین با تجهیزات نظامی را در داخل تولید می کند.
نژاد محمودی اظهار کرد: مجتمع فروآلیاژ رباط از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فرآوری سنگ های کم عیار معادن است و از آنجایی که فرومنگنز از نیازهای مبرم کارخانجات فولاد سازی کشور بوده و در حال حاضر ۳۰ درصد در داخل و مابقی با صرف میلیون‌ها دلار ارز از خارج کشور وارد می‌شود و مشکل اصلی کارخانجات تولید فرومنگنز کمبود سنگ منگنز با عیار بالای ۳۰ درصد است.
نژاد محمودی با بیان اینکه تیم عارضه یاب ما توانست مشکل تامین سنگ منگنز را بومی سازی کند گفت: قبل از تحریم ها سنگ منگنز از خارج وارد می‌شد لذا با توجه به اینکه ذخایر بالای سنگ های سیلیس منگنزدار با عیار پایین در کشوربه وفور موجود بود لذا این مجتمع توانست با تحقیقات و روش‌های مختلف استحصال منگنز را از سنگ‌های کم عیار به دست آورد.
این نخبه کرمانی ادامه داد:  با تدوین تکنولوژی جدید و با داشتن امکانات ماشین سازی و مهندسین با تجربه در زمینه طراحی ساخت و نصب ماشین آلات صنایع معدنی با خرید چندین معدن بزرگ منگنز کم عیار مبادرت به تجهیز واحدهای فرآوری در معادن و تولید کنسانتره منگنز با عیار ۴۰ درصد کردیم.
این صنعتگر در پایان خاطر نشان کرد: با تولید منگنز با عیار ۴۰ درصد، در نهایت بریکت، باعث تامین بیش از ۸۰ درصد خوراک سنگ منگنز کوره‌های قوس این مجتمع شد که این تکنولوژی در آینده نزدیک در چندین محدوده در اقصی نقاط کشور به اجرا در می‌آید و بخش زیادی از نیاز کارخانجات فولاد کشور به فرومنگنز را تامین خواهد کرد و باعث اشتغال حداقل ۱۲۰۰ نفر نیرو به صورت مستقیم خواهد شد.
انتهای پیام / رسولیان




تولید عنصر رنیوم در ایران توسط نخبه ی جوان کرمانی

منبع:آرمـان
? تولید عنصر رنیوم در ایران توسط نخبه ی جوان کرمانی