تورم آبان ۴۴ درصد شد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد آنا، شاخص قیمت مصرف کننده که عمدتا به تورم عمومی شناخته می‌شود برای آبان ماه امسال اعلام شد. **تورم نقطه به نقطه آبان بر این اساس تورم نقطه به نقطه آبان امسال در مقایسه با آبان سال گذشته ۴۸.۱ درصد بود. این شاخص در مقایسه با تورم نقطه به نقطه […]

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد آنا، شاخص قیمت مصرف کننده که عمدتا به تورم عمومی شناخته می‌شود برای آبان ماه امسال اعلام شد.

**تورم نقطه به نقطه آبان

بر این اساس تورم نقطه به نقطه آبان امسال در مقایسه با آبان سال گذشته ۴۸.۱ درصد بود. این شاخص در مقایسه با تورم نقطه به نقطه مهر امسال کاهش نیم درصدی داشته است.

تورم نقطه‌ای گروه خوارکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کاهش ۳ درصدی نشان داده و به ۶۷.۷ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه آبان ماه امسال برای خانوار‌های شهری با کاهش ۴ دهم درصدی به ۴۷.۳ درصد و روستایی با کاهش ۹ دهم درصدی به ۵۲.۳ درصد بوده است.

**تورم ماهانه آبان

تورم ماهانه خانوار‌های کشور آبان امسال ۲.۱ درصد برآورد شده که در مقایسه با تورم ماهانه مهر امسال کاهش ۹ دهم درصدی نشان می‌دهد. تورم ماهانه گروه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۱.۳ درصد بوده است.

تورم ماهانه خانوار‌های شهری و روستایی در آبان سال جاری ۲.۱ درصد بوده است.

**تورم سالانه آبان

تورم سالانه خانوار‌های کشور در آبان ۱۴۰۱ (۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال) ۴۴ درصد بود که در مقایسه با تورم سالانه مهر ماه (۱۲ ماهه منتهی به مهر ۱۴۰۱) افزایش ۱.۱ درصدی نشان می‌دهد.

این شاخص (تورم سالانه) برای خانوار‌های شهری ۴۳.۳ و روستایی ۴۷.۴ درصد است.

**متهمان اصلی تورم آبان

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه همه گروه‌های ۱۲ گانه کالا‌ها و خدمات مثبت است، اما در گروه خوارکی ها، تورم ماهانه آبان نسبت به مهر امسال روغن‌های خوراکی منفی ۷ دهم درصد است.

بیشترین تورم ماهانه آبان امسال در مقایسه با مهر سال جاری گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی به میوه و خشکبار با ۳.۹ درصد اختصاص دارد.

تورم ماهانه مسکن (خرید و فروش) و تورم اجاره بهای مسکن نیز هر دو با ۳.۷ درصد از اصلی‌ترین عوامل تورم ماهانه آبان به شمار می‌روند. تورم نقطه به نقطه آبان امسال مسکن در مقایسه با آبان سال قبل نیز ۳۹.۲ و اجاره‌بها ۳۹.۱ درصد برآورد شده است.

گروه بهداشت و درمان نیز با تورم ماهانه ۴ و نقطه به نقطه ۴۱.۵ درصد بار اصلی تورم ماه گذشته را بر دوش میکشند.

تورم نقطه به نقطه نان و غلات در آبان ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (آبان ۱۴۰۰) ۷۷.۴ درصد، تورم نقطه‌ای روغن‌های خوراکی ۲۵۲.۸ درصد و گوشت قرمز و مرغ ۶۹ درصد بوده است.

انتهای پیام/




تورم آبان ۴۴ درصد شد

منبع:آنـــا
? تورم آبان ۴۴ درصد شد