تنها ۲۰ درصد ظرفیت‌های گردشگری کرمان مورد استفاده است

کرمان – فت فتو – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان ضمن تشریح راهبردهای تدوین برنامه هفتم توسعه در این استان و نقاط ضعف و قوت هر بخش به جایگاه مهم گردشگری اشاره و تاکید کرد: دیار کریمان به حلقه گردشگری کشور افزوده شده و این درحالی است که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت […]

کرمان – فت فتو – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان ضمن تشریح راهبردهای تدوین برنامه هفتم توسعه در این استان و نقاط ضعف و قوت هر بخش به جایگاه مهم گردشگری اشاره و تاکید کرد: دیار کریمان به حلقه گردشگری کشور افزوده شده و این درحالی است که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت های موجود این بخش استفاده می شود.

به گزارش فت فتو، جعفر رودری روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: گردشگری کرمان به حلقه گردشگری کشور (استان‌های یزد، اصفهان و شیراز) اضافه شده که میراث فرهنگی استان بایستی در این بخش برنامه ریزی کند.

به گفته وی اداره کل میراث فرهنگی استان باید در این حوزه به برگزاری تورهای گردشگری توجه کند و همچنین بایستی سند آمایش استان را همسو با این سیاست در وزارت میراث فرهنگی تنظیم کنیم.

آغاز تدوین برنامه هفتم توسعه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تدوین برنامه هفتم توسعه پس از ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در کشور و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان آغاز شده که پس از تنظیم، نظارت و اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این زمینه ۳۰۰ راهبرد و ۲۵۵ سیاست در هر مسأله کشوری و استانی مشخص شده است.

رودری با تشریح هرکدام از شاخص های توسعه در استان کرمان در بخش های راه، کشاورزی و غیره، مزیت های کرمان در شاهراه های ارتباطی و نیز تولید محصولات خرما و پسته را نیز برشمرد و گفت: باتوجه به شرایط و ظرفیت های موجود این سند در همکاری با سایر سازمان ها تهیه خواهد شد.

حل معضل کم آبی کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: استان کرمان ۹۲۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی آب دارد که برای پاسخگوی نیاز استان و تحقق برنامه رشد اقتصادی، معضل کم‌آبی را حداقل روی کاغذ حل کرده‌ایم(ارائه راهکار) و نیاز است به سمت حل آن برویم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار برنامه های مربوط به توسعه هر بخش در استان افزود: استان کرمان در مجموع کشاورزی سنتی با مصرف آب بالا و بازدهی کم دارد و سهم مصرف آب در حوزه کشاورزی کرمان باوجود کم آبی این استان، ۲ برابر میانگین کشور است.

رودری با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می کنیم اظهار داشت: چاره ای نداریم جز محدودیت بخش سنتی کشاورزی و در صورت تحقق این امر، آب مورد نیاز صنعت با بهره وری مناسب نیز از این محل براحتی تامین می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح های فولاد و پتروشیمی در سند آمایش استان گفت: به هر شکل حرکت کنیم آب مورد نیاز برای توسعه صنعت زیر ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که اگر ۱۰ درصد آب را در حوزه کشاورزی سنتی صرفه جویی کنیم، می توان این نیاز استان را تامین کرد.

وی افزود: معادن ما مساله آب و محیط زیست دارند و در حوزه کشاورزی ۲ برابر توان تکنولوژیک استان استفاده می کنیم؛ در حوزه کشاورزی به طبیعت وابسته ایم در حالی که در حوزه گردشگری و خدمات نیز فقط از ۲۰ درصد ظرفیت استان استفاده می کنیم.

رودری عنوان کرد: جایگاه بنگاه های خرد و متوسط باید تقویت شود لذا برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت در این بخش تعریف شده؛ البته ۵۰ درصد اقتصاد استان وابسته به کشاورزی است که به شدت از طبیعت آسیب پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به توان تخصصی و دانشگاهی بدنه کارشناسی سازمان مدیریت استان کرمان اظهارداشت: توسعه را در بُعد کمی و کیفی دنبال می کنیم و به تضارب توسعه در بعد کمی رسیده‌ایم.

رودری در تشریح و نقد وضعیت موجود گفت: بیمارستان، آموزشگاه و جاده ساخته ایم اما باید دید که تمامی اینها چقدر در شاخص‌های رفاه اجتماعی، برابری و رفع فقر تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به الگوها و تعریف ها از توسعه و نیز نقش دولت ها در آن اظهارداشت: دولت ها دیگر نقش پاروزدن در قایق را ندارند، بلکه نقش سکان داری به خود گرفته اند و در این زمینه کلید واژه حکمرانی مطلوب، کنترل فساد و پاسخگویی در عملکرد مطرح می شود.

به گفته رودری فراوانی قانون داریم اما در کیفیت مقررات ضعیف هستیم؛ هر برنامه باید مبتنی بر یک جهان بینی باشد زیرا نظریات توسعه از آن حادث می شود.

ضرورت تغییر نگاه در برنامه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین بیان کرد: باید به سمت برنامه مسأله محور مبتنی بر پیشران های توسعه برویم و در این زمینه سند آمایش مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در شرایطی که فروش نفت، بحران آب و رکود تورمی را داریم باید تغییر رویه را در تنظیم برنامه ها دنبال کنیم و در برنامه هفتم توسعه به جای اینکه حکم محور باشیم، بحث برنامه اجرایی را در قالب پیشران ها در نظر بگیریم.

به گزارش فت فتو همچنین در این نشست با حضور استاندار کرمان و معاون توسعه منابع استانداری به مناسبت روز آمار از برخی از کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قدردانی شد.




تنها ۲۰ درصد ظرفیت‌های گردشگری کرمان مورد استفاده است

منبع: ایرنـا
? تنها ۲۰ درصد ظرفیت‌های گردشگری کرمان مورد استفاده است