تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی کرمان بیش از پنج برابر رشد دارد

کرمان – فت فتو – سرپرست اداره کل بهزیستی کرمان با اشاره به رشد بیش از پنج برابری تسهیلات اشتغال به مددجویان این نهاد در کرمان گفت: ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی طی سال گذشته به این استان اختصاص یافت که این آمار امسال به ۶۱۶ میلیارد تومان ارتقا یافته است.  به گزارش خبرنگار فت […]

کرمان – فت فتو – سرپرست اداره کل بهزیستی کرمان با اشاره به رشد بیش از پنج برابری تسهیلات اشتغال به مددجویان این نهاد در کرمان گفت: ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی طی سال گذشته به این استان اختصاص یافت که این آمار امسال به ۶۱۶ میلیارد تومان ارتقا یافته است. 

به گزارش خبرنگار فت فتو، علیرضا وحیدزاده شبانگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته هدف گذاری اشتغالزایی بهزیستی استان کرمان تحقق سه هزار و ۷۰۰ نفر شغل بود که حتی بیش از آن محقق شد.

وی با بیان اینکه هدف گذاری اشتغال اداره کل بهزیستی استان کرمان امسال، به ایجاد پنج هزار و ۵۵ فرصت جدید شغلی ارتقا یافته است ادامه داد: علاوه بر آن تسهیلات تبصره ۱۶ و اشتغال روستایی را پرداخت می کنیم.

روشنگری در خصوص وضعیت کودکان کار استان کرمان

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به مطالب مطرح شده در این خصوص که بهزیستی نمی خواهد کودکان از خیابان جمع آوری شوند گفت: وضعیت کودکان کار و خیابانی و معتادان متجاهر امروز در این استان به یک مشکل و مساله تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اگر اقدامات، پیوست فرهنگی و اجتماعی نداشته باشد، کل فعالیت‌ها بی ارزش می‌شود عنوان کرد: بیش از ۶۰ درصد کودکان خیابانی را افاغنه تشکیل می‌دهند که پس از بررسی‌ها مشخص شد که به کودکان نگاهی همانند نیروی کار ‌دارند. 

سرپرست بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: اگر فشار بیاوریم که کودکان کار در خیابان‌ها نباشند، آنان از جاهایی دیگر سر در می آورند لذا باید خود مراقبتی‌ها را آموزش دهیم.

وی افزود: ما روش های خود را برای ساماندهی داریم اما عده ای می گویند چرا بچه ها سر خیابان ها باقی می‌مانند؟ در صورتی که برخی فشارها برای راندن کودکان از خیابان ها ممکن است آنان را دچار آسیب های شدیدتر کند.

وحیدزاده یادآور شد: سال گذشته هشت میلیارد تومان در ماده ۱۶ هزینه کردیم و ماده ۱۷ جلوی برخی آسیب‌ها را گرفته اما نمی توان از آن در حوزه های دیگر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اعتیاد کودکان به شیشه آثار و پیامدهایی دارد که به سادگی از بین نمی‌رود گفت: سال گذشته دستاورد ما در ماده ۱۶ پایین بود اما اگر همین هزینه ها هم نباشد ممکن است کار بدتر شود.

ساز و کاری موثر برای نگهداری سالمندان نداریم

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان اضافه کرد: سازوکاری موثر برای نگهداری سالمندان نداریم که جا دارد به این حوزه بپردازیم، ضمن اینکه در بحث های اجتماعی باید با جدیت ورود کنیم.

وی بیان کرد: کمپ های ماده ۱۶ با دستور قضایی کنترل آسیب می کنند و افراد تا ۲ دوره می توانند به این کمپ ها بیایند و ورود برای بار سوم جرم تلقی می شود که باید وضعیت این افراد در ماده ۴۲ رسیدگی شود.

وی ادامه داد: اما افرادی داریم که پنج دوره به کمپ ماده ۱۶ می آیند و این کار آنان بدون هیچ برخوردی همینطور ادامه می یابد.

وحیدزاده افزود: اگر فرصت شغلی وجود نداشته نباشد و خانواده افراد معتاد را نپذیرد، فرد دوباره به خانه اول برمی گردد، این شرایط برای کودکان کار و خیابانی نیز همینگونه است.

هر خانواده ۲ فرزند بیاورد تا دچار رکود جمعیتی نشویم

وی با بیان اینکه نرخ جانشینی جمعیت باید ۲.۲ باشد گفت: هر بانویی باید ۲ فرزند بیاورد تا دچار رکود جمعیتی نشویم اما اکنون نزدیک یک است لذا به شدت به سمت سالمندی می رویم و جمعیت جایگزین نداریم.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: تاکید بر فرزندآوری برای جلوگیری از این رکود جمعیتی است و ماده ۶ قانون حمایت از کودکان اتباع این اقدام را برعهده بهزیستی گذاشته است.

