توافق ارتش راهداری و بنیاد علوی برای احداث راه‌ روستایی/۱۳ روستای کوهستان نمداد بعد از ۴۰سال از بن بست خارج می شود

به همت ارتش،بنیاد علوی و اداره راه شهرستان رودبارجنوب عملیات نقشه برداری آن انجام و تا ماههای آینده زیر سازی و آسفالت خواهد شد، با اجرای این پروژه ۱۳ روستای کوهستان طبق نمداد بعد از ۴۰ سال از بن بست خارج می شود. به گزارش خبرنگار فت فتو از رودبار جنوب،تا خودتان مسافر یک روستا […]

به همت ارتش،بنیاد علوی و اداره راه شهرستان رودبارجنوب عملیات نقشه برداری آن انجام و تا ماههای آینده زیر سازی و آسفالت خواهد شد، با اجرای این پروژه ۱۳ روستای کوهستان طبق نمداد بعد از ۴۰ سال از بن بست خارج می شود.

به گزارش خبرنگار فت فتو از رودبار جنوب،تا خودتان مسافر یک روستا نشوید، هرگز نخواهید دانست نبود راه یعنی چه. راه ۳۰ کیلومتری که در شرایط عادی ۱:۳۰ تا ۲ ساعت می‌تواند طی شود، تبدیل به راهی پنج شش ساعته می‌شود. مسیری که از روی سنگ‌های بزرگ، کوهستانی، سنگلاخ و پر از دست‌انداز می‌گذرد.

 مدام به سوی بالا و پایین، چپ و راست پرت می‌شوید و باید خودتان را و دست‌تان را سفت نگاه دارید که پرت نشوید.

در این سال‌ها که مدام از سیستان و ‌بلوچستان، تا هرمزگان و کرمان و به دورترین روستاها سفر کردهدام؛ به ارزش طلایی «راه»‌ها پی برده‌ام و با تمام وجود متوجه شده‌ام که چرا و به چه دلیل وجود راه‌های زمینی، هوایی، دریایی، شوسه و‌… نشانه توسعه یافتگی و شاخص پیشرفت کشورهاست. 

نبود راه یعنی فقر، یعنی عقب‌ماندگی، یعنی وجود نداشتن رؤیا یا کوتاه بودن سقف آرزوها. راه، راه لعنتی. همه چیز به راه‌ها ختم می‌شود.

داشتن جاده برای روستاییان، درست مثل آرزوی رفتن به ماه است. دور و دست نیافتنی. من بارها و بارها در همین مسیرهای سخت زنان حامله‌ای را دیده‌ام که در آخرین ماه‌های بارداری برای رفتن به بیمارستان سوار بر موتور به شهر می‌رفته‌اند و من همیشه با تعجب فکر می‌کرده‌ام چگونه چنین راه ناهمواری را تاب  می‌آورند؟!خیلی‌ها تاب نمی‌آورند و می‌میرند. 

نداشتن جاده، قربانیان زیادی از روستاییان گرفته است،چه بسا کودکانی که دچار عقرب‌گزیدگی می‌شود و بعد از سختی بسیار که ماشینی پیدا می‌شود، در همین راه‌های بدون جاده، پیش از رسیدن به شهر می‌میرد.

حال با گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی ایران پروژه جاده ی ۱۳ روستای کوهستان طبق نمداد به همت ارتش،بنیاد علوی و اداره راه شهرستان رودبارجنوب عملیات نقشه برداری آن انجام و تا ماههای آینده زیر سازی و آسفالت خواهد شد و مردم این روستاها از زندان بی جاده ای نجات خواهند یافت.

منطقه ی کوهستانی نمداد از لحاظ جغرافیایی از شمال به شهرستان ریگان و از جنوب به بخش جازموریان و از شرق به کوههای بزمان و از غرب به کوههای جبالبارز متصل و در فاصله ی ۳۰ الی ۱۱۰کیلومتری مرکز بخش جازموریان با جاده های خاکی و بعضا صعب العبور قرار دارد.

نبود جاده آسفالت – نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان که بخاطر بعد مسافت تا مرکز بخش منجربه ترک تحصیل ۹۵ درصد دانش آموزان بعد از اتمام دوره ابتدایی در این منطقه می شود.

انتهای پیام/پ




توافق ارتش راهداری و بنیاد علوی برای احداث راه‌ روستایی/۱۳ روستای کوهستان نمداد بعد از ۴۰سال از بن بست خارج می شود

منبع:آرمـان
? توافق ارتش راهداری و بنیاد علوی برای احداث راه‌ روستایی/۱۳ روستای کوهستان نمداد بعد از ۴۰سال از بن بست خارج می شود