ارائه خدمات به ۴ هزار کودک شبه خانواده

وی ابراز داشت: خدمات به چهار هزار نفر از کودکان شبه خانواده ارائه می شود که خدمات به یکهزار نفر به صورت مستقیم و مابقی در شبکه خویشاوندی ارائه می شود و گاهی مداخلات مددکاری را در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: خدمات غیرمستمر به جامعه هدف تا زمانی که این افراد زنده هستند، ارائه می شود و بخشی عمده از کمک ها مربوط به خیران است که با توسعه فعالیت های کشاورزی کشاورزی، رونق پیدا می کند.

رتبه برتر کرمان در جذب اعتبارات کشور

وحیدزاده گفت: کرمان جزو دستگاه های برتر کشور در جذب اعتبارات است و دفاتر تخصصی بهزیستی کرمان بیشترین اعتبارات را کسب کرده و در مراکز شبه خانواده دومین و در حوزه اعتیاد تنها استان بودیم که چهار مرکز ماده ۱۶ دارد در حالی که این آمار در تهران ۲ مورد است.

وی خاطرنشان کرد: در کمپ های ماده ۱۶ و تی سی ها فوق العاده پیش رفتیم و فوق العاده پیگیر جذب منابع برای استان کرمان هستیم و در این زمینه از ظرفیت استان، مدیریت کشور و نماینده های مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم و در حوزه مسکن و تامین لوازم توانبخشی مساله اعتباری را در قیاس با سایر استان ها نداشتیم و حتی چیزی بیش از سهم خود گرفتیم.

آزمایشات ژنتیک را جدی بگیریم

وحیدزاده با اشاره به آمار بالای معلولیت و وجود خانواده ای که هشت بچه معلول دارد گفت: باید بدانیم آزمایشات ژنیتیک را به موقع انجام دهیم و در این زمینه باید به دولت اعتماد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر منابع روی حمایت‌ها متمرکز شود چیزی برای توسعه باقی نمی‌ماند لذا دولت مجبور است اعتباراتی در حوزه مدیریت آسیب‌ها و خدمات اجتماعی تخصیص دهد و در این زمینه نباید توسعه هم مغفول ماند.

جامعه به شدت مطالبه گر است 

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: کمک به معلولان را با اهدای انواع ویلچر و عصا داریم اما جامعه به شدت مطالبه گر است و هزینه دولت به تنهایی نیازها را پوشش نمی‌دهد.

هزینه های حمایتی دولت سرسام آور است/ خود مراقبتی جدی گرفته شود

وی عنوان کرد: ۵۵ هزار فرد نیازمند توانبخشی در استان کرمان داریم که این آمار در بعد خانواده نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر می‌شود لذا مقدار منابع ماهیانه برای پرداخت‌های دولتی برای هزینه های انطباق با شرایط فعلی آنان سرسام آور است لذا باید در خود مراقبتی جدی گرفته شود.

وحیدزاده با تاکید بر اینکه هزینه‌های دولت در حوزه اعتیاد، در کنار منابع آسیب‌های اجتماعی سرسام آور است گفت: چهار مرکز اعصاب روان، پنج مرکز برای معلولان ذهنی و ۵۸ مرکز برای کودکان شبه خانواده داریم.

وی ادامه داد: جامعه هدف در این مراکز با اقدامات تخصصی پوشش داده می‌شود.

اثرات افزایش طلاق در کرمان

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: با افزایش طلاق در استان کرمان روبرو هستیم که با افزایش این آمار خانواده دچار گسست می‌شود و کودکان دچار آسیب های اجتماعی می شود که رسیدگی می خواهد که دولت برای حفظ ثبات این هزینه را پرداخت می کند.

وی تصریح کرد: کمک هزینه‌ای در حوزه ژنتیک، غربالگری مهارت های اجتماعی و دیگر موارد پرداخت می‌کنیم، دنیا پیچیده شده لذا به همین میزان نیاز به تعامل و بروز رسانی داریم.

وحید زاده با بیان اینکه انتظارات در شرایط کنونی فوق العاده بالارفته‌ که‌ اگر برآورده نشود دچار مساله می شویم عنوان کرد: در صورتی که ارتباط موثر والدین با بچه ها وجود نداشته باشد، دچار گسست فرهنگی می شویم.

۲۵ تیرماه روز بهزیستی و آغاز هفته ای به همین نام است.




تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی کرمان بیش از پنج برابر رشد دارد

منبع: ایرنـا
? تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی کرمان بیش از پنج برابر رشد دارد